Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
Auton museokatsastus, osa 3

KONSERVOINTI JA MUSEOKATSASTUS

6.5.2012

TARKASTETTU JA LEIMATTU


Hannu Stöckell, kuva

Museoautoprojektimme eli vuosimallin 1980 Opel Kadett on vihdoin saatu muutoskatsastettua museoajoneuvoksi. Matkan varrella on ollut joukko erilaisia haasteita, mutta lopulta Opelimme sai museotarkastajan leiman papereihin - vieläpä ensimmäisenä virallisesti konservoituna museoautona.


 

KS. MYÖS
Auton museokatsastus, osa 1: MUSEOAUTOA ETSIMÄSSÄ >>
Auton museokatsastus, osa 2: OPEL KADETT >>
TM:n museoauto-Kadett haastaa vuoden 2012 talviautot >>
Mobilian näyttely ”Autoja, autoja” >>

LINKKEJÄ:
Mobilia >>
Suomen Automobiili-Historiallinen Klubi >>
Liikenteen turvallisuusvirasto (TraFi) >>


Opel Kadettin aikaisemman omistajan ajamat 79 000 kilometriä olivat jättänyt pintaan hieman patinaa, mutta kokonaisuutena auto oli säilynyt hyvin. Siksi sitä ei haluttu entisöidä, eli kunnostaa mahdollisimman lähelle tehtaan tarkoittamaa asua, vaan sen historian haluttiin antaa näkyä, ja auto päätettiin konservoida.

Projektityöryhmä otti yhteyttä Suomen Automobiili-Historiallisen Klubin (SA-HK) tarkastajiin ja erityisesti SA-HK:n konservointityöryhmään tiedustellen, miten asiassa tulisi edetä ja kelpaisiko Kadett edes konservoitavaksi ajoneuvoksi.

Melkoisena yllätyksenä ilmeni, ettei Suomessa ole määräysmuutoksesta huolimatta vielä museotarkastettu yhtään autoa uusien pykälien mukaisesti. Tästä syystä jopa SA-HK:ssa pohdittiin vielä, miten konservoidun auton kohdalla tultaisiin menettelemään; millaisia papereita ja selvityksiä autoon vaadittaisiin, ja kuka ylipäätään olisi valtuutettu hyväksymään konservoidun ajoneuvon tarkastuksessa.

Ehdotimme, että projekti-Kadettimme voisi olla mallitapaus ja konservoitujen autojen ”pilottiprojekti”. Lyhyen mietinnän jälkeen SA-HK:ssa ehdotukseen suostuttiin.

Konservointityö aloitettiin tekemällä yleinen kartoitus auton kunnosta ja sen vaatimista toimenpiteistä, eli laadittiin konservointisuunnitelma.

Samalla jouduttiin miettimään, mikä Kadettin tapauksessa oli ”tärkeää ajoneuvoyksilön historiasta kertovaa tietoa” ja mikä osa käytön jäljistä voitiin poistaa.

Esimerkiksi kolhu tai naarmu auton kyljessä ei sinänsä sisällä ”historiallista arvoa”, mutta jos vaurion historia tunnetaan ja sille on tarina, aletaan liikkua kiinnostavalla alueella.

Lopuksi konservointisuunnitelman ja tehtyjen (tai tekemättä jätettyjen) töiden pohjalta laadittiin konservointiselvitys, joka koostuu auton historiatiedoista sekä kunnostus- ja konservointiosiosta. Selvityksestä kasvoi lopulta varsin mittava monikymmensivuinen kokonaisuus.

SA-HK pyysi lupaa käyttää Kadettin konservointiselvitystä ”opetusmateriaalina”, ja tähän toki suostuttiin.

Kadett museotarkastettiin maaliskuun alussa, ja tarkastuksessa sekä auto että siitä laadittu konservointiselvitys saivat kiitosta.

Museoajoneuvotarkastuksen jälkeen vuorossa oli enää normaali vuosikatsastus ja katsastuskonttorilla tehtävä muutoskatsastus, jonka jälkeen auto oli myös Trafin kirjoissa virallisesti museoajoneuvo.

Kun Kadettin museotarkastus alkoi lähestyä, alettiin toimituksessa pohtia, mitä autolle sen jälkeen tapahtuisi. Opel Kadett lahjoitettiin Auto- ja tiemuseo Mobiliaan, jossa se pääsi heti mukaan vuoden 2012 ”Autoja, autoja” -teemanäyttelyyn.

Lue lisää Kadettin teknisestä kunnostuksesta ja konservoinnista TM:n 9/12 sivuilta 108-115.

Lisää aiheesta:
Tekniikan Maailman museoauto-Kadett mukana talvivertailussa - talviominaisuuksien muutos 30 vuodessa (4.4.2012)
Auton museokatsastus, osa 2: OPEL KADETT (8.3.2012)
Auton museokatsastus, osa 1: MUSEOAUTOA ETSIMÄSSÄ (25.1.2012)
Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto