Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä

Pistokoeajot


PARASTA B-SARJAA

B-sarja ei ole nimensä veroinen, sillä se edustaa monella tapaa Mercedes-Benzin parasta mallia luotettavuustilastojen valossa. Miltä muuten vaikuttaa muutaman vuoden ikäinen käytetty tila-auto?

B-sarjan Mercedes on vahvasti sukua A-sarjalle. Ensimmäinen A-sarjalainen esiteltiin vuonna 1997, mutta B-sarjan Mercedes tehtiin vasta toisen sukupolven A-Mersusta. Aluksi B-sarjalainen tunnettiin nimellä CST, joka tuli kuvaavasti sanoista Compact Sport Tourer. Vuonna 2005 B:n tullessa myyntiin Suomessa oli hintaeroa mallien välillä noin 10 000 euroa.

B-sarjan Mercedes-Benz on siis suunniteltu yhdessä hieman aikaisemmin esitellyn toisen sukupolven A-Mercedeksen kanssa. Etuvetoiset autot ovatkin tekniikaltaan monilta osin täysin yhteneviä. Moottorit, vaihteistot ja akselistot ovat samoja. Mitoiltaan B on 43 senttiä A:ta pidempi ja akseliväli 21 senttiä suurempi. Raideleveys on autoissa sama, mutta B on myös hieman leveämpi ja korkeampi.

Enimmillään B:tä rekisteröitiin ensimmäisenä täytenä myyntivuonna 2006 kaikkiaan 316 kappaletta. Myyntimäärät ovat olleen tasaisia läpi mallin elinkaaren, sillä vielä vuonna 2010 rekisteröinneissä yllettiin vielä 277 autoon.

Mercedeksen B-sarjan autojen vähäisestä käytettyjen autojen tarjonnasta johtuen jouduimme tällä kertaa tyytymään tavanomaista vähemmän ajettuun yksilöön. Reilusti ajettuja yksilöitä on myynnissä joitakin, mutta useista kyselyistä huolimatta autoja ei saatu liikkeistä tarkastettavaksi.

Testiyksilömme mittariin on kertynyt reilun viiden vuoden aikana noin 60 000 km. Käsivalintaisella vaihteistolla varustetun Mercedeksen voimanlähteenä toimii 1,7-litrainen bensiinikäyttöinen moottori.

Tarkastus

Testiyksilömme ulkoisessa tarkastuksessa havaitsimme korissa muutamia pieniä painaumia ja naarmuja. Pienet käytön jäljet eivät kuitenkaan erotu pintapelleistä ilman tarkempaa silmäilyä.

Päältäpäin Mercedes onkin siistissä kunnossa. B-sarjan ensimmäisiä malleja vaivannut ovien ja luukkujen ruosteongelma ovat havaittavissa myös testiyksilössä. Etu- ja takaovien sisäpuolisten alareunan kittisaumojen ympärillä on selkeästi ruostetta.

Tavaratilan luukun kittisaumat ovat hieman paremmassa kunnossa, mutta alkavaa ruostumista on kuitenkin nähtävissä. Muilta osin lokasuojien kaaret ja pintapellit ovat ruosteettomat.

Ohjaamon verhoilumateriaalit ovat kestäneet hyvin käytössä. Kuljettajan istuimen selkänojan ulkoreunassa on hyvin pientä kulumaa, muilta osin verhoilu on lähes uudenveroisessa kunnossa. Pinttynyttä likaa on vain kuljettajan jalkatilassa, mikä on kuitenkin täysin normaalia. Takaistuin on etuistuimien tavoin siistissä kunnossa. Tavaratila lienee ollut vähäisessä käytössä, koska likaa tai verhoilun kuluneisuutta ei ole lainkaan nähtävissä.

Moottoritila on puhdas, eikä nestevuotoja ole havaittavissa. Jarru- ja jäähdytysnestepinnat ovat säiliöiden tasomerkkien ylärajalla. Mittauksen perusteella jarrunesteen kiehumispiste ja jäähdytysnesteen pakkasenkestävyys ovat suositeltujen arvojen mukaiset.

Kesärenkaissa akselien välinen urasyvyys poikkeaa hieman toisistaan, mutta kulutuspintaa on vielä reilusti jäljellä. Renkaiden paikkaa vaihtamalla ero kuitenkin todennäköisesti tasoittuu.

Nosturin avulla suoritetussa alapuolisessa tarkastuksessa ei havaittu vikoja tai puutteita. Moottori, vaihteisto ja vetopyörästö ovat ulkoisesti kuivia, eli öljyvuotoja ei ole havaittavissa. Pohjan muoviosat ovat ehjiä, eikä selkeää ruostumista todettu korissa.

Autotohtorin teknisessä tarkastuksessa ei löydetty suurempia vikoja. Huomautukset tulivat kuljettajan oven lukkopesästä, joka ei toimi avainta mekaanisesti käytettäessä, ja oikeanpuoleisesta raidetangon päästä, jossa oli alkavaa välystä.

Koeajo

Kaupunkiajossa Mercedeksestä näkee hyvin ulos. Hyvän kytkintuntuman ja pitkän toiminta-alueen ansiosta liikkeellelähtö on helppoa. Ajossa moottori on hieman puhditon.

Epätasaisella alustalla jousitus tuntuu kovalta ja tienpinnan muutokset välittyvät matkustamoon. Kevyt ohjaus on mukava pysäköitäessä ja tiukassa kaupunkipyörityksessä, mutta ylitehostuksesta johtuen tunto jää etäiseksi.

Maantiellä B-sarjalainen vaatii suoraan ajettaessa hieman kaitsemista. Isommat urat ja tienpinnan kallistukset muuttavat auton kulkusuuntaa. Pienen ohjaspyörän kääntämisen jälkeen ohjaus ei palauta ja auto jää edelleen kaartamaan.

Moottorin voimavarat riittävät normaaliin etenemiseen, mutta ohituksissa moottori vaatii kierrättämistä ja pienempien vaihteiden käyttämistä. Maantieajon mukavuutta häiritsee ohjaamoon turhan selkeästi kantautuva rengasmelu.

Haastattelu ja luotettavuus

Parhaimpina ominaisuuksina B-Mersussa omistajat pitävät ajo-ominaisuuksia, riittäviä sisätiloja, käyttövarmuutta ja kohtuullista polttoaineenkulutusta. Huonoimpina ominaisuuksina puolestaan pidetään korkeaa hankintahintaa, polttoaineenkulutusta ja matalaa perusvarustetasoa.

Avoimissa vastauksissa positiivisena puolena nousee esiin lisäksi korkea istuinkorkeus ja sitä kautta hyvä näkyvyys ulos. Huonoina ominaisuuksina esiin nousevat turhan pieni maavara ja rengasmelu.

A-Katsastuksen julkaisemissa katsastustilastoissa vuonna 2006 rekisteröityjen autojen ensikatsastuksissa B-sarja on paras Mercedes-Benz 4,51:n hylkäysprosentilla. Vuonna 2005 rekisteröidyistä autoista hylättiin 15,38 prosenttia toisessa määräaikaiskatsastuksessa.

TÜV:n tilastossa Mercedes-Benz B sijoittuu hyvin 30. sijan tuntumaan vuosimallista riippumatta ja pienillä vikaprosenteilla.

Trafin listaamia takaisinkutsukampanjoita on ollut kaksi. Polttoainesäiliön ja turvavyön lukon ongelmat ovat koskeneet ainoastaan muutamaa autoa.

B-MERCEDES on tiloiltaan vaihtoehto esimerkiksi pienelle farmariautolle. Mallissa ei ikä vielä tunnu painavan, vaan se vaikuttaa yhä modernilta tila-autolta. Esimerkkiauton kaltaisilla vähän ajetuilla autoilla on vielä monta vuotta ja paljon kilometrejä edessä, eikä pienempi mittarilukema näy juurikaan korkeampana hintapyyntönä.

TM 1/12 pistokoeajo (julk. 28.12.2011): Jyri Ajomaa ja Aimo Niemi; Jari Kujala, kuvat; Autotohtori, tekninen avustus; MC-INFO, haastattelu

Lisää ostoskoriin Osta koko juttu

Lähetä linkki kaverille Lähetä linkki kaverille

Juttua on kommentoitu 0 kertaa. Lue kommentit ja lisää omasi

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto