Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM koeajo

Toyota Avensis 2,0 Valvematic Luxury Wagon

2.4.2009

AVENSIS JO KOLMANNESSA POLVESSA


Jari Kujala, kuva

Toyota on japanilainen automerkki, mutta Avensis on enemmän eurooppalainen kuin moni täkäläiseksi luultu. Markkinoille laskeutuminen on tehty uudelle mallille pehmeäksi - Avensis on tällä hetkellä myydyin Toyota.

Viime vuoden tilastot kertovat, että Toyota Avensis oli kuudenneksi myydyin henkilöauto ja myös myydyin Toyota Suomessa. Auris ja Corolla ovat heti kannoilla. Avensiksen farmarimallien osuuden myydyistä autoista on arvioitu nousevan 60 prosenttiin, mikä ratkaisi tämänkertaisen koeajoauton korityypin. Toinen versio on porrasperäinen neliovinen sedan.

Jos puhutaan pyörein luvuin, edellinen Avensis oli 4,7-metrinen, ja uudella on pituutta 4,8 metriä. Leveyttä on kasvatettu viidellä senttimetrillä, mutta akseliväli (2,7 m) ja suurin leveys ovat entisellään.

Samoista mitoista huolimatta valmistaja kertoo korin rakenteiden ja moduulien olevan uusia, ja uutta on myös törmäystesteissä, jotka Avensis selvitti kunnialla viime tammikuussa. Avensis oli mukana ensimmäisessä uuden Euro NCAP -järjestelmän mukaisessa testisessiossa ja sai viisi tähteä eli parhaan mahdollisen tuloksen.

Varustetasoja on viisi, joista edullisin on Linea Terra. Koeajoauto edusti toiseksi kalleinta ja laaja-alaista varustelua, jota jo nimi, Luxury kuvaa hyvin. Siihen kuuluvat ohjauspyörän sekä etuistuinten sähkösäädöt, nahkaverhoilu ja mikä parasta, erinomaiset kaksoisksenon-ajovalot.

Toyotan ZR-moottorisarjaan kuuluu kolme erikokoista ja -tehoista voimanlähdettä. Pienin, 1,6-litrainen, tuottaa 97 kW (132 hv), 1,8-litrainen 108 kW (147 hv) ja suurin eli kaksilitrainen 112 kW (152 hv). Koeajoauton kaksilitrainen moottori tuottaa mainitut 112 kW käyntinopeudella 6 200 r/min ja vääntöä 196 Nm 4 000 r/min käyntinopeudella.

Avensiksen moottori käy poikkeuksellisen tasaisesti ja äänettömästi. Erityisesti joutokäynnillä ääntä on niin vähän, että masiinan voi luulla sammuneen. Moottori vetää pakottamatta tasaisesti ja pehmeästi jo vähäiselläkin kaasunpainalluksella, mutta mitään suuria voimantunteita se ei välitä. Suoritusarvot ovat kaksilitraisella arkista tasoa, mutta kuten sanottu tavalliset, siirtymät hoituvat jouheasti, mihin myös portaattomalla automaattivaihteistolla on osuutensa.

Toyotan Multidrive S -portaaton variaattorivaihteisto toimii huomaamattomasti, ja ainoa moite koskee äkäistä tarttumista liikkeelle lähdöissä. Hyvällä pidolla siitä ei ole suurta haittaa, mutta liukkaalla pinnalla on vaikea päästä liikkeelle pyöriä luistattamatta. Vaihteistoa voi käyttää myös manuaalisesti, jolloin käytössä on seitsemän esiohjelmoitua ”kiinteää” välitystä.

Mitattu kaupunkikulutus (8,6 l/100 km) jäi alle valmistajan ilmoittaman. Maantiellä 95E:tä kului 6,2 litraa sataa kilometriä kohden ja koeajon aikana keskimäärin 7,8 litraa. Kulutuslukemat ovat 1 550 kiloa painavalle kaksilitraiselle autolle kuitenkin kohtuullisen pieniä, joten moottorin säädöt ja aerodynaamiset jipot eivät ole menneet hukkaan.

Aikaisemmin Avensiksen suuntavakautta moitittiin, koska yhteys tien ja ohjauspyörän välillä oli etäinen ja keinotekoinen. Sen lisäksi pitkittäisurat ja tuulenvire riittivät muuttamaan Toyotan suuntaa. Nyt tilanne on parempi. Avensis etenee eleettömästi, ja ohjauksessa on havaittava keskialueen tunto, mutta liukkaalla kelillä se selvästikin puuroutuu.

TOYOTA Avensis 2,0 Valvematic Luxury Wagon Multidrive S -vaihteistolla tulee olemaan haluttu auto. Se on siisti, jämerä ja aistikas, ja sen tekniikka on sopivasti nykyaikaista ja toimivaa. Siinä on entistä enemmän hyviä ja turvallisia asioita, joita jo ammoin omaksuttu hillitty ulkoasu ja hyvä maine sopivasti ryydittävät.

Jarmo Sukava (tiivistelmä TM 7/09:n artikkelista, s. 130135)

Lisää aiheesta:
TM ensitesti: Toyota Avensis (30.12.2008)
Lue juttu Lue juttu
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Katso myytävänä olevat Toyota Avensis-merkkiset autot Nettiautosta.

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto