Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
Auton museokatsastus, osa 2

OPEL KADETT

8.3.2012

SE ON TÄSSÄ. SE ON KADETT.


Hannu Stöckell, video

Numerossa 2/2012 kerroimme museorekisteriin kelpaavan auton etsinnästä. Nyt etsintä on päättynyt, sillä haaviimme osui pirteänoranssi Opel Kadett vuodelta 1980. Se on varmasti yksi parhaiten säilyneistä tämän mallin edustajista koko maassa.

Etsimme museorekisteröitävää autoa, joka olisi ollut aikanaan Suomessa hyvin yleinen mutta nykyään uhanalainen tai lähes kadonnut katukuvasta. Teknisesti auton tuli olla hyvässä kunnossa, jotta sen kunnostamiseen ei kuluisi tarpeettoman paljon aikaa.

Auton ostohinnan katoksi asetettiin 2 000 euroa, vaikka tästä oltiin valmiit myös hieman joustamaan. Ostohinta kun on vain viitteellinen - autoon tulisi joka tapauksessa palamaan rahaa ennen sen museokatsastusta.

Lokakuussa valinta oli rajattu pariin täysin mahdolliseen autoon, mutta kun internetin myyntisivustolle ilmestyi vihtiläisen autoliikkeen ilmoitus oranssista Opel Kadetista, siirtyi se suoraan ehdokaslistan kärkeen.

Auto täytti kaikki vaatimukset: Ensimmäinen omistaja oli vaihtanut sen uuteen autoon, ja Kadett oli nyt myynnissä. Mittarilukema oli vain 79 000 kilometriä, katsastus oli voimassa, ja autoa kehuttiin ”huippusiistiksi” ja alkuperäiskuntoiseksi.

Lisäksi D-mallin Kadett oli aikanaan todella suosittu, kunnes lähes kaikki mallin edustajat kirjaimellisesti ruostuivat olemattomiin. Jopa hintapyyntö, 1 990 euroa, sopi budjettiin.

Koeajolla auto vakuutti ostajat lopullisesti. Kone kävi pirteästi, eikä kierrosten nostaminen aiheuttanut savutusta, auto kulki suoraan ja pysähtyi riittävän hyvin, eikä ylimääräisiä ääniä kuulunut.

Melko hedelmättömäksi osoittautuneen tinkimisen jälkeen Opelin hinnaksi sovittiin 1 850 euroa. Se on paljon rahaa, mutta myös auto on juuri sitä, mitä tilattiin.

Lähempi tarkastelu TM:n autolaboratoriossa paljasti, ettei Kadett nyt kuitenkaan autojen kuntolyseon riemuylioppilas ollut.

Seuraavaksi Kadetin lukujärjestyksessä on teknisten vikojen ja puutteiden korjaus, konservoitavien kohtien kartoitus ja oikeiden työmenetelmien valinta, konservointiselvityksen laatiminen, museoajoneuvotarkastus ja muutoskatsastus MR-ajoneuvoksi. Palaamme asiaan tulevissa numeroissa.

Harri Domonyi (tiivistelmä TM:n 5/12 artikkelista, s. 62-65)

Lisää aiheesta:
Auton museokatsastus, osa 3: KONSERVOINTI JA MUSEOKATSASTUS (6.5.2012)
Tekniikan Maailman museoauto-Kadett mukana talvivertailussa - talviominaisuuksien muutos 30 vuodessa (4.4.2012)
Auton museokatsastus, osa 1: MUSEOAUTOA ETSIMÄSSÄ (25.1.2012)
Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto