Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM koeajo

Toyota Prius

16.5.2001

Lajinsa ensimmäinen

Toyota on ensimmäisenä valmistajana ottanut tuotantoon ja sittemmin tuonut myös Eurooppaan uutta tekniikkaa edustavan hybridiauton Priuksen. Muutkin valmistajat ovat esitelleet vuodesta toiseen vastaavan tekniikan kokeiluautojaan autonäyttelyissä, mutta näitä prototyyppejä ei kuitenkaan ole uskallettu ottaa tuotantoon tai saatu tuotantovalmiiksi.

Ympäristökysymykset ovat luoneet autoteollisuudelle paineita kehittää entistä saasteettomampia kulkuneuvoja. Tuotantoautojen päästöjä on vähennetty pikku hiljaa, osin lainsäädännön paineesta, osin veroetua tavoitellen.

Autoteollisuus on myös väläyttänyt osaamistaan ja tuonut esille ajatuksiaan kokeilumalleillaan. Vähäsaasteisen uuden tekniikan hidasteena on kuitenkin ollut ja on yhä korkea hinta, joka tosin laskee tuotantomäärien kasvaessa.

Sähköautoja on pidetty ja pidetään saasteettomina tai ainakin vähäsaasteisina. Sähkön tuotannossa syntyy kuitenkin saasteita, mitä ei aina huomioida. Usein riittäisikin, jos saasteet saataisiin siirrettyä pois kaupunkien keskustoista.

Tässä sähköauton ja polttomoottoriauton edut yhdistävä hybridiauto tuntuukin järkevältä ratkaisulta. Maantiesiirtymillä käytetään polttomoottoria ja kaupunkiajossa sähkömoottoria, jonka akku tähän usein riittää.

Toyota Prius ei edusta hybridin kaavaa puhtaimmillaan, sillä taajama-ajossa sähkömoottorin lisäksi käytetään ajoittain myös polttomoottoria esimerkiksi kiihdytyksissä.

Priuksen 60 kg painoiset akut latautuvat jarrutuksista ja polttomoottorista saatavalla energialla - erillistä latauspistoketta ei ole. Planeettapyörästö yhdistää toisiinsa polttomoottorin ja sähkömoottorin sekä toimii auton vaihteistona.

Ainoastaan sähkömoottori on suorassa yhteydessä vetäviin pyöriin. Tästä johtuen polttomoottorin kierrosluku ei välttämättä kasva kiihdytyksissä, mikä saattaa aluksi oudostuttaa. Priuksen 1,5-litrainen polttomoottori on erityisesti hybridiautoon suunniteltu. Se on esimerkiksi suunniteltu käymään tavallista matalammilla kierroksilla ja siinä on hyödynnetty muutakin poikkeavaa tekniikkaa.

Parhaimmillaan Prius on nykivässä kaupunkiliikenteessä, maantiellä hyödyt jäävät vahaisemmiksi. Kaupunkikulutus 4,7 l/100 km onkin todella pieni. Tekniikasta johtuen tämän vastapainona tasaisen nopeuden säilyttäminen on melko hankalaa, mutta vakionopeudensäätimellä ongelmaa voi välttää.

Kääntöympyrä on Priuksessa pieni ja ohjaus-, kuten myös jarrutehostin on sähköinen. Ajomelu on nykyautoksi suuri ja se tulee pääosin renkaista. Erikoisesta tekniikasta huolimatta Prius on esimerkiksi tilojen puolesta kuin mikä tahansa muu auto.

Priuksen tulo Suomen markkinoille on epävarmaa, auton hinta 269 500 km on korkeahko johtuen kahdesta tekniikasta. Koko hinnasta maksetaan silti autovero. Hintaa voitaisiin alentaa esimerkiksi puolittamalla hybridiautojen autovero, jolloin hinta lähenisi vastaavaa perinteistä autoa.

 

Toyota Prius

MAAHANTUOJA: Toyota Auto Finland Oy, Korpivaarantie 1, 01450 Vantaa

puh. (09) 85 181

HINTA: 269 500 mk

 

 

(Tiivistelmä Hannu Ahosen artikkelista TM 9/2001, s. 128-133)

Lue juttu Lue juttu
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Osta tai myy. Hae Nettiautossa olevat Toyota Prius-merkkiset autot.

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto