Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM koeajo

Think City

8.9.2010

UUSI KAUPUNKILAINEN


Jari Kujala, kuva

Think City -sähköautoa on valmistettu Uudessakaupungissa vuodenvaihteesta lähtien. Vaikka neuvottelut tulevan jälleenmyyjän kanssa ovat vielä kesken, laitamme itse tuotteen koetukselle.

Viidenteen kehitysversioon ehtinyttä Think City -sähköautoa valmistetaan kahdella erilaisella akkuratkaisulla, natriumpohjaisella ja litium-ioniakustolla.

Koeajoomme saapunut yksilö on varustettu ensin mainitulla, mutta vastikään tehdyn päätöksen mukaan Suomen markkinoille tulee vain litium-ioniversio. Toimintasäde on kummallakin vaihtoehdolla samaa luokkaa, mutta lataustoiminnoissa on eroja.

Korkea ja lyhyt auto muistuttaa ensisilmäyksellä enemmänkin mopo- kun pikkuautoa. Korin ulkopinta on kierrätykseen käypää röpelöpintaista ABS-muovia. Sen alta löytyy itsekantava alumiinikehikko.

Autoon kytketään virrat normaaliin tyyliin ohjauspylvääseen sijoitetusta avainpesästä. Mitään ei kuulu, mutta auto on lähtövalmis.

Jäykähköstä vaihteenvalitsimesta valitaan asento D automaattivaihteistoille normaaliin tyyliin, vaikka nyt vaihteita onkin käytössä vain yksi. D:n lisäksi vaihteistosta voi valita myös asetuksen E (Efficiensy, eli taloudellisuus), jolloin liike-energian talteenotto tehostuu ja moottorijarrutus voimistuu.

Jarrupolkimen vapautus liu’uttaa Think Cityn haamunhiljaisesti kävelyvauhtiin. Kevyt kaasunpainallus tuo korviin kevyen metromaisen ulinan, joka vaihtelee nopeasti ”kaasunannostelun” mukaan.

Suurin osa voimasta on tarjolla jo kaasupolkimen ensimmäisellä kolmanneksella, joten poljinta on käytettävä pehmeästi ja rauhallisesti. Yksivaihteinen suoravälitys vetää tasaisesti, ja taajamanopeudella tehoakin on vielä riittävästi.

Kaasupolkimen asento siirtyy maantiellä huomattavasti lähemmäksi lattiaa. Kun nopeusmittarin viisari on ylittänyt kuusikymppiä, vaatii pienoinenkin nopeuden muutos kaiken vääntömomentin. Nyt moottorin ujellus on tasaisempaa, ja melumaailma on lisääntynyt suhinoilla.

Thinkin nopeusmittari pysähtyi moottoritiellä noin 115 km/h lukemiin. Suuntavakavuus on huippunopeudessakin hyvä tyynellä ilmalla, mutta tuuli tuo etenemiseen rauhattomuutta.

Väistökokeessa hyvä ohjaustunto ja ketterä käytös pelastavat paljon. Ajonvakautusjärjestelmää Cityyn ei ainakaan toistaiseksi saa edes lisärahalla.

Yhdellä latauksella pääsimme vaihteiston E-asetuksella kaupunkiajossa noin 150 kilometriä, jolloin kulutimme akut melkein tyhjiksi. Matkan yhtäjaksoinen kesto oli lähes neljä tuntia. Se on kelpo tulos ja kertoo, ettei valmistajan lupauksissa ole turhaa ilmaa.

Kun kulutettu sähkö muutetaan euroiksi, voidaan päätellä auton todellinen taloudellisuus. Jos kilowattitunnin hintana käytetään sähkönsiirtoineen 10,5 senttiä, taittuu Think Cityllä sadan kilometrin matka noin kahdella ja puolella eurolla. Tällä saa noin 1,8 litraa bensiiniä, jolla ei pääse kovin pitkälle.

Kaupunkiajossa sähköauton käyttö tulee suhteellisesti polttomoottoria edullisemmaksi. Tämä johtuu siitä, että liike-energiaa saadaan hidastettaessa talteen sen sijaan, että kaikki poistuisi jarrujen kautta lämpönä taivaan tuuliin.

Taloudellisuus ja ekologisuus ovat eittämättä Thinkin kovimmat kilpa-aseet, vaikka ensin mainittu ei vielä riitäkään kompensoimaan auton korkeaa, noin 50 000 euron hankintahintaa. Cityn ajoneuvo-ominaisuuksiakin olisi vielä vara hioa ja modernisoida.

Robert Koistinen (tiivistelmä TM:n 16/10 artikkelista, s. 30-33)

Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Autoa hakemassa? Selaa Nettiauton think city-merkkisiä autoja.

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto