Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
Kymmenen vuotta Euro NCAP -törmäystestejä

Rajalla

22.2.2006

Euro NCAP -törmäystestit antoivat alkaessaan melkoisesti mietittävää sekä auton ostajille että autoteollisuudelle. Nykyisin pikkuautotkin voivat saavuttaa viiden tähden tuloksen kolariturvallisuudesta. Törmäystestien tekijöiden on siis aika miettiä uusia keinoja liikenneturvallisuuden parantamiseksi.

Euro NCAP:n perustamiskokous pidettiin joulukuussa 1996, jolloin mukaan oli saatu myös Kansainvälinen autoliitto (FIA). Sen johdolla ja suhteiden avulla Euro NCAP levisi nopeasti, kun useiden Euroopan maiden liikenteestä vastaavat ministeriöt ja autoliitot, kuten Saksan ADAC, liittyivät mukaan. Euroopan komissio on osaltaan ollut koko ajan mukana kehittämässä testejä. Itse asiassa voidaan puhua jo maailmanlaajuisesta testiohjelmasta, sillä Euro NCAP -testit hyväksytään nykyisin Euroopan lisäksi Yhdysvalloissa, Australiassa ja Aasiassa.

Ensimmäiset tulokset tähtiluokitteluineen julkaistiin helmikuussa 1997. Parin seuraavan vuoden aikana autoteollisuus sopeutui tilanteeseen, ja Euro NCAP -tähdet saivat hiljalleen arvoa markkinointikeinona.

Euro NCAP:n saavuttama julkisuus perustuu testien puolueettomuuteen ja siihen, että kaikki autot testataan samalla tavalla, vaikka erikokoisia autoja ei voikaan verrata keskenään. Tähtiluokitus on selkeä tapa kertoa tuloksista. Lisäksi Euro NCAP -tähtiä voidaan hyödyntää autojen markkinoinnissa.

Euro NCAP järjesti viime marraskuussa seminaarin, jossa pohdittiin törmäystestien asemaa nyt ja jatkossa.

Kolariturvallisuus on noussut tärkeäksi asiaksi sekä autonvalmistajille että autonostajille. Osaltaan kehitykseen on vaikuttanut markkinatilanne: automerkit ovat yhdistyneet, ja kehityskustannuksia voidaan jakaa.

Turvajärjestelmät ovat yleistyneet pienimmissäkin autoluokissa. Etumatkustajien turvatyynyt kuuluvat jo lähes jokaisen uuden auton perusvarustukseen. Uusin, useimpiin autoihin vakiovarusteena asennettu laite on niin sanottu älykäs turvavyönmuistuttuja. Myös lapsimatkustajien turvallisuus on parantunut, mutta sen sijaan jalankulkijoiden loukkaantumisriskiä kolarissa voidaan edelleen pienentää.

Organisaatio aikoo jatkossa edistää kolareita estävien järjestelmien kehittämistä. Kolariturvallisuuden sijaan painotetaan onnettomuuksien ehkäisemistä testaamalla aktiivisia turvajärjestelmiä. Euro NCAP uskoo voivansa vaikuttaa siihen, minkälaista tekniikkaa otetaan käyttöön.

Arvostelussa voidaan ottaa huomioon koko automallisto. Vielä on automerkkejä, joiden mallistossa törmäystestitulosten välillä vallitsee melkoinen epätasapaino. Seminaarissa väläytettiin myös mahdollisuutta testata erikokoisten autojen törmäyksiä ja moottoripyöräkypäriä.

Itse asiassa uusia testejä on jo tekeillä. Niistä ensimmäiseksi esiteltäneen niskatukien testausohjelma. Siinä tutkitaan niskaan kohdistuvia rasituksia niin sanotun ruoska-ilmiön aikana, kun pää heilahtaa voimakkaasti taaksepäin peräänajossa. Edelleen painoarvoa annetaan pienten lapsimatkustajien turvallisuudelle. Onkin mahdollista, että Euro NCAP:n toimesta aletaan testata lasten turvaistuimia.

Toteutuvatko edellä esitetyt suunnitelmat tai edes osa niistä, sen näyttää tulevaisuus, mutta Euro NCAP aikoo joka tapauksessa jatkossakin pitää autoteollisuudelle paineita yllä. Työ ihmishenkien säästämiseksi jatkuu.

(Tiivistelmä Markus Kasesmaan artikkelista TM 4/06, s. 40-42)

Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto