Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä

Muut


Tarua ja totta

Peugeot ja Citroën ovat valmistaneet vuosien saatossa paljon erilaisia ja erikoisia autoja. Lisäksi historiasta löytyy paljon konseptiautoja, jotka on nähty vain autonäyttelyissä. Mutta piilossa on lisäksi paljon erikoisia prototyyppejä, jotka eivät ole nähneet päivänvaloa lainkaan - edes museossa. Pääsimme käymään kulissien takana.

”Tehtävämme on tietenkin luoda autoja, joista valtaosa asiakkaista innostuu niin paljon, että ostaa sellaisen”, kiteyttää Peugeotin muotoilija Keith Ryder työnsä päämäärän ja jatkaa yllättäen, ”mutta jos työ jäisi pelkästään siihen, se olisi tylsää. Onneksi saamme ideoida konseptiautoja ja prototyyppejä, joissa voimme unohtaa kaikki tuotannon ja kustannusten mukanaan tuomat lainalaisuudet. Lisäksi teemme myös muunnelmia tuotantomalleista, joista vain muutamat jatkavat tuotantoon saakka valtaosan jäädessä yksittäiskappaleiksi.”

Autoharrastajan karkkikauppa

Peugeotilla on Sochaux’n tehdasalueen kätköissä paikka, jonka olemassaolosta vain harva edes yrityksen sisällä tietää. Käytöstä poistetun 406:n tuotantolinjan yläpuolella on jättimäistä latoa muistuttava halli, jossa on kolmisensataa eri-ikäistä Peugeotia.

Kyseessä on lähellä sijaitsevan Peugeotin museon varasto, jossa on kunnostamattomia vanhuksia suoraan ajosta, konseptiautoja näyttelyistä ja tuotantoon aikanaan harkittuja kehitysmalleja.

Varaston kätköissä on myös aimo annos Peugeotin kilpailuhistoriaa, jossa suomalaiskuljettajilla on merkittävä rooli. Lentävät suomalaiset ovat ajaneet leijonamerkillä voittoon niin MM-ralleissa kuin Afrikan läpi kulkeneessa maailman vaativimmaksi mainitussa Paris-Dakarissa.

Legendaarisen Pikes Peak -mäkikisan ensimmäisestä Peugeot-voitosta vastasi Ari Vatanen.

Toinen merkki on esillä myös salaisessa varastossa, sillä sieltä löytyy parikin Citroënia. Mutta ne eivät ole aivan tavallisia malleja, sillä koria on vähän muunneltu, ja tekniikka on sitäkin erikoisempaa. Autot ovat niin sanottuja muuleja, joilla on testattu tulevan Peugeot-mallin tekniikkaa. On hienoa, että tällaisia erikoisuuksia on säilytetty tulevaisuuden autoharrastajien hämmästeltäväksi.

Le Conservatoire

Citroënilla on hieman vastaava paikka Pariisin Charles de Gaulle -lentokentän lähellä sijaitsevan Aulnay-sois-Bois’n tehtaan alueella. Conservatoire-nimellä tunnettu halli ei ole aivan yhtä salainen paikka kuin Peugeotin varasto, mutta tännekään ei tavallisilla kansalaisilla ole asiaa. Sen sijaan esimerkiksi merkkikerhoja tai muita Citroënista kiinnostuneita ryhmiä paikka ottaa vastaan.

Rakennus on tehty nimenomaan merkin historian säilytystä varten, ja avattiin syksyllä 2001. Yhteensä 6 500 neliömetrin tiloista tuhat on varattu autojen restaurointiin ja 500 arkistoille.

Yli kolmensadan auton valikoimiin kuuluu käytännössä näyte jokaisesta valmistetusta Citroën-mallisarjasta, joukoittain erikoisversioita, kilpa-autoja ja koemalleja. Kiinnostavimpia tutustumiskohteita täälläkin ovat prototyypit, jotka eivät koskaan päätyneet sellaisenaan tuotantoon.

Esimerkiksi kuuluisaan DS-malliin kehitetyistä moottoreista vain tavanomaisimmat, mutta samalla tietysti luotettavimmat ja kustannustehokkaimmat löysivät tiensä valmistukseen. Sen sijaan esimerkiksi kuusisylinterinen ilmajäähdytteinen 1,4-litrainen vastaiskumoottori, kolmilitrainen V8 sekä mekaanisesti ahdettu kaksitahtinen V4 jäivät prototyyppiasteelle.

ERÄS automerkin suuruuden osoituksista on historian kunnioittaminen. Vanhojen ja uusien tuotteiden säilyttäminen ja kunnostus, ja parhaissa tapauksissa vielä aktiivinen esittely yleisölle ovat osa merkin mielikuvaa. Ja mielikuvat vaikuttavat autokaupassa nykyään paljon vahvemmin kuin joskus ennen.

Toni Jalovaara ja Velimatti Honkanen (tiivistelmä TM:n 17/09 artikkelista, s. 66-69)

Lisää ostoskoriin Osta koko juttu

Lähetä linkki kaverille Lähetä linkki kaverille

Juttua on kommentoitu 3 kertaa. Lue kommentit ja lisää omasi

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu sekä ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus, tekniset tiedot ja hinnastot