Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä

Pistokoeajot


MENNEEN TALVEN LUMIA

Vanha 3-sarja poistuu pikkuhiljaa liikkeistä uusien alta yhtä varmasti kuin talvi kevään tieltä. Käytettyjen puolelle houkuttelevia autoja tulee jatkossa paljon, tässä yksi niistä.

Aikanaan 70-luvun puolivälissä BMW:n 3-sarja korvasi 02-sarjan. Nyt väistyvä vuonna 2005 esitelty malli edustaa jo 3-sarjan viidettä sukupolvea, ja vanhoista ajoista on jäljellä ainakin takaveto.

Tämä kokoluokka on ollut BMW:lle aina tärkeä. Valmistus- ja myyntimäärissä mitattuna se on selkeästi suurin. Myös Suomessa kolmossarjan myynti on sujunut ja säilynyt tasaisen korkealla vuodesta toiseen, vaikka malli on vanhentunut.

Kolmosen ovat pitäneet pinnalla jatkuvat pienet uudistukset ja moottorivalikoiman päivitykset. Tästä kertoo myös pitkä lista artikkeleita, joissa 3-sarja on esiintynyt, mukana hyviä testimenestyksiä.

BMW:n tapa versioida perusmallista hyvin erilaisia autoja lisää tietysti myös kokonaismyyntiä. 3-sarjastakin löytyy vaihtoehtoa pienimoottorisesta perusfarkusta aina yli 300-kilowattiseen M3 cabrioletiin.

Tämänkertainen tarkastettavaksi ja koeajettavaksi saatu BMW on mallimerkinnältään 320d A. Auton voimanlähde on 2,0-litrainen turbodiesel ja vaihteisto kuusivaihteinen automaatti. Vuonna 2007 ensirekisteröidyllä koeajoyksilöllämme on ajettu noin 122 000 km.

Tarkastus

Maalipinta on siistissä kunnossa. Etupuskurin ja konepellin pinnat on maalattu lähiaikoina uudestaan, minkä vuoksi niissä kiveniskemiä ei ole lainkaan.

Tuulilasista erottuu muutama kiveniskeämä, ja ajovalojen muovipinnoissa on kuluneisuutta. Maalipintaa tarkemmin tutkittaessa havaitaan oikeanpuoleisessa takaovessa kaksi hyvin pientä painaumaa.

Oikeanpuoleinen sivupeili lienee osunut johonkin, koska maalipinta on rikkoutunut. Takapuskurin pinnasta erottuvat käytön jäljet selvimmin. Puskurin maalipinnasta erottuu naarmuja ja muovipinta on vaurioitunut vasemmasta takakulmasta.

Positiivisena asiana todettakoon, ettei ruostetta havaittu maalipinnassa lainkaan ja ajokilometreihin nähden auto on ulkoisesti siistissä kunnossa.

BMW:n tummalla kankaalla verhoillut sisätilat ovat edelleen hyvässä kunnossa. Ohjauspyörän nahka on hivenen kiillottunut ja kuljettajan puoleinen sisempi ovitiiviste kulunut, mutta muilta osin ajomäärää ei juuri huomaa.

Istuimien verhoilut ovat ehjät ja siistit, mutta matkustajan puoleisen etuistuimen istuinosassa oleva tahra on pieni kauneusvirhe. Tavaratila on matkustamon tavoin siisti, eikä sisätiloissa havaittu vikoja.

Moottoritila on pesty lähiaikoina, eikä nestevuotoja tai selkeitä vikoja todettu. Jarrunesteen kiehumispiste ja jäähdytysnesteen pakkasenkestävyys ovat suositeltujen arvojen mukaiset. Moottorin ja ohjaustehostimen nestemäärissä ei myöskään ole huomauttamista.

Nosturilla tehdyssä alapuolisessa tarkastuksessa ei havaittu vaurioita. Kulutukselle alttiit pohjan osat ovat pääosin suojattu alustamassalla ja muovisilla suojalevyillä. Ruostetta havaittiin pienellä alueella taka-akselin yläpuolella olevissa pohjapelleissä. Kyseessä on lähinnä alkavaa ruostumista.

BMW:n kevytmetallivanteille asennetut talvirenkaat ovat 8 mm urasyvyyden perusteella hyvässä kunnossa. Vanteet näyttävät päällisin puolin olevan kunnossa, mutta tarkemmassa tutkinnassa molemmat etuvanteet todettiin vaurioituneeksi.

Vanteiden sisäkehissä on selkeät painaumat, mutta vanteiden kierous ei kuitenkaan tunnu ohjauksen täristämisenä.

Autotohtorin teknisessä tarkastuksessa ei havaittu vikoja tai puutteita. Ainoa huomautus tuli vasemmanpuoleisen sumuvalon suuntauksesta.

Koeajo

Kaupungissa jämäkkä ohjaus vaatii hieman voimaa. Jousitus tuntuu napakalta, ja tien epätasaisuudet välittyvät matkustamoon. Alusta vaikuttaa olevan kunnossa, sillä ylimääräisiä ääniä ei koeajolenkillä kuulunut.

Automaattivaihteiston ja dieselmoottorin yhteistyö tekee kaupunkiajosta sujuvaa, ja kaikki tuntuu olevan muutenkin kunnossa.

Näkyväisyys ulos eri suuntiin on hieman vajavainen, ja liikennevaloissa kuuluu tyhjäkäynnillä moottoritilasta pieni resonanssi, mutta muuta huomauttamisen aihetta ei todettu.

Maantiellä BMW on pääosin miellyttävä matkakumppani. Ohjauksen tunto on hyvä ja vaste sopiva. Moottorin voimavarat ovat vähintäänkin riittävät, ja vaihteisto toimii loogisesti. Eteneminen sileällä tiellä on vaivatonta, mutta pitkittäisurat ja tien kallistukset muuttavat hieman auton kulkusuuntaa.

BMW:n sisätilojen ergonomia on kunnossa. Hallintalaitteet ovat hyvin käsien ulottuvilla, ja autossa istutaan tavanomaista matalammalla.

Ohjaamossa on leveyssuunnassa hyvin tilaa ja etuistuimien pituussäätö riittää pidemmällekin kuljettajalle. Ensimmäisenä tila loppuu korkeussuunnassa, sillä katon etureuna kaartuu voimakkaasti alaspäin.

Takaistuimelle mahtuu teoriassa kolme matkustajaa, mutta voimakkaiden reunamuotoilujen vuoksi istuimella viihtyy hyvin vain kaksi henkilöä. Jalka- ja polvitilaa on riittävästi, mutta pääntilaa on korkeussuunnassa rajallisesti.

Kulku takaistuimelle on yllättävän hankalaa matalan kattolinjan, kapean oviaukon ja voimakkaasti muotoilun takaistuimen vuoksi.

Haastattelu ja luotettavuus

TM:n haastattelussa omistajat antavat BMW 3-sarjalaisesta kaiken kaikkiaan positiivisen kuvan, vaikka luotettavuus onkin ollut aavistuksen keskimääräistä heikompi kaikkiin aikaisempiin pistokoeajoautoihin verrattuna. Myös halukkuus vaihtaa samanmerkkiseen autoon on korkealla.

Ylivoimaisesti parhaimpana ominaisuutena nousevat esiin ajo-ominaisuudet, joiden perässä tulevat ulkonäkö, tehokkaat moottorit ja käyttövarmuus. Huonona puolena autossa nähdään korkea hankintahinta.

Avoimissa vastauksissa kehutaan auton laatua, merkkiä ja imagoa. Konkreettisina asioina mainitaan myös hiljaisuus ajossa ja takavetoisuus. Selvimmin huonoina puolina nousevat esiin kalliit huollot ja vakuutukset.

A-katsastuksen katsastustilastoissa 3-sarja on sijoittunut tasaisesti sijoille 37-64 vuoden 2010 ja 2011 tilastoissa. Ensimmäisissä määräaikaiskatsastuksissa hylkäysprosentti on ollut keskimäärin noin viisi prosenttia ja toisessa noin kymmenen. Yleisimmät syyt hylkäykseen ovat löytyneet pakokaasupäästöistä.

TÜV:n raporteissa BMW 3-sarja on selvästi keskimääräistä luotettavampi, mutta varsin tasan oman luokkansa pahimpien kilpailijoidensa Audi A4:n ja Mercedes-Benz C:n kanssa, kun ottaa huomioon useamman vuositilaston.

KÄYTETYSTÄ BMW:stä huokuu edelleen sama tunnelma kuin uudessa. Hyvä voimalinja ja tietty laadukkuus ovat tallella, mutta samoin BMW:lle tyypilliset ajettavuuden ominaispiirteet niin hyvässä kuin pahassa.

TM 9/12 pistokoeajo (julk. 2.5.2012): Jyri Ajomaa ja Aimo Niemi; Jari Kujala, kuvat; Autotohtori, tekninen avustus; MC-INFO, haastattelu

Lisää ostoskoriin Osta koko juttu

Lähetä linkki kaverille Lähetä linkki kaverille

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu sekä ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus, tekniset tiedot ja hinnastot