Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä

Pistokoeajot


SAVUSAUNA

Autoissa törmää silloin tällöin outoihin hajuihin. Joskus autossa haisee tupakka, toisinaan bensa. Tämänkertaista pistokeajoa vaivasi outo palaneen käry. Ei hätää, ikkunat auki ja tienpäälle koeajolle.

Hyundai Elantran historia alkoi vuonna 1991, jolloin autoa alettiin valmistaa Etelä-Koreassa. Paikallinen nimi Elantralle oli Avante, mutta vuonna 2001 nimi muutettiin maailmanlaajuisesti Elantraksi.

Elantran edeltäjänä voidaan pitää Hyundai Excelliä, jonka voi tosin nähdä myös Hyundai Accentin edeltäjänä. Seuraavan mallin myötä mallinimi Elantra jää historiaan, kun uusi korvaaja kantaa nimeä i30.

Hyndai kilpailee Elantralla erittäin suositussa kokoluokassa. Siihen nähden pahimpien kilpailijoiden, kuten esimerkiksi Toyota Corollan vuotuisiin myyntimääriin on vielä runsaasti matkaa. Parhaiten Elantraa on myyty vuosina 2003 ja 2004, jolloin autoja on rekisteröity vuosittain vajaat parisataa kappaletta.

Testiauto oli ensirekisteröity vuonna 2001 marraskuussa, mutta se edustaa vuosimallia 2002. Kilometrejä autoon oli kertynyt vajaassa kuudessa vuodessa 134 000. Autossa oli runsas varustelu ja kahdet renkaat, joista varsinkin talvirenkaat olivat erittäin hyvässä kunnossa.

Auto on juuri huollettu ja katsastettu, ja samassa yhteydessä jakohihna oli vaihdettu. Näiden ilmoitustietojen perusteella auton Grey-Henin hintahaarukkaa keskelle osuva ja Netti-auton edullisin hinta vaikuttaa varsin kohtuulliselta.

Tarkastus

Auton alle kurkistettaessa näkyi selvästi, että autoon oli juuri tehty huolto. Korjauksessa siihen oli vaihdettu ainakin pakoputken takimmainen äänenvaimennin, käsijarrun vaijerit ja vasemmalta puolelta raidetangon ulkopää.

Vetoakselien tiivisteet vuotivat hieman, minkä seurauksena konehuoneessa oli hieman öljyistä. Vetoakselien uloimmat suojakumit olivat myös vaihdon tarpeessa, mistä kertoi lähes puhki halkeillut kumin ulkopinta.

Moottori oli ylhäältäpäin siistin näköinen. Öljypohjan ulkopinta oli hieman kostea, mutta mitään varsinaisia öljyvuotoja ei löytynyt.

Auton pohjaa oli paikoin massattu, mutta esimerkiksi keskitunnelissa pellin suojana oli ainoastaan maali. Peltien saumakohdissa pistehitsien päältä oli pelti alkanut jo hieman ruostua maalin alta. Yleisilmeeltään pohja oli edelleen kuitenkin siistissä kunnossa.

Iskunvaimentimet olivat mittausten perusteella hyvässä kunnossa. Myös jarrut olivat arvoiltaan loistavat, mutta käsijarrun säätö oli pielessä. Kahva nousi todella ylös, ennen kuin jarru puraisi lainkaan.

Edessä Elantran jousitus on hyvin tavanomainen eikä mitään välyksiä löytynyt. Takana pyöräntuenta on sen sijaan huomattavasti monimutkaisempi. Kuluneet tukivarsien puslat vaikuttavat ajotilanteissa pyörän kinematiikkaan ja sitä kautta negatiivisesti auton ajo-ominaisuuksiin. Ainoa selvästi kulunut osa takana oli takavakaajan kiinnityskumi koriin, joka oli selvästi väljä, mikä ilmeni ajossa kolinana.

Auton verhoilu alkoi osoittaa pieniä kulumisen merkkejä. Kangas ei ollut hankautunut puhki mistään, mutta oli selvästi ikääntyneen oloista. Sama kuluneisuus ja ajan patina leimasivat myös kaikkia hallintalaitteita.

Lievää nuhjuisuutta huomattavasti kiusallisempi ongelma oli auton sisäilma. Autossa oli sisällä erittäin voimakas silmiä kirvelevä savun haju, mutta mistään ei löytynyt merkkejä tulipalosta. Lähes koko koeajon piti ikkunoita pitää auki kylmästä ilmasta huolimatta. Savun hajua voisi yrittää poistaa tai ainakin lieventää samanlaisella käsittelyllä, jolla autoja raikastetaan tupakoivien omistajien jäljiltä.

Koeajo

Ajossa moottori tuntuu pirteältä. Onhan kaksilitraisessa moottorissa tehoakin yli 100 kilowattia. Kiihdytykset sujuvat mallikkaasti, ja kone toimii hienosti täyskaasulla. Tasakaasulla ajaminen on sen sijaan hieman nykivää. Häiritsevin seikka moottorissa on kuitenkin sen ääni. Jälkikäteen asennettu tarvikevaimennin päästää matalaa ääntä läpi etenkin moottorin käyntinopeuden ollessa 1 000-2 000 kierrosta minuutissa.

Sekä kiihdytettäessä että jarrutettaessa auto elää selvästi. Reippaasti kiihdytettäessä keula nousee ylös ja jarrutettaessa keula sukeltaa alas. Kuljettajaa ominaisuus ei häiritse välttämättä lainkaan, mutta matkustajia sitäkin enemmän. Jarrutunto polkimessa on pehmeän puoleinen, ja jarrupoljin painuu syvälle.

Jousitus hieman kolisee, varsinkin terävistä kuopista tai karkealla sorapinnalla ajettaessa. Kolinoita korostavat auton 17 tuuman vanteet ja matalaprofiiliset renkaat. Reippaasti mutkaan ajettaessa alustan toiminnassa on pientä epämääräisyyttä, mutta tilannenopeuden ollessa normaali ongelmia ei esiinny.

Suoraan ajettaessa ratti on selvästi vinossa, ja autolla on lievää taipumusta lähteä kaartamaan. Moottoritiellä yli 110 km/h nopeudessa auto alkaa täristää niin voimakkaasti, että suurimpaan sallittuun nopeuteen ei tee mieli edes kiihdyttää. Vanteiden ja renkaiden uudelleen tasapainottaminen saattaisi poistaa ongelman.

Tyytyväisiä omistajia

Haastattelun perusteella Hyndai Elantran luotettavuus on ollut hyvä. Samaa kertoo myös ongelma saada selville mallin tyyppivikoja. Tyyppivikojen löytämistä vaikeuttaa myös luonnollisesti autojen suhteellisen pienet myyntimäärät. Plussat

Vaikka asiakkaat ovat olleet hyvin tyytyväisiä autoonsa, eikä vikoja juuri ole esiintynyt, on yllättävää, että vaihto saman merkkiseen autoon ei ole läheskään itsestään selvää. Useiden muiden merkkien kohdalla merkkiuskollisuus on ollut ongelmista huolimatta huomattavasti voimakkaampaa.

HYNDAI Elantran kunto oli kaiken kaikkiaan hyvä, ja auto muutamia heikkouksia lukuun ottamatta ryhdikäs kokonaisuus. Mitään lopun alkuun tai suuriin ongelmiin viittaavaa ei autosta löytynyt. Tuskin kaikki haastatellutkaan omistajat turhaan tyytyväisiä ovat.

TM 20/07 pistokoeajo (julk. 7.11.07): Aimo Niemi; Jari Kujala, kuvat; Test World, tekninen avustus, MC-Info, haastattelu

Lähetä linkki kaverille Lähetä linkki kaverille

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto