Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM koeajo

Subaru Impreza 2,0 R

4.1.2006

Nelipyöräveto ja vastaiskumoottori – mikä se on? Se on Subaru, sanoisivat useimmat. Tällä tutulla yhdistelmällä on mielenkiintoinen menneisyys, ja se kehittyy kaiken aikaa, vaikka sitä ei päältä katsoen heti huomaakaan.

Impreza on kuulunut Subarun mallistoon jo toistakymmentä vuotta, ja se on matkan varrella läpikäynyt erilaisia muutoksia ja kasvojenkohotuksia. Edellinen suurempi muutos oli vuoden 2000 puolella, ja kolme vuotta myöhemmin Subaru luopui pyöreistä ajovaloista.

Nyt päällepäin komeilee keulan uusi ilme, jossa on piirteitä Saabista ja Seatista. Valmistaja korostaa kirkkaiden ajovalojen muistuttavan kotkan silmiä, etupään muodoissa taas on piirteitä lentokoneen siivistä.

Subaru Impreza kuuluu kooltaan keskiluokkaan – onhan sillä pituuttakin lähes 4,5 metriä. Siitä on saatavilla viisiovinen wagon eli farmari ja neliovinen sedan, joka nyt on koeajossa. Hinnat alkavat 28 400 eurosta (2,0 R), ja kallein malli on 206 kW:n (280 hv) tehoinen Impreza WRX Sti, joka on turvakaaria vaille valmis kilpa-auto. Siitä pyydetään 56 900 euroa.

Kuten edellisessäkin mallissa, Imprezan kotirakenne on vahvistettu yhdistämällä ala-, sivu- ja yläpalkit toisiinsa siten, että ne muodostavat eräänlaisen suojakehikon matkustajien ympärille. Ovien ikkunat ovat edelleenkin ilman yläkehyksiä, ja sitä seikkaa voi pitää melkeinpä Subarun tavaramerkkinä.

Tavaratila on 370-litrainen, mikä merkitsee sedankoristen sarjassa keskikokoa. Jostakin syystä tähän korimalliin ei saa monikäyttöistuimia taakse – selkänojat ovat kiinteät, ja vain suksiluukku keskellä antaa hieman lisämahdollisuuksia. Takana pääntukia ei ole lainkaan, mikä on paitsi outoa myös peräkolarissa vaarallista ainakin pitkäselkäisille. Säästää voi monessa paikassa, mutta ei tässä kohdassa.

Perusmoottoriksi R-mallin kaksilitrainen boxer-moottori tuottaa huomattavan paljon voimaa. Aikaisemmin 92 kilowattia (125 hv) katsottiin riittäväksi, mutta nyt uudesta moottorista otetaan 118 kilowattia (160 hv), mikä on monella merkillä GTI-versioiden teho.

Imuventtiileiden ajoituksen ansiosta vääntömomentti on saatu levitetyksi lähes koko käyntinopeusalueelle, ja nyt Subarun moottorissa on sellaista pirteyttä ja voimantunnetta, jota sen aikaisemmissa vapaasti hengittävissä moottoreissa usein peräänkuulutettiin.

Subaru kiihtyy 100 km/h nopeuteen 8,8 sekunnissa, mikä on erinomainen saavutus ”vakioautolle”. Myös ohituskiihtyvyydet ovat parantuneet merkittävästi, ja tässä auttavat moottorin touhukas luonne, mutta myös tiheät vaihteiston välitykset.

Subarun kohdalla puhutaan jatkuvasta nelipyörävedosta. Koeajetussa Impreza R:ssä etu- ja taka-akselin välissä on tasauspyörästö, joka esimerkiksi kaarteissa sallii pyörien väliset nopeuserot. Jos etupyörät alkaisivat sutia, järjestelmään kuuluva viskokytkin reagoisi välittömästi ja ohjaisi momentin pitäville pyörille.

Voimanjako eteen ja taakse on 50/50, joten tasaisessa vedossa kullekin pyörälle ohjautuu 25 % voimasta. Juuri tasainen voimajako on tekijä, joka rauhoittaa auton käytöstä merkittävästi, vaikka siinä ei olekaan erillistä ajonvakautusjärjestelmää.

Jousitus on luonteeltaan urheilullinen, ja se riittää mainiosti nopeaankin ajoon yhtä lailla soratiellä kuin asfalttiradalla.Taajamissa ja hitaassa ajossa jousitus on kovan puoleinen, mutta terveellä tavalla. Maantiellä Impreza kulkee vakaasti, vaikka matalat 50-sarjan renkaat havaitsevatkin pitkittäisurat välillä suuntaan vaikuttaen.

(Tiivistelmä Jarmo Sukavan artikkelista TM 1/06, s. 126-131)

Lue juttu Lue juttu
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Autoa hakemassa? Selaa Nettiauton Subaru Impreza-merkkisiä autoja.

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto