Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä

Pistokoeajot


JUHLAT JATKUKOOT

Uuden Ford Fiestan tullessa myyntiin jää liikenteeseen ja käytettyjen markkinoille suuri joukko vanhoja malleja. Koeajoimme yhden niistä. 

Fiestan tuotanto alkoi vuonna 1976. Se pyrki vastaamaan uudella mallilla eurooppalaisten innostukseen pienistä etuvetoisista pikkuautoista. Tähän lähtöön Fordilla ei ollut sopivaa mallia, sillä Escort oli turhan iso.

Ensimmäinen Ford Fiesta oli käytännössä Fordin Euroopassa suunnittelema ja valmistama auto. Myöhemmin Fiestaa on valmistettu myös Euroopan ulkopuolella Brasiliassa, tosin muita markkina-alueita varten.

Kuudennen sukupolven Fiesta on koriltaan vasta kolmas täysin uusi malli. Kuitenkin mallisukupolvea on luontevasti vaihdettu suurien muutosten yhteydessä. Nyt uuden alta pois siirtyvä ja pistokoeajettu auto edustaa kuudetta sukupolvea.

Tekniikan Maailman sivuilla Fiesta on esiintynyt useasti. Vertailuissa se on yltänyt kahdesti toiselle sijalle. Fiesta ST:tä on testattu myös paljon, mihin mielenkiintoisena lisänä oli sen pohjalta tehty ralliauton koeajo.

Meidän koeajamamme, vuosimallia 2004 oleva yksilö edustaa hintahaarukan yläpäätä. Kilometrejä autolla on takanaan runsaat satatuhatta, joka on pikkuautoksi luetulle Fiestalle keskimääräistä enemmän. Myynnissä olevista käytetyistä Fiestoista kalleimpia ovat dieselit sekä luonnollisesti urheilulliset ja tehokkaat ST-mallit.

Ajoon

Fiesta on edelleen hyvä ajettava. Kilometrilukemaa ei ajotuntuma paljasta. Ohjauspyörä on aavistuksen vinossa oikealle, mutta auto kulkee suoraan siitä huolimatta. Jousitus hoitaa töyssyt ja kuopat hyvin. Ajotuntumaa ja käytöstä parantavat uudenveroiset talvirenkaat.

Fiestan 1,4-litrainen moottori vetää hienosti. Kaikki tehot tuntuvat olevan tallella. Vaihteensiirto toimii hyvin ja on tarkka, mutta ajoittain kuuluu vaihtojen yhteydessä klonksahtava ääni. Kytkin ottaa normaalisti, ja tunto on hyvä.
Tuulilasissa on kuljettajan näkökentän reunassa suuri kiveniskemä. Se ei kuitenkaan ole lähtenyt halkeamaan lisää mihinkään suuntaan.

Sisustus on hillitty, mutta sitäkin toimivampi. Missään ei näy käytön jälkiä, eikä pahimmissakaan kuopissa kuulu ylimääräisiä ääniä.

Fiestassa pesuveden ruiskutus tuulilasille tapahtuu Fordin tapaan ratin takaa oikeanpuoleisen viiksen päästä painamalla. Kytkimessä on kontaktihäiriö, jonka vuoksi veden ruiskutus vaatii normaalia kovemmat otteet ja useamman yrityksen, jotta vettä ylipäätään saa tuulilasille.

Tarkastus

Mittauksissa jarrut ottavat tasaisesti molemmin puolin autoa ja ovat jarruteholtaan normaalit. Myös ajossa jarrutuntuma on hyvä. Fiestan takajarrut on perusmalleissa toteutettu rumpujarruin, joten kevyille autoille tyypillisiä takajarrujen laahauksia ei esiinny. Iskunvaimentimet ovat mittausten valossa hyvässä ja keskenään tasaisessa kunnossa.Fiesta

Auton alapuolelle kurkistettaessa ilmenee mukava yllätys. Alusta on huolellisesti massattu, eikä peltiä ole jätetty näkyville missään kohdin. Tämän seurauksena myöskään ruostetta ei löydy. Hansikaslokerosta löytyvän ruostesuojausdokumentin mukaan suojaus on tehty vuonna 2005, ja tänä vuonna olisi uusintakäsittelyn aika.

Moottori on päältäpäin Fiestassa siisti, mutta konehuone on dieselin tapauksessa ahdettu hyvin täyteen. Tarkemmin katsottaessa löytyy öljyvuoto venttiilikannen ja sylinterinkannen välistä. Toinen öljyvuoto löytyy öljypohjan ja lohkon välistä, joka on tyypillinen vikakohde Fiestoissa. Moottori ja vaihteisto ovat likaantuneet sen verran paljon, että vuotojen seurauksena joutuu öljyä varmasti lisäämään aika ajoin.

Maalipinta on auton keulalla kuin kevyen hiekkapuhalluksen jäljiltä. Muuten pinta on säilyttänyt sävyn ja kiillon hyvin. Sekä etu- että takapuskurissa on useita pieniä naarmuja. Pakoputken yläpuolelta maali on lämmennyt ja hilseilee pieneltä alueelta pois.

Auton katossa on terävä painauma. Oikean puolen helma on painunut sisään todennäköisesti huolimattoman noston seurauksena.

Sopivan suuri tai pieni

Haastatteluissa Fiestan omistajat kehuvat kohtuullista polttoaineenkulutusta ja hyviä ajo-ominaisuuksia. Ajo-ominaisuuksista kehutaan erityisesti ketteryyttä ja auton käyttökelpoisuutta kaupungissa.

Huonoksi puoleksi useat nimeävät moottoritehon, mutta sillä tuskin tarkoitetaan laajan moottorivalikoiman yläpäähän sijoittuvia moottoreita. Auton sisätilat ja tavaratilat keräävät kehuja ja haukkuja suurin piirtein yhtä paljon. Auton meluisuuden monet mainitsevat huonona puolena.

Tilastojen valossa Ford Fiesta ei ole mitenkään erityisen vika-altis, ainakaan niin, että matka keskeytyisi. Haastatteluissa ei myöskään ilmennyt normaalia enemmän vikoja, mutta silti omistajat listasivat jonkin verran hyvin erilaisia vikoja tai ongelmia.

FIESTA oli jälleen hyvä esimerkki siitä, että satatuhatta kilometriä ajetun auton ei tarvitse hävetä ajo- ja käyttöominaisuuksissa uudelle. Muutamat pikkupuutteet korjaamalla ei valomerkkiä tai juhlien ennenaikaista päättymistä tarvitse pelätä vielä moneen vuoteen.

TM 22/08 pistokoeajo (julk. 3.12.08): Aimo Niemi; Hannu Häyhä, kuvat; Test World, tekninen avustus; MC-Info, haastattelu

Lue juttu Lue juttu

Lähetä linkki kaverille Lähetä linkki kaverille

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto