Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM koeajo

Volkswagen Golf Variant 1,4 TSI Comfortline

12.9.2007

Hyvän tuulen tuomaa

 Golf-virta tekee meidän olomme siedettäväksi, ja varmasti monelle tulee uusi Golf Variant olemaan melkein yhtä tärkeä.

Matti Vuorimaa, kuva

Viidennen sukupolven Golf esiteltiin vuonna 2003 ja jo silloin kummasteltiin sitä, että Variant eli farmarimalli ei kuulunut muuten laajaan Golf-mallistoon. Tehdas kertoi korvaavansa Golf Variantin yhtiön muilla tuotteilla, esimerkiksi Touranilla ja edellisen, nelossarjan Variantilla.

Kun ne eivät kaikkia halukkaita miellyttäneet, päätettiin aloittaa uuden Variantin valmistus ja paikaksi valittiin Pueblan tehdas Meksikossa, paikka joka tunnetaan parhaiten ehkä vanhojen ja uusien Kuplien tehtaana.

Uudella Variantilla on pituutta 4,556 metriä, eli se on 16 cm pitempi kuin edeltäjänsä ja 35 cm pidempi kuin viistoperä-Golf.

Tavaratilaa on pienimmillään 500 litraa, joten sinne mahtuvat hyvin perheen tavarat tai firman näytteet.

Tällä hetkellä Suomessa on hinnoiteltu 15 uutta Variantia, joista kuusi on varustettu 1,4-litraisella moottorilla. Huokein niistä on juuri koeajossa oleva 1,4 TSI Fomfortline, 28130 euroa, ja saman auto Sportline-varustuksella ja DSG-automaattivaihteistolla maksaa 36190 euroa. Hinnat alkavat 1,6 litran Trendlinestä, joka maksaa 23 740 euroa.

1,4-litrainen perusmoottori on valurautalohkoinen, kevytmetalliseen sylinterinkanteen on laakeroitu kaksi ketjukäyttöistä nokka-akselia ja venttiileitä on kuusitoista.

Ahtimia on kaksi. Moottorin käynnistyksen jälkeen ensimmäisenä ahtaa Eatonin valmistama mekaaninen ruuviahdin. Suurin ahtopaine on Variantissa rajoitettu 1,5 baariin, ja kun se saavutetaan 1500 r/min käyntinopeudella, vääntöä on tarjolla maksimimäärä eli 220 Nm!

Pakokaasuahdin tulee mukaan noin 2500 r/min käyntinopeudella, ja jos kiihdytystä jatketaan, sähkömagneettinen kytkin vapauttaa Eatonin, kun kierrokset lähestyvät 3500 r/min käyntialuetta, ja siitä eteenpäin aina lähes 7 000 r/min käyntinopeuteen saakka pakokaasuahdin ryydittää menoa.

Pieni moottori hämmästyttää laaja-alaisuudellaan joka kerta, kun kaasua painaa. Variant kiihtyy loistavasti riippumatta siitä, mikä vaihde on kytkettynä tai mistä ajotilanteesta lähdetään ohittamaan.

Polttoainetaloudellisuus on toinen kehujen aihe. Variant kulkee esimerkiksi 60 km/h tasaisella nopeudella 100 kilometrin matkan 3,3 litralla.

Koeajolenkin alussa huomattiin, että Variantin jousitus on asteen verran piukka, mikä tuli esille pienenä mutta havaittavana tutinana samalla tavalla, jos renkaissa on liikaa painetta.

Kun nopeus nostettiin yli 70 km/h nopeuteen, meno tasaantui selvästi. Sen sijaan sisälle alkoi kuulua rengasääniä, joita tavaratila ikään kuin syvensi. Huomattiin myös, että vastalasketulla, sileällä asfaltilla melu laski merkittävästi, mutta sellaista pintaa tapaa meillä Suomessa harvoin.

VOLKSWAGEN Golf Variant 1,4 TSI Comfortline kuuluu kokoluokkansa keulahahmoihin lähes joka suhteessa. Se on tilava, ajettavuus on kunnossa ja moottorissa on terhakkuutta vaikka muille jakaa.

Viimeistelyn jälki näkyy laadukkaina pintoina ja yksityiskohtien toimivuutena, ei prameutena. Mutta nuo rengasäänet olisi voinut jättää jollekin muulle, Varianttiin ne sopivat yhdellä sanalla sanottuna huonosti.

(Tiivistelmä Jarmo Sukavan artikkelista TM 16/07, s. 138-143)

Lue juttu Lue juttu
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Autoa hakemassa? Selaa Nettiauton Volkswagen Golf-merkkisiä autoja.

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto