Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM koeajo

Toyota Urban Cruiser 1,33 Dual VVT-i Linea Sol Plus

29.7.2009

Näköispainos

 

Toyotan Urban Cruiser on kuin jonkin mittakaavan mukainen pienoismalli suosituista katumaastureista. Todellisuudessa se on kuitenkin täysimittainen perheauto massasta erottuvalla olemuksellaan.

Urban Cruiserin perusrakenne on Yarisista ja akselivälikin on sama (2,46 m), mutta koria on venytetty lähes parikymmentä senttimetriä. Nelimetristen luokassa samantyylisiä autoja ei ole monta, vaikka esimerkiksi Kia Soul ja Nissan Note ovat samoilla linjoilla.

Cruiserin hartialinja on nostettu korkealle, joten ikkunat näyttävät kapeilta mutta näkyvyys autosta on hyvä. Istuimet on nostettu vastaavasti ylös, eli edessä istuinkorkeutta on enimmillään 35 cm edessä ja takana 38.

Ajonvakautus, luistonesto ja hätäjarrutustehostin löytyvät kaikista Urban Cruisereista.

Urban C:n ajovalot tulevat eri valmistajalta kuin Yarisin, mutta valokuviot ovat lähes identtiset. Valojen kantamilla pärjää, mutta tien vasemmalla puolella valaisuala on kapea, eli kuvioilla saisi olla enemmän leveyttä.

Toyotan 1,33-litrainen nelisylinterinen bensiinimoottori oli viime vuoden loppupuolella upouusi, ja se on nyt käytössä muiden muassa myös Urban C:ssa.

Suorituskyky on 1,3-litraisten luokassa tavanomainen. Osaltaan sitä rajoittaa myös Urban C:n melkoinen omamassa - 1 165 kiloa - ja kulmikas korinmuotoilu. Taloudellisuus ja päästöt on saatu uuden moottorin avulla tasolle, josta voi sanoa, että kehitys on tässä kulkenut oikeaan suuntaan.

Maantiellä ohjaus keskittää tyydyttävästi, mutta ajonopeuksilla, joissa ohjauksen tehostus on vielä mukana, vasteessa on jotakin epäselvää - joskaan se ei anna aihetta moitteisiin saakka.

Väistökokeessa huomattiin, että Urban C:n kori kallistellee yllättävän vähän. Ohjaustehostus oli vielä noin 70 km/h nopeudessa vahvasti mukana, mikä hieman ohensi ohjaustuntumaa nopeissa kaistavaihdoissa.

Jarrut toimivat ongelmitta, vaikka ihan huippuhidastuvuutta ei saavutettukaan. Toyota pysähtyi 100 km/h nopeudesta 43 metrin matkalla, ja hidastuvuuskäyrää tutkailemalla huomaa, että suoritus oli alusta loppuun tasaisen rauhallinen.

TOYOTA Urban Cruiser 1,33 VVT-i Linea Sol Plus on riittävästi varusteltu, oikean katumaasturin oloinen käyttöauto. Uusi bensiinimoottori sopii siihen hyvin, vaikka se ei verrattain kovista teho-ja vääntöarvoistaan huolimatta mikään suoritusihme olekaan.

Sisätilat riittävät mainiosti pienelle perheelle, ja tavaratilan monipuolinen muunneltavuus on monissa käyttötilanteissa hatunnoston arvoinen ominaisuus.

Jarmo Sukava (tiivistelmä TM 14/09:n artikkelista, s. 130-135)

Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Autoa hakemassa? Selaa Nettiauton Toyota Urban Cruiser-merkkisiä autoja.

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto