Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM-koeajo

Volkswagen Golf GT 1,4 TSI

5.7.2006

Jo 1,4-litrainen moottorikin alkaa kerätä kunnioitusta, kun sen kylkeen pultataan turboahdin. Erittäin mielenkiintoiseksi se muuttuu, kun toiseen kylkeen pultataan lisäksi mekaaninen ahdin.

Urheilullisesti varustetun Golf GT:n voimanlähde perustuu Volkswagenin 1,4-litraiseen perusmoottoriin, mutta TSI-muodossa sen hengitystä on tehostamassa kaksi erityyppistä ahdinta. Magneettikytkimellä aktivoituva Roots-tyyppinen mekaaninen ahdin tuottaa ahtopainetta 2400 kierrokseen asti, minkä jälkeen turboahdin tulee apuun.

Sitten 3500 kierroksesta ylöspäin mekaaninen ahdin ohitetaan kokonaan, ja turbo ottaa täyden vastuun ripeästä etenemisestä.

Mekaaninen ahdin tuottaa suurimmillaan 1,8 baarin ahtopaineen, minkä ansiosta 200 newtonmetrin vääntö saavutetaan täyskaasulla jo 1250 kierroksen kohdalla. Suurimmillaan ahtopaine on 2,5 baaria, ja huippuvääntö on leikattu 240 newtonmetriin.

Mekaaninen ahdin tulee mukaan vain tarvittaessa, mikä taajama-ajossa on varsin usein. Moottorissa on aavistuksenomainen ahtoviive, joka on tunnistettavissa, mutta ei oikeastaan mitattavissa.

Osakaasulla on myös ajoittain havaittavissa pientä vedon aaltoilua, mikä johtunee ahtimien vuoronvaihdoista. Suuresta haitasta ei tässäkään ole kyse; kaikki kuljettajat eivät ominaisuutta varmaan edes huomaa.

Täyskaasulla kiihdytettäessä veto on jokseenkin puhdasta, ja vaikka tietty ahtoviive on kaasua avattaessa huomattavissa, ei minkäänlaisesta turbopotkusta ole merkkiäkään.

Kulutus on hyvinkin 1,4-litraisilla moottoreilla varustettujen autojen tasolla. GT on varustettu 15 millimetriä madalletulla sporttialustalla ja kohtuullisen sivutuen tarjoavilla urheiluistuimilla.

Jarrut ovat kotoisin GTI:stä, mutta muuten mistään GTI:n kevyemmästä painoksesta ei GT:ssä ole kyse. Moottoria lukuun ottamatta kyseessä on lähinnä Sportline-varusteinen perus-Golf. GTI on joka suhteessa totisempi urheiluauto.

TSI-moottori on yhdistettävissä DSG-vaihteistoon, mikä kuulostaa varsin hyvältä idealta. Suomen hinnastossa tätä vaihtoehtoa ei tosin toistaiseksi vielä ole. Sen sijaan GT on Suomessakin tarjolla vaihtoehtoisesti saman tehoisella, eli 125-kilowattisella kaksilitraisella turbodieselillä varustettuna.

Normaalimuodossaan pari tuhatta euroa kalliimman dieselin yhteyteen on lisähinnasta Suomessakin saatavana myös DSG-vaihteisto.

(Tiivistelmä Jussa Niemisen artikkelista TM 13/06, s. 134-135)

Lue juttu Lue juttu
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Selaa myynti-ilmoituksia ja löydä oma Volkswagen Golf-merkkinen auto.

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto