Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
Talvivertailu 2008 -ennakko

Dieselit talvessa

9.1.2008

Talviauto 2008


LINKKEJÄ:
- TALVITESTIPÄIVÄKIRJA 2008
- TM:N TALVITESTIVIDEOITA 2006-2008 YOUTUBESSA
- TALVITESTIN HISTORIASTA
- TALVITESTIPÄIVÄKIRJA 2007


Vuoden talviauto 2008 -tittelin voittaja julkistetaan TM:n numerossa 3/08, joka ilmestyy 6. helmikuuta.

Talvitestin 2008 osallistujat:

  • Audi A4 2,0 TDI Business
  • BMW 123d Coupé
  • Chrysler Sebring 2,0 CRD Touring
  • Fiat Bravo 1,9 120 Multijet Dynamic
  • Ford Mondeo 1,8 TDCi 92 kW Trend Sedan
  • Hyundai i30 1,6 CRDi Comfort 5ov
  • Kia Cee’d 1,6 CRDi EX HB 5ov
  • Mercedes-Benz C 200 CDI
  • Mitsubishi Lancer Sports Sedan 2,0 DI-D Intense
  • Nissan Qashqai 1,5 dCi Acenta 4×2
  • Peugeot 308 Premium HDI 110 FAP
  • Renault Laguna Hatchback Expression 1,5 dCi Eco2
  • Skoda Fabia 1,9 TDI Sport
  • Toyota Auris 1,4 D-4D Linea Sol 5ov
  • Volvo V70 2,0D Momentum

Jokavuotinen Tekniikan Maailman talvivertailu ilmestyy taas seuraavassa numerossa. Mukana ovat tuttuun tapaan tärkeimmät uutuudet kaudelta 2007/2008. Totutusta poiketen autot ovat kuitenkin tällä kertaa käyttövoimaverovelvollisia.

Nyt kun uuden veron myötä useimmissa tapauksissa dieselit ovat tulleet hinnaltaan hyvin kilpailukykyisiksi suorituskyvyltään vastaavien bensiinimoottorien kanssa, nousee dieselien osuus varmasti voimakkaasti Suomen automarkkinoilla.

Erityisen tarkkailun alaisena dieseltalvivertailussa ovat tietenkin kylmäkulutus ja -päästöt sekä lämmityslaitteiden toiminta. Tuttuun tapaan arvostelukohteisiin kuuluvat kuitenkin myös talviajo-ominaisuudet maantiellä, hallittavuus, jarrut, etenemiskyky, valot ja näkeminen sekä sähkölämmittimien toiminta.

Mukana on jälleen sekalainen ryhmä uutuuksia. Vertailuryhmän pienimmäinen on Škoda Fabia 1,9 TDI. Auto on etukolmannekseltaan jokseenkin identtinen viime vuonna palkintosijoille yltäneen Roomsterin kanssa, mutta loput on puhdasta Fabiaa. Auto on ollut markkinoilla jo lähes vuoden päivät, joten jossittelun varaa ei ole. Tämä pätee vielä paremmin 1,9-litraiseen dieseliin, joka on ollut markkinoilla jo puoli vuosikymmentä.

Toyota Auris ja Kia Cee’d jäivät molemmat viime vuoden vertailussa viime metreillä junasta, kun vertailun aikataulujen ja myynnin aloituksen väliin jäi hieman liian iso rako. Tänä vuonna molemmat ovat kuitenkin mukana. Auris on yhdessä Corollan kanssa Suomen myydyin automalli, joten sen sopivuus Suomen talveen on suuren mielenkiinnon aihe. Toyotan moottoriksi valikoitui pieni, mutta ponteva 1,4-litrainen D-4D.

Kia Cee’d on yksi Aurisin kovimmista kilpailijoista, mutta sitä on myös hieman myöhemmin markkinoille tullut serkku Hyundai i30. Autojen perustekniikka on yhteistä, mutta nyanssitasolla eroja on melkein enemmän kuin yhtäläisyyksiä. Konepellin alla molemmissa on kuitenkin käytännössä sama 1,6-litrainen CRDi-moottori.

Tämä Suomen myydyin autoluokka on nyt muutenkin hyvin edustettuna. Eteläisin haastaja on Fiat Bravo. Sen 1,9-litrainen moottori kuuluu Škodan samankokoisen koneen kanssa vertailun konkareihin.

Ranskaa tässä kokoluokassa edustaa Peugeot 308, joka ehti mukaan niukin naukin. Sen moottori on 1,6-litrainen HDi. Ranskalainen moottori löytyy myös Englannista valmistetun Nissan Qashqain keulalta. Sen 1,5-litrainen dCi on nähtävissä monina eri versioina myös monien eri Renaultien keuloilla. Yksi esimerkki tästä on seuraavaa kokoluokkaa edustava uusi Renault Laguna. Vaikka suoritusarvot eivät täsmääkään, ovat moottorit pohjimmiltaan läheistä sukua. Myös Laguna kuuluu ryhmään, johon ei ole TM:n toimesta päästy tutustumaan Suomessa ennen tätä vertailua.

Tavallaan vielä tuoreempi tapaus on Mitsubishi Lancer, jonka dieselmoottorinen malli tulee Suomessa myyntiin vasta maaliskuussa. Saimme kuitenkin auton onneksi mukaan jo nyt. Vaikka auto on aivan uusi, on sen kaksilitrainen moottori tuttu paitsi lukuisista VW-konsernin automalleista, myös parin muun valmistajan käytöstä niin sanottuna asiakasmoottorina.

Sama pumppusuutindiesel kuljettaa myös Chrysler Sebringiä. Itse asiassa myös autojen perusrakenteissa on yhtäläisyyksiä. Chryslerin kotiseuduilla Pohjois-Amerikassa harrastetaan vähintäänkin saman verran talviautoilua kuin täällä Euroopassa. Nyt nähdään, onko käsitys talviautoilun asettamista vaatimuksista sama molemmilla mantereilla.

Saman sukuinen saksalaismoottori löytyy vielä yhdestä autosta. Uuden Audi A4:n kaksilitraisen dieselin lähtökohtana on ollut Chryslerin ja Mitsubishin käyttämä moottori, mutta muutoksia on tapahtunut niin paljon, ettei enää oikein voi puhua samasta moottorista. Pumppusuuttimet ovat vaihtuneet yhteispaineruiskutukseen, ja koko joukko muitakin komponentteja on kokenut päivityksen. Audi on neljäs ensiesiintymisensä talvivertailussa tekevä auto.

Samassa koko- ja hintaluokassa Audin kanssa on Mercedes-Benzin C-sarja. Tunnuksen C 200 CDI taakse kätkeytyy 2,1-litrainen, maltillisella viritysasteella varustettu dieselmoottori. Talviautoilun suhteen mielenkiintoisin ominaisuus on tietenkin takavetoisuus. Tunteita herättävän asian särmikkyyttä tietenkin pehmittää nykyaikana kuljettajaa avustavan elektroniikan suuri määrä.

Toinen takavetoinen vertailuauto on rakkaan kilpailijan BMW:n kaksiovinen coupé 123d. Tämä on tarkasti ottaen toinen kerta, kun pienin baijerilainen on mukana TM:n talvivertailussa. Sen upouusi, kahdella turboahtimella varustettu kaksilitrainen moottori ylittää maagisen sadan hevosvoiman litratehon, mikä osti autolle villin kortin mukaan dieseltalvivertailuun. Edellisellä kerralla Ykkönen kärsi kunnollisten runflat-talvirenkaiden puutteesta, joten nyt on revanssin paikka. Ja onhan korimallikin viime vuoden uutuus.

Kaksi viimeistä autoa ovat fyysisesti joukon kookkaimpia. Ford Mondeo ja Volvo V70 ovat hyvin erinäköisiä ja -hintaisiakin autoja, mutta ovat kuitenkin saman konsernin tuotteita. Pinnan alla on paljon muutakin yhteistä, sillä autot perustuvat samaan perusrakenteeseen.

Volvossa on V70:n moottorimalliston uusin tulokas, Fordin ja PSA:n yhteistyönä suunnittelema kaksilitrainen diesel. Se on myös V70-malliston pienin diesel, joskin tuttu jo pienemmistä Volvoista. Mondeoonkin moottori olisi tarjolla, mutta siinä se olisi kahdesta vaihtoehdosta suurempi. Talvitestiin valitsimme aavistuksen maltillisemman 1,8-litraisen TDCi-moottorin.

Pari mielenkiintoista autouutuutta jäi valitettavasti poiskin. Dieselmoottorivaatimus rankaisi sattumalta kaksinkertaisella teholla Mazdaa, jonka suuremman uutuuden Mazda6:n dieselmoottori ehtii Suomeen vasta maaliskuussa ja pienemmän Mazda2:n diesel vielä pari kuukautta myöhemmin. Kahta samanmerkkistä autoa ei olisi kuitenkaan mukaan kelpuutettu, sillä resursseille on olemassa rajansa. Tämän sai tuta myös Nissan Tiida.

Jussa Nieminen (Tiivistelmä TM:n 2/08 artikkelista, s. 22-23)

Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu sekä ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus, tekniset tiedot ja hinnastot