Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä

EI IHAN TAVALLINEN PARTIOAUTO


Hannu Stöckel, video ja kuvat

Tekniikan Maailma lahjoittaa 60-vuotisjuhlavuotensa kunniaksi poliisille uuden partioauton liikennevalvontakäyttöön. Sinivalkoisen väritykseen naamioituneena TM-60 saattaa kaukaa näyttää perusmalliselta partioautolta, mutta lähempi tarkastelu osoittaa sen olevan jotain aivan muuta.

Kysyimme alkuvuonna lukijoiltamme, millainen ajoneuvo Tekniikan Maailman tulisi juhlavuotenaan lahjoittaa ja kenelle. Lukijamme olivat yksimielisiä siitä, että lahjoituksen vastaanottaja olisi perinteen mukaisesti poliisi ja erityisesti liikenteenvalvonta.

Autolta haluttiin näyttävyyttä sekä suorituskykyä, ja sen vetotavaksi ehdotettiin eniten nelivetoa, jotta eteneminen sujuisi huonoissakin olosuhteissa. Silti todella moni vaati, että auton tulee kuluttaa vähän ja olla ympäristöystävällinen.

TM:n toimitus joutui todella pohtimaan, millainen ajoneuvo täyttäisi kaikki nämä vaatimukset samalla kertaa.

Usean harkintakierroksen jälkeen vastaus alkoi kuitenkin hahmottua, ja nyt saamme vihdoin ylpeydellä esitellä päätöksemme: uusi TM-60-poliisiauto on Mercedes-Benz CLS Shooting Brake 350 CDI 4Matic! Se on epäilemättä näyttävä, se liikkuu vähintäänkin riittävän reippaasti ja nelivetonsa ansiosta etenee myös huonolla kelillä, mutta tästä huolimatta sen EU-keskikulutus on vain 6,7 l/100 km.

TM-60:n pitkän keulan suojissa pyörii kolmelitrainen, V6-muotoon rakennettu kokoalumiininen dieselmoottori. OM 642 LS -moottorin turboahtimessa on säätyvät johdesiivet, joilla vääntökäyrään kierrosalueelle 1 600-2 400 r/min on rakennettu massiivisen tasainen 620 newtonmetrin vääntöalue.

Nelivedon ansiosta moottorin edustavaa vääntöä ei hukata luistonrajoitukseen tai pyörien sutimiseen, vaan voimavarat saadaan muutettua nopeiksi kiihdytyksiksi tilanteissa, joissa sellaisia tarvitaan.

TM-60 on tietääksemme ensimmäinen viranomaiskäyttöön varusteltu toisen sukupolven CLS koko maailmassa. Edellisestä, ensimmäisestä CLS-sukupolvesta on Saksassa rakennettu ainakin yksi poliisiauto, ja New Yorkissa on toissavuonna liikkunut mainoskäytössä poliisiauton väreihin teipattu uuden CLS-sukupolven sedan, mutta todellisessa virkakäytössä ei toisen sukupolven CLS:ää ainakaan vielä pitäisi muualla olla.

Harri Domonyi (tiivistelmä TM:n 17/13 artikkelista s. 12-19)

Lisää ostoskoriin Osta koko juttu



Juttua on kommentoitu 3 kertaa. Lue kommentit ja lisää omasi

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto