Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä

Electric RaceAbout -sähköurheiluauto

3.4.2012

SÄHKÖLLÄ YMPÄRI MAAILMAA


Video: Hannu Stöckell

Suomessa ja maailmalla varsin tunnettu sähköautoprojekti, Electric RaceAbout on kouluttanut viiden viime vuoden aikana maailmalle useita ammattitaitoisia insinöörejä, joilla on suomalaista sisua ja osaamista.


E-RA:n nopea ratakierros >>

E-RA-projektin kotisivut >>


Helsingissä sijaitseva Metropolian ammattikorkeakoulun autolaboratorio, jota kutsutaan myös Kalevankadun autotehtaaksi, on Suomessa yksi niitä harvoja paikkoja, jossa oikeasti suunnitellaan ja rakennetaan autoja.

Metropolian uusin valmis autoprojekti Electric RaceAbout käynnistettiin vuonna 2007 edellisen autoprojektin CityCabin julkistamisen jälkeen.

E-RA on valmistumisensa jälkeen herättänyt huomiota ja menestynyt kilpailuissa ympäri maailmaa.  Vuoden 2011 menestyksekäs kesä päätettiin Saksassa kuuluisalla Nürburgringin Nordschleifen kilparadalla.

Tarkoituksena oli rikkoa katukäyttöön tarkoitettujen sähköautojen nopeusennätys, jota piti hallussaan Mini E ajalla 9 minuuttia 52 sekuntia.

Electric RaceAboutin aika Nordschleifen 20,8 kilometriä pitkällä radalla oli 8 minuuttia 42 sekuntia. Energian kulutus kilparadalla nousi kymmenkertaiseksi kaupunkikulutukseen verrattuna. Keskinopeus radalla oli 142 km/h, ja pisimmällä suoralla huippunopeus nousi 238 kilometriin tunnissa.

Parantamisenkin varaa jäi, joten nopeusennätystä tullaan korottamaan vielä jatkossakin.

Nordschleifen ennätysajon jälkeen oli Tekniikan Maailman vuoro päästä osalliseksi yhteen ennätykseen; ottaa haltuun sähköautolla ajettu kierrosennätys Suomen vanhimmalla edelleen toiminnassa olevalla moottoriradalla Ahvenistolla ja samalla testata, mihin opiskelijoiden rakentama sähköauto kykenee.

Ahveniston koeajopäivänä autossa oli samat alustan säädöt ja renkaat kuin Nordschleifen nopeusennätystä ajettaessa. Autossa on maantiekäyttöön tarkoitetut Nokian Z G2 high performance 225/40 ZR 18 -vakiorenkaat edessä ja takana.

E-RA:n perusluonne on aliohjaava, etenkin silloin, kun ohjausta kääntää yli oikeamääräisen ohjauskulman.

Nopeissa mutkissa on takapäässä havaittavissa orastavia luiston alkuja, jotka pienellä vauhdin lisäyksellä kasvaisivat leveämmäksi luistoksi. Sitä ei kannattanut takapainoisella autolla ja raskaalla ohjauksella kokeilla, ainakaan Ahveniston moottoriradalla.

Pehmeästi ja tasaisesti vetävät moottorit hämäävät kuljettajaa nopeudellaan. E-RA:n moottoreiden vääntöalue poikkeaa aikaisemmista kokemuksista sähköautoista, joissa suurin vääntö alkaa heti lähdössä ja heikkenee melko nopeasti.

E-RA:ssa vääntöalue on paljon tasaisempi, ja vauhti kiihtyy vielä Ahveniston pääsuoran päässäkin. Vauhtia oli vaikea huomata, sillä autosta puuttui kova meteli eikä tekemistä ratin takana juuri ollut. Ajaminen oli erittäin rauhallista. Vaihteita ei tarvinnut vaihtaa, joten vedon katkokset ja nykimiset jäivät kokonaan pois.

Vauhdin nosto tekee äänimaailmasta erikoisen. Sähkömoottoreiden porakonemainen ujellus vie alkukiihdytyksessä päähuomion suurimpana melunlähteenä, mutta vauhdin kasvaessa renkaat ja muut suhinat nousevat vähintään yhtä suuriksi äänenlähteiksi.

On vaikea sanoa, onko melua enemmän vai vähemmän kuin vastaavanlaisessa polttomoottoriautossa.

Jarrut olivat testihetkellä liian etupainoiset, joten etupyörät lukkiutuivat helposti. Kierrosaika yllätti myönteisesti, ja tasapainoisemmilla jarruilla se olisi ollut vielä muutamaa kymmenystä parempi.

Sähköautolla ajettu kierrosaika pääsee jaetulle 18. sijalle TM:n kierrosaikapankissa Subaru Impreza WRX STI Sedanin kanssa.

Jenni Kurki-Suonio (tiivistelmä TM:n 7/12 artikkelista, s. 106-109)

Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:llaLisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto