IKINUORI

BMW:n viitossarjan esittelyn jälkeen auton muotoilua pidettiin rohkeana ja modernina. Seitsemän vuotta myöhemmin auto vaikuttaa tuoreelta, mutta miten on tekniikan laita?

BMW:n 5-sarja oli moderni auto markkinoille tullessaan vuonna 2003. Monet sen erikoisuuksista tulivat suoraan suuremmasta 7-sarjalaisesta. Viitoseen esiteltiin muuttuvavälityksinen ohjaus, aktiivijousitus, heijastusnäyttö ja joukko muita lisävarusteita. Valitettavasti käytettyjä autoja katsellessa vain harvassa on tarjolla näitä lisävarusteita.

Käytetyissä viitosissa näkyy sama ilmiö kuin uusissa. Hintahaarukka on todella laaja, sillä uuden auton hinta riippuu paljon moottorista, minkä lisäksi lisävarustelistan rasteista tulee helposti hintaa lisää edullisen henkilöauton verran.

Markkinoilla on paljon vanhoja 5-sarjan BMW-malleja. Luonnollinen syy tähän on mallin kohtuullisen hyvä myynti. Auto ylsi parhaimmillaan malliuudistuksen jälkeen vuonna 2008 peräti yli 1 400 auton vuotuiseen myyntiin, mutta keskimäärin menekki on ollut vähän yli puolet tästä.

Tekniikan Maailmassa 5-sarjaa on käsitelty ahkerasti. Se ylsi vertailuvoittoon pahimmista kilpailijoista vuoden 2005 ensimmäisessä vertailussa. Tämän vuoden alussa viitonen oli mukana mittatikkuna uudistuneiden kilpailijoiden mukana, ja tuloksena oli jaettu kakkossija. M5 BMW on ollut kaksi kertaa mukana urheiluautovertailuissa hyvällä menestyksellä.

Saimme Pistokoeajoon 138 000 km ajetun, vuosimallia 2004 olevan BMW 525i A:n. Moottorina autossa on 2,5-litrainen 160 kW:n bensiinimoottori. Pyyntihinta tälle ensisilmäyksellä asialliselta näyttävälle autolle oli 25 900 euroa. Hinta asettuu netti-ilmoitusten keskivaiheille, samoin kuin ajokilometrit.

Koeajo

Ohjaamo on sisältä siisti. Istuimet ovat verhoilultaan kuin uudet ja toppaukset napakat. Kaikki katkaisimet ja hallintalaitteet toimivat ongelmitta.

Jousitus tuntui myös olevan tuttua BMW:tä. Talven jäljiltä kuluneet tiet ohjailevat autoa, välillä voimakkaastikin, mutta kuopat ylittyvät hienosti lukuun ottamatta välillä kuuluvaa kolahdusta. Mutkatiellä auto etenee myös nätisti.

Ajossa auton ohjaamo on tiiviin oloinen. Jousituksen ääntä lukuun ottamatta ohjaamoon ei kantaudu mitään ylimääräistä. Kojelauta ja verhoilu eivät pidä minkäänlaisia ääniä.

Koeajon aikana auto toimi moitteetta. Moottori tuntui yhä voimakkaalta, ja automaattivaihteisto toimii tarkasti ja loogisesti, kuten pitää. Joutokäynti oli tasaista, ja kiihdytyksissä käynti oli puhdas aina korkeille pyörintänopeuksille saakka. Aivan viime metreillä sateen satuttua BMW:hen iski yllättävä ongelma: vasemman puolen pyyhin lopetti toimimasta kokonaan.

Tarkastus

Auto on ulkoa asiallisessa kunnossa. Maalipinta on kirkas eikä haalistumia näy, mutta pieniä käytön jälkiä on siellä täällä. Esimerkiksi takaluukun kansi on ollut kovilla. Takalasi on naarmuinen, ja jäätä raaputettaessa pintamaalia on lähtenyt irti myös lasin vierestä.

Pohja on mainiossa kunnossa. Pohjapellit on massattu ja peitetty muovisin suojalevyin käytännössä joka paikasta. Tuulilasin etupuolelta kori on alumiinia, ja samaa materiaalia ovat lähes kaikki pyöräntuennan komponentit.

5-sarjan BMW:ssä on ollut ongelmia etupyöräntuennassa, mikä näkyy katsastustilastoissa. Tässä yksilössä kaikki on kunnossa yhtä niveltä lukuun ottamatta. Edessä kallistuksenvaimentimen pystytangon nivelen suojakumeista yksi oli murtunut, ja nivel oli alkanut väljistyä. Tämä saattoi olla syynä ajossa kuuluneeseen ääneen.

Moottori on päällisin puolin siisti ja ehjä. Laturia ja muita apulaitteita käyttävä hihna on halkeillut ja on täten vaihtokunnossa. Lisäksi moottorin alapuolelta löytyi pieni öljyvuoto, joka oli peräisin vaihdelaatikon öljypohjan tiivisteen välistä.

Tuulilasi on todennäköisesti hiljattain vaihdettu, sillä se on lähes virheetön ja kirkas Ajovalojen lasit ovat puolestaan pinnaltaan sameat, kuin hiekkapuhalluksen jäljiltä. Tämä heikentää valotehoa merkittävästi.

Mittausten perusteella kaikki iskunvaimentimet ja jarrut ovat hyvässä kunnossa. Tulokset olivat ennen kaikkea tasapainossa akseleittain. Moottorista löytyi yksi vikakoodi, mutta se tuskin viittaa mihinkään varsinaiseen vikaan.

Haastattelu ja luotettavuus

Saksalaisten Dekran ja TÜV:n tilastoissa BMW on pärjännyt kohtuullisen hyvin, mutta Suomessa A-katsastuksen tilastossa hylkäysprosentit kertovat hieman karumpaa kieltä.

Kolmen, viiden ja kuuden vuoden kohdalla tehdyissä katsastuksissa hylkäysprosentit olivat 13:n ja 16:n välillä. Yleisimmät syyt katsastuksessa hylkäämiseen löytyivät pakokaasupäästöistä, ohjauslaitteista tai etuakselistosta. On huomattava, että ison auton vuotuiset kilometrimäärät ovat keskimääräistä suuremmat.

Omistajat ovat keskimääräistä tyytyväisempiä autoon ja pitävät parhaina puolina ajettavuutta, hiljaisuutta ja suorituskykyä. Polttoaineenkulutus on koettu sekä myönteiseksi että kielteiseksi seikaksi, mutta se on paljon kiinni moottorista. Negatiivisina puolina mainitaan auton ja huoltojen hinta ja viat.

KALLIS vai halpa? Se riippuu aina rahatilanteesta. Käytetyn auton hintaa voi verrata seuraavan aukeaman uuden viitosen koeajoautoon, jossa pelkästään lisävarusteet maksavat reilusti yli käytetyn Pistokoeajo-auton pyyntihinnan.

 

KILOMETRIT eivät näy BMW:n ohjaamossa. Sisältä autoa voisi luulla uudemmaksi ja vähemmän ajetuksi.

MOOTTORI on päältäpäin siisti, mutta alapuolelta vaihteiston öljypohjan tiivisteen välistä tihkui öljyä.

AUTON pohjaa ei juuri suojien alta näy. Ruostetta tai muita vakavia ongelmia ei auton alta löytynyt.

TAVARATILAN kannen sisäpuolen alasauma oli ruosteessa pitkältä matkalta saumakitin alta ja vierestä.

 

MITTAUKSET

 

 

TILASTOT

TEDOT KERÄTTY 5/10

 

MALLIHISTORIA

7/2003: Uuden 5-sarjan esittely. Sedan-kori kantaa mallimerkintää E60.
8/2003:Mallin myynti alkaa Suomessa. Moottorivalikoima alkaa 520i- (125 kW) ja 530i (231 kW) -bensiinimoottoreilla ja 160-kilowattisella 530d-dieselillä.
10/2003:Moottorivalikoima laajenee 525i- ja 545i-bensiinimoottoreilla.
3/2004:Touring- eli farmarimalli-E61:n esittely.
9/2004:Tehokkaan ja nopean M5-mallin esittely, moottorina 5,0-litrainen V10 (373 kW) -bensiinimoottori.
3/2005:Uusia bensiinimoottoreita 523i (130 kW), 525i (160 kW) ja 530i (190 kW).
9/2005: Moottorivalikoima laajenee 540i- (225 kW) ja 550i (270 kW) -bensiinimoottoreilla sekä 520d- (120 kW) ja 530d (170 kW) -dieseleillä. Lisäksi nelivetoiset 525xi-, 530xi- ja 530xd–mallit.
3/2007: Kevyt malliuudistus, jossa ulkonäköä kohennetaan uusilla puskureilla. Moottorivalikoima uudistuu 523i- (130 kW) ja 530i (200 kW) -bensiinimoottoreilla sekä 525d- (145 kW), 530d- (173 kW) ja 535d (210 kW) -dieselmoottoreilla. M5 Touring –farmarimallin esittely.
TM HISTORIA  
Juttutyyppi Nro. Malli Sij.
Kohta täällä 8/03

-

Ajettua 11/03  530i ja 530d -
Koeajo 16/03  530dA -
Ajettua 8/04  Touring -

Koeajo

15/04

 525dA

-
Ajettua 17/04  M5 -
Vertailu 1/05  525iA 1/5
Ajettua 5/05  530xi -
Vertailu 11/05  M5

2/20

Koeajo 14/06  520dA -
Ajettua 6/07  530i -
Vertailu 12/07  M5 Touring 6/21
Ajettua 13/07  535dA Touring -
Vertailu 1/10  520dA -

1962 1972
1982 1988
 
1995