Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM koeajo

Toyota Avensis Verso

17.10.2001

Seitsemällä jaollinen

Toyota Avensis Verso on uusin tulokas jatkuvasti kasvavalla tila-autosektorilla. Siitä löytyvät tarvittaessa tilat seitsemälle matkustajalle tai vaihtoehtoisesti istuimet kahdelle ja peräti puolentoista kuution tavaratila. Tämän lisäksi Toyotassa on poikkeuksellisen paljon muita hatunnoston arvoisia ominaisuuksia.

Toyotan tila-autotarjonta on tähänkin saakka ollut kohtalaisen kattava, mutta lisää on tulossa. Pienimmästä alkaen olevat ja tulevat. Pienimmästä alkaen, ensin on Yaris Verso, vuodenvaihteessa tullee Corolla Verso, nyt esiteltiin Avensis Verso (joka tuli Toyota Picnic -tila-auton paikalle) ja suurimpana on Toyota Previa.

Avensis Verso ei nimestään huolimatta perustu tuttuun Avensis-”henkilöautomalliin”, vaan teknisesti enemmänkin Previaan. Tämä suuremman luokan tila-auto on todettu esimerkiksi Tekniikan Maailman (18/00) pikkukoeajossa kaikin puolin toimivaksi eikä moitteille löytynyt juuri sijaa.

Moottori on valittavissa joko bensiini- tai dieselkäyttöisenä. Ahdettu kaksilitrainen yhteispaineruiskutteinen D4D-diesel (85 kW/250 Nm) on myös Previasta tuttu ja sillä varustettu Avensis Verso maksaa 271 000 mk. (45 578,93 €).

Muuten samanlainen auto kaksilitraisella 110 kW:n tehoisella bensiinikäyttöisellä moottorilla maksaa 224 000 mk (37 674,10 €) ja koeajoautossa oli automaattivaihteisto 15 900 markan lisähintaan. Avensis Verso on rekisteröity seitsemälle hengelle ja istuimista viisi on poistettavissa tarpeen tullen yhdessä tai erikseen.

Olennainen seikka tila-autossa on, että lattia on tasainen, mutta ei niin korkealla kuin perinteisissä pakettiautoissa. Tämä on toteutettu seuraavan kaavan mukaan: kynnyskotelot on muotoiltu erittäin massiivisiksi, ja ne muodostavat ikään kuin pitkittäiset runkopalkit. Lattia on niiden päällä tuettuna pienemmillä apupalkeilla.

Tällä tavalla perinteinen kardaanitunneli on voitu jättää pois ja rakenteesta on kuitenkin saatu myös erittäin vahva kolaritilanteiden varalta. Koska Avensis Versossa takimmaiset istuimet ovat hyvin lähellä auton perää, takimmaiset pilarit on vahvistettu erikseen turvallisuussyistä. Tavallisessakin ajossa Avensiksen korin jäykkyys on aistittavissa ja tätä käsitystä pönkittävät myös nitinöiden puuttuminen.

Auton takaosaan on helppo kulkea, koska keskipenkki taittuu ja ikään kuin kumartaa itsensä eteen pois tieltä ja väylästä tulee riittävän avoin. Istuimia on kaksi, ja ne vaikuttavat muita istuimia pienemmiltä. Vaikutelma syntyy siitä, että nämä istuimet ovat lähempänä lattiaa ja täysikasvuinen joutuu istumaan jalat koukussa ja polvet pystyssä.

Tästä syystä istuimesta ei saa tukea kuin vain juuri pakaroiden kohdalta. Selkänojasta saa kyllä hyvän tuen. Istuimen mataluus ja pääntilan niukkuus tekevät takarivistä tilapäispaikat aikuisille, mutta pikkuväelle tilat on kuin tehty omaksi lastenosastoksi. Keskellä on pääntilaa ja istuimet ovat niin korkealla, että jalat asettuvat hakematta luontevaan kulmaan.

Keskimmäinen istuin on muita kapeampi, sillä on leveyttä vain 40 senttiä, mutta tämäkin mitta on melko lähellä tavallista toimistotuolia. Kaikkien istuimien selkänojan kaltevuutta voi säätää, mutta takana kallistamisen seurauksena selkänojan alareuna painaa alaselkää tuntuvasti, eikä lepoasento ole erityisen rentouttava.

Edessä tila ja avaruus sopivat yhtä hyvin pienille ja suurille ihmisille. Polkimien ja katon väliin mahtuu vaivatta yli kaksimetrinen kuljettaja, ja toisaalta yli puolimetrinen rako ohjauspyörän ja istuimen selkänojan välillä saadaan kutistettua pariinkymmeneen senttiin.

Toyota Avensis Verso on mainio peli suurperheelle tai yrittäjälle, jolla kuljetukset vaihtelevat tavaroiden ja ihmisten välillä. Monikäyttöisyys olisi vielä helpompaa, jos takimmaisille istuimille olisi löydetty paikka lattian alta sen sijaan, että nyt ne on nostettava autosta jonnekin.

Ajettavuus, mukavuus, tilat, melutaso ja varustelu ovat pääosin niin hyvässä kunnossa, että Avensis Verso on valmis ottamaan paikkansa tila-autojen alati kasvavasta joukosta. Sieltä paremmasta päästä.

(Tiivistelmä Jarmo Sukavan artikkelista TM 17/01, s. 140-145)

Lue juttu Lue juttu
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Osta tai myy. Hae Nettiautossa olevat Toyota Avensis-merkkiset autot.

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto