VANHASSA VARA PAREMPI

Uusia malleja tuodaan markkinoille kiihtyvällä tahdilla. Uutta kehitetään ja parannuksia etsitään. Joskus vanhaa voi kuitenkin olla vaikea parantaa.

Audi A4 esiteltiin ensimmäisen kerran vuonna 1994, ja vuotta myöhemmin mallistoon lisättiin farmari. A4 korvasi menestyneen Audi 80 -mallin, joka oli tunnettu myös nelivedoistaan. 1980-luvulla Coupé Quattroilla menestyttiin myös rallipoluilla.

Vuonna 2000 esitelty Audi A4 oli myynnillisesti menestys Suomessa. Vuonna 2005 sitä rekisteröitiin eniten, kaikkiaan 2 149 kappaletta.

Audin laajasta mallistosta ja uusien teknisten ratkaisujen määrästä kertoo osaltaan esiintyminen kuudessatoista TM:n artikkelissa. Myös vertailuissa A4 menestyi hyvin. Se voitti talvivertailun vuonna 2001 ja 2002. Jälkimmäisessä vertailussa olivat kaikki osallistujat nelivetoisia. Kesävertailuista tuloksena oli yksi voitto ja yksi kakkossija.

Käytettyjen Audien hinnat saattavat tuntua aluksi kalliilta, kuten tämänkertaisen pistokoeauton, 1,8T Quattron 19 900 euroa. Kun hinnan suhteuttaa myyntihintaan uutena, ei hinnan laskeminen poikkea juurikaan muista merkeistä. Hintahaarukka on käytetyissä todella laaja johtuen perusmallien ja huippumallien suurista eroista.

Koeajo

Audin ohjausta kehuttiin mallin esittelyn yhteydessä ja koeajoissa. Eri vertailuissa se koettiin lähes ylivoimaiseksi ja arvosteluissa täyden kympin arvoiseksi. Aika ei ole muuttanut tätä miksikään. Ohjaus on edelleen tunnoltaan ja keskitykseltään huippuhyvä, eikä uudessa, samaan aikaan koeajetussa A4:ssä ohjaus ole ainakaan parempi. Audin a4

Nelisylinterinen turbomoottori on edelleen elementissään A4:n keulalla. Auto ei ole mikään raketti, mutta yhdessä nelivedon kanssa kiihtyminen on riittävän ripeää myös huonossa kelissä.

Väännössä moottori ei aivan kilpaile nykydieselien tai bensiinikäyttöisten suorasuihkuturbojen kanssa, mutta alavääntöä on tässäkin riittävästi, jotta liikkeellelähdöt ja ajaminen on helppoa.

Ajossa moottori toimi hienosti läpi kierrosalueen.

Korin jäykkyys tuntuisi olevan kohdallaan. Kojelauta tai muut osat auton sisällä eivät ääntele huonokuntoisillakaan teillä. Tuulilasi oli kuitenkin vaihdon tarpeessa. Pahempia kiven iskemä oli vain muutama, mutta lasi oli kauttaaltaan kuin hiekkapuhallettu. Auringon säteiden sopivasti osuessa lasista ei nähnyt enää selvästi läpi.

Kuntokartoitus

Auton voimalinja moottorista voimansiirtoon edusti tyypillistä Audia. Neliveto saattaa hieman arveluttaa ostajaa, kun ajetut kilometrit lähentelevät kahtasataatuhatta. Rikkoutuessaan nelivetojärjestelmän korjaaminen on kallista, mutta onneksi se ei ole mitenkään yleistä.

Tässä autossa voimansiirto toimi hyvin lievää takatasauspyörästön öljykosteutta lukuun ottamatta.

Auton 1,8-litrainen turboahdettu nelisylinterinen bensiinimoottori on tuttu paketti useista erimerkkisistäkin VW-konsernin autoista. Siitä on olemassa useita eri kehitys- ja tehoversioita.

Pistokoeauton moottori toimi hyvin läpi koeajon. Ainoa selvä poikkeavuus uudempiin moottoreihin oli hieman normaalia pidempi pyöritysaika käynnistettäessä. Auto kuitenkin käynnistyi joka kerta ensimmäisellä yrittämällä.

Auton pohja oli hämmästyttävän hyvässä kunnossa sitä suojaavien muovien alta. Muovit peittävät käytännössä koko pohjan lukuun ottamatta kardaanitunnelia, joka on vuorattu paremmin lämpöä kestävällä lämpösuojapellillä. Suojamuovien ja peltien alla pohjaa suojaa vielä tehtaalla levitetty alustamassa.

Kori ja maalipinta olivat siistit. Pieniä käytönjälkiä löytyi, mutta nekin oli meikattu lähes huomaamattomiksi. Mistään korin tai ovien saumoista ei maali lohkeillut tai kupruillut. Korin hyvän kunnon salaisuutena on sen sinkitys. Ennen maalausta kori käytetään sinkkikylvyssä.

Epäjalompi sinkki suojaa koria ruostumiselta tehokkaasti, vaikka maalipinta päältä vaurioituisikin.

Auton penkit ja verhoilu olivat siistissä kunnossa. Ajetuista kilometreistä arvioiden on kuljettajan penkillä istuttu yli 3 000 tuntia, joten sen ryhdikkyys ja kankaan virheettömyys eivät ole itsestäänselvyys.

Jarrut olivat mittausten ja tuntumien valossa kunnossa. Ainoastaan vasemmassa levyssä ilmeni pientä heittoa, mutta se ei vielä tuntunut ajossa. Iskunvaimentimet olivat myös ehjät.

Vasen etuiskunvaimennin piti hieman outoa ääntä ensimmäisen mittauksen aikana, mutta tulos oli hyvä ja linjassa muihin. Uusintamittauksessa ääni katosi, ja arvo parani aavistuksen. Silmämääräisesti tarkasteltuna kaikki iskunvaimentimet olivat hyvässä kunnossa.

Imago tärkeä

Eniten moitteita omistajin keskuudessa keräävät huollon palvelut ja hinta. Audi-autoilijat kehuvat ja kiittelevät auton laadukkuutta ja imagoa. Valitettavasti pikkuvikoja ja ongelmia ei ole sen vähempää kuin muissakaan merkeissä.

Aikaisempiin haastatteluihin verrattuna luotettavuudessa Audi sijoittuu keskivaiheille.Kiitosta omistajilta.

Audi kerää nelivedosta, ohjauksesta ja tehokkaista moottoreista. Näistä vetotapa ja teho riippuvat tietysti tilausvaiheessa tehdyistä päätöksistä.

HYVÄ kunto yli 180 000 kilometriä ajetussa autossa ei varmasti ole pelkkää sattumaa. Osaltaan siihen vaikuttavat laadukkaan auton lisäksi huolellinen käyttö ja säännöllinen huolto. Kun kaikki palaset ovat kunnossa, voi auto olla vanhempanakin lähes uudenveroinen.

 

 

Audi A4 Penkit

PENKIT olivat säilyttäneet muotonsa ja ryhdikkyytensä hämmästyttävän hyvin. Sisältä autosta sai käytönjälkiä oikein etsiä.

Audi A4 Moottori

MOOTTORITILA säilyi koeajon aikana täysin puhtaana. Tämän mallin Audeissa konepellin ja korin väli on vielä asiallisesti tiivistetty.

Audi A4 umpiot

TUULILASIN tavoin valoumpion pinnan olivat kivet himmentäneet. Lisäksi molempien umpioiden sisälle oli kerääntynyt kosteutta.

Audi A4 pohja

TAKATASAUSPYÖRÄSTÖÖN yhdistetyn, voimaa eteen ja taakse jakavan Torsen-pyörästön kylki oli hieman kostea. Syynä kosteuteen oli vuotava takavetoakselin nivelen suojakumi.

Audi a4 pohja

MUOVISUOJAT estävät kiestävät kiviä rikkomasta pohjan massausta.

 

MITTAUKSET

Audi A4 iskarit

Audi A4 jarrut

 

KÄYTTÄJIEN KERTOMAA

Audi A4 käyttäjien kertomaa

 

TILASTOT

TIEDOT KERÄTTY 4/08

Audi A4 hintakehitys

VARAOSAHINNAT Hinta €/kpl
Ilmansuodatin 24,20
Öljynsuodatin 12,40
Sytytystulppa 15,20
Polttoainesuodatin 35,80
Jarrupalat, etu 85,80
Jarrulevy, etu (1) 89,80
Jarrupalat, taka 49,20
Jarrulevyt, taka (1) 55,40
Tuulilasinpyyhkimensulkasarja 48,60
Ajovaloumpio 227,00
Täydellinen sivupeili 246,20
Tuulilasi 232,00
(1) myydään 2 kpl erissä, hintailmoitettu/kappale  

 

MALLIHISTORIA

9/2000: Uuden A4:n ensiesittely.
12/2000: Uudet A4 sedanit myyntiin Suomessa. Moottorivaihtoehtoina bensiinimallit 2,0 96 kW, 1,8T 110 kW, 2,4 121 kW ja 3,0 162 kW Quattro sekä dieselmallit 1,9 TDI 96 kW, 2,5 TDI 114 kW ja 2,5 TDI 132 kW Quattro.
8/2001: Farmarimallin esittely.
9/2002: S4-mallin esittely. Moottorina 4,2-litrainen V8, jossa tehoa 253 kW.
9/2003: S4-mallista Cabriolet-versio.
9/2004: Facelift-mallin ensiesittely. Uusina moottoreina 3,2 FSI, 2,0 FSI ja 3,0 TDI. Muuten auton ulkonäköä uudistetaan pienillä puskurien ja etusäleikön muutoksilla. Ajonvakautusjärjestelmä päivitetään uudempaan versioon.
3/2005: Malliston huipulle urheilullinen RS4. 4,2-litraisesta V8-moottorista otettu tehoa 309 kW
Audi a4 1996 Audi a4 1972
1966 1972
Audi a4 1979 Audi a4 1987
1979 1987
Audi a4 1992 Audi a4 1994
1992 1994
Audi a4 2001  
2001  

 

TM-HISTORIA  
Juttutyyppi Nro. Malli
Kohta täällä 18/00  
Ajettua 20/00  
Talvivertailu 3/01 2,0
Koeajo 4/01 1,8 T Quattro
Parivertailu 15/01 Sedan TDI 96 kW
Ajettua 15/01 Avant
Ajettua 1/02 V6 2,4 Multitronic
Talvivertailu 3/02 1,8 T Quattro
Ajettua 5/02 Cabriolet
Ajettua 17/02 Avant 3,0 V6 TipTronic Quattro
Ajettua 9/03 Avant 1,8T 140 kW
Vertailu 1/04 1,9 TDI 96 kW
Ajettua 16/04  
Ajettua 6/05 2,0 T FSI Quattro A
Vertailu 1/06 Avant 1,8 T
Ajettua 7/06 2,0 TDI Quattro