Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM koeajo

Volkswagen Golf 1,4 TSI Highline DSG

21.1.2009

EUROOPPALAINEN PUHEENVUORO

VW Golf
Jari Kujala, kuva

ks. myös TM pistokoeajo: Volkswagen Golf V -04

Uusi VW Golf on kuin tuttu naapurin poika. Aina sen on tuntenut, sekin on ottanut jo ikää päälleen, mutta ei se vieläkään näytä vanhalta.

Uuden Golfin kohdalla voi tiivistetysti sanoa, että alustarakenteet ovat edellisen mallin kanssa yhteneväiset, moottori- ja voimansiirtopuolella on paljon tuttua tavaraa ja sisätiloissa on hyödynnetty VW Passatista tuttuja elementtejä, mutta korin muodot on pantu uusiksi niin, että yhtään tuttua peltiä ei tule vastaan. Silti auton olemuksessa on paljon edeltäjien piirteitä.

Golf maksaa edullisimmillaan 18 650 euroa. Siinä on silloin kaksi ovea, Trendline-varustus ja vapaasti hengittävä 59 kW:n tehoinen moottori. Kaikkiaan uusia Golfeja on Suomessa hinnoiteltu 34 versiota, joten valinnan varaa on, ja lisää on tulossa.

Suomeen tuotaviin Golfeihin on tällä hetkellä valittavana viisi erilaista moottoria. Jo alussa mainittiin 1,4-litrainen perusmoottori ja 2-litrainen, 103 kW:n tehoinen TDI-turbodiesel. Dieselistä on saatavana myös edullisempi 118 kW:n versio.

VW-konsernin kiitellyin ja palkituin moottori on ahdettu bensiinimoottori, joka tunnetaan kirjainyhdistelmästä TSI. Golfiin on tarjolla kaksi eritehoista 1,4-litraista TSI-moottoria: 90 kW:n (122 hv) versio on yhdellä pakokaasuahtimella tehostettu, mutta koeajossa olleessa voimamoottorissa on vielä mekaaninen ahdin turbon lisäksi. Se tuottaa tehoa hulppeat 118 kW (160 hv).

Ahtimet on kytketty ketjuun niin, että mekaaninen Eaton aloittaa ahtamisen heti joutokäynnin jälkeen, ja jo 1 750 r/min käyntinopeudella se nostaa 1,5 baarin ahdolla vääntömomentin huippulukemaan 240 Nm, ja tällä tasolla se pysyy aina 4 500 r/min käyntinopeudelle saakka.

Kierrosluvun kasvaessa pakokaasuahdin alkaa kehittää omaa ahtoaan, ja käyntinopeudella 2 500 r/min se on jo kunnolla mukana. Tämän jälkeen sähkömagneettinen kytkin irrottaa Eatonin voimalinjasta, ja moottoriin menevä ilma ohjataan suoraan turbolle mekaanisen ahtimen ohi erillisellä läpällä.

Tavallisissa ajotilanteissa voimaa on helppo annostella, ja sitä on riittävästi - suorastaan urheilullisesti - tarjolla kautta koko käyntinopeusalueen.

Seitsenvaihteisen DSG-vaihteiston saa 1 750 euron lisähintaan. Vaihto on nopea (ykkönen/kakkonen) ilman mekaanisella vaihteistolle ominaista ”välivaihdetta” (ykkönen/vapaa/kakkonen), minkä toivotaan parantavan suorituskykyä ja taloudellisuutta.

Jostakin syystä testiautomme ei yltänyt kummassakaan lajissa valmistajan lupaamiin arvoihin. Kiihtyvyys nollasta sataan sujui 8,6 sekunnissa luvatun 8,0 sekunnin sijaan, joten siinä ero ei ole suuri.

Polttoaineen normikulutuksen yhdistetty arvo on valmistajan mukaan tasan kuusi litraa sataa kilometriä kohden. Se muodostuu maantieajosta (5,2 l/100 km) ja kaupunkiajosta (7,5 l/100 km). Meillä vastaavat mitatut lukemat olivat 6,5 ja 8,2.

Golfin alustarakenteet on kelpuutettu edellisestä mallista, eikä niihin periaatteellisia muutoksia olisi kaivattukaan. Taajamissa liikkuminen on helppoa, koska ohjaus on asiallisen kevyt ja palauttaa riittävällä terhakkuudella. Ohjauksessa on muutenkin hyvä vaste ja luonnollinen tuntuma tapahtumiin.

Valmistaja kertoi kunnianhimoiseksi tavoitteekseen tehdä kuudennen sukupolven Golfista äänettömämmän kuin yksikään sen edeltäjistä on ollut. Parhaiten ääneneristys on onnistunut edessä, jossa äänen tasoa on saatu pudotettua jopa neljä desibeliä edellisen sukupolven Golfiin verrattuna, mutta takana esimerkiksi 120 km/h ajonopeudella ääntä on entiseen malliin 73 desibeliä, ja se on melko paljon.

Jarmo Sukava (tiivistelmä TM:n 2/09 artikkelista, s. 130-135)

Lisää aiheesta:
TM ensitesti: Volkswagen Golf (25.9.2008)
Kohta täällä: Volkswagen Golf (28.8.2008)
Lue juttu Lue juttu
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Osta tai myy. Hae Nettiautossa olevat Volkswagen Golf-merkkiset autot.

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu sekä ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus, tekniset tiedot ja hinnastot