Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
Kesäautot, osa 3

Näin kierrätetään henkilöauto

14.9.2010

KUOLEMAN JÄLKEINEN ELÄMÄ


Jari Kujala, kuva


Ks. myös
Kesäautot, osa 1: Paljon ongelmia pikkurahalla
Kesäautot, osa 2: Viimeiselle matkalle


Lue koko artikkeli (TM 16/10, pdf 1,4 Mt)


Sinulla oli vuoden 1985 BMW-henkilöauto, mutta nyt sinulla on Volvon moottori, pala nosturin puomia ja designkeittiö. Mitä on tapahtunut?

Kesällä 2009 Tekniikan Maailman toimitus osti kolme hyvin erilaista tuhannen euron kesäautoa, joista yksi, E30-mallinen BMW rivakalla 2,5-litran moottorilla tuotti toimitukselle ehdottomasti eniten sekä riemua että murhetta.

Auto oli tehokkaan moottorin mutta hitaan ohjauksensa takia jopa oikeiden rattimiesten mielestä vaarallinen, eikä sitä haluttu enää myydä takaisin tieliikenteeseen - jos se jatkuvine teknisine vikoineen edes ketään olisi kiinnostanutkaan. Ainoa vaihtoehto oli saattaa auto paalauskoneeseen.

Päätös herätti kysymyksen, mitä BMW:n maallisille jäännöksille tapahtuu paalauksen jälkeen. Suurpiirteisiä arvioita materiaalin kierrosta kyllä oli, mutta koska kierrätetyn ajoneuvon matka tieliikenteestä uusiksi tuotteiksi on pitkä ja mutkikas, eivät edes kierrätysketjuun itse kuuluvat toimijat tarkasti tunne koko ketjun rakennetta.

Päätimme selvittää, mihin BMW:n osaset lopulta päätyivät.


Sisältö

  1. Kesäautot, osa 3: Näin kierrätetään henkilöauto
  2. Viimeiset metrit
  3. Murska lajitellaan
  4. Sitkeät karvanopat
  5. Viilentävä tekijä
  6. Enää ei ruostu
  7. Merkittävää säästöä
  8. Suuria paljastuksia
  9. Uusi elämä
Lue juttu Lue juttu
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu sekä ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus, tekniset tiedot ja hinnastot