Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM koeajo

Volkswagen Golf Comfortline 1,6 TDI BlueMotion Technology DSG 5-ov.

9.1.2013

TUTTU MUTTA UUDISTUNUT


Hannu Stöckell, kuva

Uusi Volkswagen Golf on kovin tutun näköinen, mutta silti lähes kaikissa kohdissa uudistunut. Siksi toiset pitävät autoa tuttuna ja turvallisena, toiset taas värittömänä ja vanhahtavana.

Uusi malli on selvästi tunnistettavissa niin Volkswageniksi kuin Golfiksi. Harva sitä edes huomaa uudeksi, koska ulkonäkö ei juuri poikkea edeltäjästä. Eikä sen erottaminen Polosta ole kovin helppoa, niin paljon autoilla on yhteistä sukunäköä saman korimallin lisäksi.

Jotkut moottoreista on jo esitelty aikaisemmin muissa malleissa, kuten sylinterien lepuutustoiminnolla varustettu 1,4-litrainen 103 kilowatin TSI-bensiinimoottori. Bensiinimoottoreita on neljä, kaksi 1,2-litraista ja kaksi 1,4-litraista. Dieseleitä on kaksi, niistä tehokkaampi on kaksilitrainen TDI, jonka teholukema on nyt 110 kW. Koeajetussa autossa on 1,6 TDI -moottori.

Jo seitsemänteen sukupolveen ehtineen Golfin kori on edeltäjäänsä liki kuusi senttimetriä pidempi mutta pari senttiä matalampi. Merkittävin kasvu on tapahtunut pituuden ohella akselivälissä, johon on tullut reilut neljä senttiä lisäystä, mikä tuntuu suoraan sisätiloissa.

Uusien dieselmoottoreiden suunnittelussa tavoitteena on ollut päästöjen pienentäminen ja lämpiämisen nopeuttaminen. Uuden 1,6-litraisen voimavarat ovat tavanomaiset, teho on 77 kW ja vääntö 250 Nm. Huomattavaa sitä vastoin on näiden arvojen ilmeneminen laajalla alueella.

Moottorin voimavarat ovat riittävät auton kokoon ja painoon nähden normaalissa ajossa. Rivakampaa suorituskykyä tarvitseville on tarjolla kaksilitrainen dieselmalli tai 1,4-litrainen TSI-bensiinimoottori.

Kaksoiskytkinautomaattivaihteisto tuo ajoon helppoutta, mutta aivan kaikissa tilanteissa sen toiminta ei ole kiitettävää.

Ajossa voimakkaasti kiihdytettäessä vaihteisto vaikuttaa hetken miettivän riittävän pienen vaihteen kytkemistä, eikä dieselmoottorikaan vaikuta erityisen kierrosherkältä.

Tässä kohdin kostautuu moottorin tehokäyrän tasainen osa, kun kierrosten kasvaessa moottorin teho ei enää kasva.Tavallisessa ajossa vaihteisto sitä vastoin toimii hyvin, kun kiihdytykset tapahtuvat osakaasulla.

Vaihteistossa on valittavissa tavallinen ja sport ajo-ohjelma, joka vaihtaa vasta korkeammilla kierroksilla, käyttää kuutta pienintä vaihdetta ja muutenkin korkeampia kierroksia. Lisäksi vaihteistossa on myös käsivalintamahdollisuus.

Golfin ajettavuus on perinteisesti ollut hyvä, niin myös uuden mallin. Auto kulkee hyvin suoraan ja tottelee loogisesti tunnokasta ohjausta. Näin ollen ajamiseen ja suunnassa pysymiseen ei tarvitse kiinnittää kokoajan huomiota.

Jousituksenkaan toiminnassa ei ole moittimista. Se on jämäkkä olematta kuitenkaan liian kova tai pintakova, joten se nielee erilaiset epätasaisuudet ongelmitta. Golf on siis hyvä kompromissi mukavuuden ja ajettavuuden suhteen, mikä sopii perheautolle.

Hannu Ahonen (tiivistelmä TM:n 1/13 artikkelista s. 106-111)

Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Selaa myynti-ilmoituksia ja löydä oma Volkswagen Golf Comfortline-merkkinen auto.

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto