Tarua ja totta

Peugeot ja Citroën ovat valmistaneet vuosien saatossa paljon erilaisia ja erikoisia autoja. Lisäksi historiasta löytyy paljon konseptiautoja, jotka on nähty vain autonäyttelyissä. Mutta piilossa on lisäksi paljon erikoisia prototyyppejä, jotka eivät ole nähneet päivänvaloa lainkaan – edes museossa. Pääsimme käymään kulissien takana.

“Tehtävämme on tietenkin luoda autoja, joista valtaosa asiakkaista innostuu niin paljon, että ostaa sellaisen”, kiteyttää Peugeotin muotoilija Keith Ryder työnsä päämäärän ja jatkaa yllättäen, “mutta jos työ jäisi pelkästään siihen, se olisi tylsää. Onneksi saamme ideoida konseptiautoja ja prototyyppejä, joissa voimme unohtaa kaikki tuotannon ja kustannusten mukanaan tuomat lainalaisuudet. Lisäksi teemme myös muunnelmia tuotantomalleista, joista vain muutamat jatkavat tuotantoon saakka valtaosan jäädessä yksittäiskappaleiksi.”

Autoharrastajan karkkikauppa

Peugeotilla on Sochaux’n tehdasalueen kätköissä paikka, jonka olemassaolosta vain harva edes yrityksen sisällä tietää. Käytöstä poistetun 406:n tuotantolinjan yläpuolella on jättimäistä latoa muistuttava halli, jossa on kolmisensataa eri-ikäistä Peugeotia.

Kyseessä on lähellä sijaitsevan Peugeotin museon varasto, jossa on kunnostamattomia vanhuksia suoraan ajosta, konseptiautoja näyttelyistä ja tuotantoon aikanaan harkittuja kehitysmalleja.

Varaston kätköissä on myös aimo annos Peugeotin kilpailuhistoriaa, jossa suomalaiskuljettajilla on merkittävä rooli. Lentävät suomalaiset ovat ajaneet leijonamerkillä voittoon niin MM-ralleissa kuin Afrikan läpi kulkeneessa maailman vaativimmaksi mainitussa Paris-Dakarissa.

Legendaarisen Pikes Peak -mäkikisan ensimmäisestä Peugeot-voitosta vastasi Ari Vatanen.

Toinen merkki on esillä myös salaisessa varastossa, sillä sieltä löytyy parikin Citroënia. Mutta ne eivät ole aivan tavallisia malleja, sillä koria on vähän muunneltu, ja tekniikka on sitäkin erikoisempaa. Autot ovat niin sanottuja muuleja, joilla on testattu tulevan Peugeot-mallin tekniikkaa. On hienoa, että tällaisia erikoisuuksia on säilytetty tulevaisuuden autoharrastajien hämmästeltäväksi.

Le Conservatoire

Citroënilla on hieman vastaava paikka Pariisin Charles de Gaulle -lentokentän lähellä sijaitsevan Aulnay-sois-Bois’n tehtaan alueella. Conservatoire-nimellä tunnettu halli ei ole aivan yhtä salainen paikka kuin Peugeotin varasto, mutta tännekään ei tavallisilla kansalaisilla ole asiaa. Sen sijaan esimerkiksi merkkikerhoja tai muita Citroënista kiinnostuneita ryhmiä paikka ottaa vastaan.

Rakennus on tehty nimenomaan merkin historian säilytystä varten, ja avattiin syksyllä 2001. Yhteensä 6 500 neliömetrin tiloista tuhat on varattu autojen restaurointiin ja 500 arkistoille.

Yli kolmensadan auton valikoimiin kuuluu käytännössä näyte jokaisesta valmistetusta Citroën-mallisarjasta, joukoittain erikoisversioita, kilpa-autoja ja koemalleja. Kiinnostavimpia tutustumiskohteita täälläkin ovat prototyypit, jotka eivät koskaan päätyneet sellaisenaan tuotantoon.

Esimerkiksi kuuluisaan DS-malliin kehitetyistä moottoreista vain tavanomaisimmat, mutta samalla tietysti luotettavimmat ja kustannustehokkaimmat löysivät tiensä valmistukseen. Sen sijaan esimerkiksi kuusisylinterinen ilmajäähdytteinen 1,4-litrainen vastaiskumoottori, kolmilitrainen V8 sekä mekaanisesti ahdettu kaksitahtinen V4 jäivät prototyyppiasteelle.

ERÄS automerkin suuruuden osoituksista on historian kunnioittaminen. Vanhojen ja uusien tuotteiden säilyttäminen ja kunnostus, ja parhaissa tapauksissa vielä aktiivinen esittely yleisölle ovat osa merkin mielikuvaa. Ja mielikuvat vaikuttavat autokaupassa nykyään paljon vahvemmin kuin joskus ennen.

 

MYÖS kiertomäntämoottoria Citroën kehitti tosissaan, ja kaksikammioista GS Birotor -mallia valmistettiin vuosina 1974 ja 1975 yhteensä 847 kappaletta. Sitä testattiin oikealla näkyvässä M35-prototyypissä, jossa oli myös kaasunestejousitus. Tuntemattomampi valmiste on prototyyppiasteelle jäänyt helikopteri, joka on todistettavasti lentänyt wankelin voimin.

 

PEUGEOT 104:ää ei valmistettu kuin kolme- ja viisiovisena, mutta muotoiluosasto loi siitä myös neliovisen porrasperän ja farmarin.

 

PEUGEOT valmisti kesäkuusta 1941 alkaen lähes neljän vuoden aikana 377 tällaista pientä VLV-sähköautoa. Huippunopeus oli 36 km/h ja toimintamatka noin 80 kilometriä.

 

CITROËN XM-malliin suunniteltiin faceliftiä, jonka keulan ilme oli hyvin lähellä Xsaraa. Ehkä parempi, että tämäkin jäi prototyyppiasteelle.

 

PROTOTYYPPI Projet L enteilee Citrëon DS:n seuraajaksi syntynyttä CX:ää. Vuosi oli 1971.

 

TALOUDELLISUUS oli kova sana jo lähes kolme vuosikymmentä sitten. Vuonna 1982 Peugeot 305:een pohjautuneen Vera-konseptin ilmanvastus pudotettiin vakiomallin 0,44:stä 0,31:een, ja autolla päästiin sata kilometriä 2,6 litralla polttoainetta.

 

VIISI vuotta sitten Pariisin autonäyttelyssä esitelty Peugeot 907 sopisi hyvin Monacon kasinon eteen italialaisten urheiluautojen kaveriksi. Huikean pitkän konepellin alla on kuusilitrainen V12, joka kehittää 368 kW ja 620 Nm.