Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä

Pistokoeajot


ENSIMMÄINEN PAINOS

Kia Cee’d käänsi uuden lehden viisi vuotta sitten modernien korealaisten autojen Euroopan valloituksessa. Myyntilukujenkin mukaan malli on menestynyt, mutta miltä se näyttää muutaman vuoden iässä ja 150 000 kilometriä mittarissa?

Vielä 2000-luvun alussa, Kian aloittaessa Euroopan valloitusta, merkin suurin kilpailuvaltti oli hinta. Mallit olivat kokoluokassaan edullisemmasta päästä. Vuonna 2006 Kian esitellessä Cee’din siirryttiin hintakilpailusta laatuun - tai oikeastaan moderniin ja eurooppalaiseen muotoiluun. Samalla luotettavuutta epäileville vakuudeksi laitettiin autoille markkinoiden pisin, peräti seitsemän vuoden takuu.

Vaikka Kian juuret ovat vahvasti Koreassa, ovat Cee’din juuret Euroopassa. Auton muodot ovat peräisin Saksan Rüsselsheimissa sijaitsevasta Kian muotoilukeskuksesta. Ensimmäisen kerran Kia Cee’d paljastettiin yleisölle Geneven autonäyttelyssä keväällä 2006. Tällöin kyseessä oli lähes tuotantovalmis prototyyppi, ja syksyllä Pariisin autonäyttelyssä olikin jo tuotantomallin esittelyn vuoro.

Edellisessä numerossa pistokoeajossa ollut Hyundai i30 on Kia Cee’din sisarmalli. Molemmissa autoissa on sama perusrakenne, joten autoissa on paljon yhteistä.

Suomen markkinoille Cee’d rynnisti ryminällä. Ensimmäisenä myyntivuonna 2007 myyntimäärä nousi yli kahteentuhanteen ja seuraavana peräti 5 134 kappaleeseen. Myyntitilastossa tällä ylsi kolmannelle sijalle heti Volkswagen Golfin ja Škoda Octavian jälkeen. Mallin ikääntyessä vuotuinen myynti on vakiintunut kolmen tuhannen paikkeille.

Tämänkertaiseksi pistokoeajoyksilöksi saimme farmarimallisen Kia Cee’din. Testiyksilö on varustettu käsivalintaisella vaihteistolla ja 2,0-litraisella turbodieselmoottorilla. Reilun neljän vuoden ikäinen auto on viihtynyt tien päällä, sillä mittarilukema on noin 149 000 km.

Tarkastus

Auton maalipinta on ajomäärään nähden hyvässä kunnossa. Konepellistä erottuu muutama paikkamaalattu kiveniskemä, ja kuljettajan ovessa on kaksi pienikokoista painaumaa. Kilometrien tuoma kuluneisuus näkyy lähinnä haalistuneista ajovalojen pinnoista ja tuulilasin naarmuista sekä kiveniskemistä.

Lisäksi etupyörien nostamat kivisuihkut ovat kuluttaneet helmakoteloiden etuosien suojamassat puhki. Ruostumista todettiin helmakoteloiden etureunoissa ja tavaratilan kannessa.

Tavaratilan luukun ruoste on tuttu myös Cee’din sisarmallista Hyundai i30:stä. Muilta osin pintapelleissä ei havaittu ruostumista.

Ohjaamo on pysynyt siistissä kunnossa, ja pinttynyttä likaa näkyy ainoastaan kuljettajan jalkatilassa lattiaverhoilussa. Käytön jättämiä jälkiä erottuu kuitenkin muutamissa kohdissa. Nahkaisen monitoimiohjauspyörän pinta ja radion äänenvoimakkuudensäätönapit ovat kuluneet käytössä.

Kuljettajan puoleisen istuimen verhoilu on rypyttynyt ja hansikaslokeron kannen pinta naarmuuntunut. Takaistuimen verhoilu on puhdas ja ehjä, mutta vasemman takaoviaukon karmissa on kolme pientä painaumaa. Tavaratila on ohjaamon tavoin siistissä kunnossa.

Moottoritila on pesty lähiaikoina, eikä nestevuotoja tai selkeitä vikoja todettu. Jarrunesteen kiehumispiste ja jäähdytysnesteen pakkasenkestävyys ovat suositeltujen arvojen mukaiset.

Kevytmetallivanteille asennetut kesärenkaat ovat valmistusajankohdan perusteella reilun vuoden ikäiset. Kahdessa renkaassa on vielä hyvin pintaa jäljellä, kolmannella ajanee vielä yhden kesän, mutta neljäs on käyttökelvottomassa kunnossa. Todennäköisesti pyöränkulmissa on jotain vialla tai rengaspaine on ollut väärä, koska kulutuspinnan sisäreuna on täysin loppu ja renkaan metalliset runkorakenteet ovat näkyvillä.

Talvirenkaat on asennettu kesärenkaiden tavoin kevytmetallivanteille. Valmistusvuoden, urasyvyyden ja nastamäärien perusteella renkaat ovat edelleen hyvässä kunnossa.

Nosturilla pohjaa tutkittaessa todettiin muutamia huomautuksen aiheuttavia kohteita. Pohjamuovit ovat ehjät, mutta oikeanpuoleinen takaroiskeläppä on kadonnut matkan varrella. Taka-apurunko on osunut johonkin ja vääntynyt pieneltä alueelta oikean alatukivarren sisemmän kiinnityspisteen kohdalta.

Alustamassaa on isolla alueella, eikä selkeää ruostumista havaittu. Moottori ja vetopyörästö ovat ulkoisesti kuivat.

Autotohtorin suorittamassa teknisessä tarkastuksessa havaittiin muutamia kuluneita ja lähiaikoina korjausta vaativia kohteita. Taka-akselin vasemmanpuoleisen alatukitangon ulompi laakerointi ja oikeanpuoleisen ulomman kallistuksenvakaajan kiinnitys ovat välykselliset. Oikeanpuoleinen etuseisontavalo ja tuulilasin alareunan lämmitys eivät toimi.

Koeajo

Vaurioituneen renkaan vuoksi koeajo suoritettiin lyhyen kaavan mukaan. Kaupungissa Kian vahvuutena ovat hyvä näkyvyys ja helposti hahmotettavat ulkomuodot. Kytkimen toiminta on loogista, ja moottori vääntää tehokkaasti jo alhaisilla pyörintänopeuksilla. Jousitus on edelleen napakka.

Ajokilometrit ovat kuitenkin jättäneet jälkensä. Terävissä kuopissa alustasta kuuluu ylimääräisiä kolinoita. Sisätilojen muoviosat rämisevät epätasaisella tienpinnalla, ja jarrupolkimen mekanismista kuuluu nitinää poljinta käytettäessä.

Maantiellä Cee’d kulkee rauhallisesti. Moottoritielle siirryttäessä auto muuttuu hieman levottomaksi, ja pienten kulkusuunnan muutosten korjailemista häiritsee ohjauksen tunnoton keskialue.

Haastattelu ja luotettavuus

Kia Cee’din ja Hyundai i30:n yhtäläisyyden voi havaita myös haastatteluiden tuloksista. Vikoja ja ongelmia autoissa on esiintynyt kutakuinkin saman verran, pistokoeajohistoriaan verrattuna keskimääräistä vähemmän. Mielipiteisiin liittyvissä kysymyksissä eroja sisarmallien välille tulee hieman enemmän.

Parhaina puolina Cee’dissä omistajat pitävät hyviä ajo-ominaisuuksia, pientä polttoaineenkulutusta, käyttövarmuutta, hankintahintaa ja riittäviä sisätiloja. Huonoja ominaisuuksia, jotka yli viisi prosenttia vastaajista nostaisi esiin, ei löydy yhtään kappaletta.

Avoimissa vastauksissa selvästi suurin osa vastaajista mainitsee hyvänä puolena auton edullisen hinnan, hinta-laatusuhteen tai jotain edellisiin liittyvää. Ominaisuuksista pieni koko ja näppäryys nousevat myös esiin. Huonoina puolina autosta mainitaan useaan otteeseen meluisuus ja heikko äänieristys. Myös kova jousitus ja sieltä kantautuvat äänet häiritsevät useita.

Cee’diä koskevia takaisinkutsukampanjoita on Trafin listalla yksi. Jarrupääsylinterissä on havaittu mahdollisuus sisäiseen vuotoon, minkä vuoksi tarkastettavia autoja on 3 269 kappaletta.

TÜV:n vuoden 2011 tilastossa Cee’d sijoittuu korkealle 24. sijalle 2-3-vuotiaiden autojen luokassa vikaprosentilla 4,0. Tilastossa on mukana 132 automallia.

Suomessa A-Katsastuksen katsastustilastossa vuonna 2008 rekisteröityjen autojen ensimmäisessä määräaikaiskatsastuksessa 2011 Cee’dien hylkäysprosentti oli 5,01. Tämä oikeuttaa 60. sijaan.

Yleisimmät hylkäykseen johtaneet syyt olivat etuakselisto, seisontajarru ja pakokaasupäästöt. Hylkäysprosentti vuonna 2007 rekisteröidyille autoille oli 3,85. Sijoitus oli 36. ja yleisin syy hylkäykseen käyttöjarru.

KÄYTETTYNÄ Kia tarjoaa edelleen samaa kuin uutena eli kohtuullisella rahalla paljon autoa. Toki markkinoilla on tässä hintaluokassa paljon käytettyjä autoja markkinoilla, joten ostajalla on mistä valita. Kohtuullisilla kilometreillä Kia Cee’d on mielenkiintoinen vaihtoehto.

TM 12/12 pistokoeajo (julk. 13.6.2012): Jyri Ajomaa ja Aimo Niemi; Jari Kujala, kuvat; Autotohtori, tekninen avustus; MC-INFO, haastattelu

Lisää ostoskoriin Osta koko juttu

Lähetä linkki kaverille Lähetä linkki kaverille

Juttua on kommentoitu 0 kertaa. Lue kommentit ja lisää omasi

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto