Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä

Pistokoeajot


HIMMENEEKÖ TÄHTI?

Mercedes-Benzeillä ajetaan tunnetusti paljon, ja se on myös suosittu taksiauto. Niinpä käytettyjen matkamittarissa on usein kunnioitettavia kilometrimääriä. Mitä ominaisuuksia yli 200 000 kilometriä ajetussa yksilössä on jäljellä aikanaan uutena koeajettuun Mersuun verrattuna?

Mercedes-Benz esitteli C-sarjan edeltäjän eli 190-mallin vuonna 1982. Sen suunnitteluun oli käytetty 600 miljoonaa puntaa, ja ”pikku-Mersun” menestyminen oli tärkeää Mercedes-Benzille.

Korimallitunnuksella W201 nimetyn auton yksi erikoisuus oli taka-akseliston monivarsituenta, jossa molemmat takapyörät oli tuettu viidellä tukivarrella. Autoon oli saatavana myös ABS-jarrut, turvatyynyt ja vyönkiristimet, jotka olivat tuolloin vielä harvinaisia turvavarusteita.

Ensimmäinen C-sarjaksi nimetty auto (W202) tuli tuotantoon vuonna 1993. Seuraava sukupolvi eli W203 oli vuorossa vuonna 2000. C-sarjan Mercedes-Benzejä on tehty Saksassa Sindelfingenin ja Bremenin tehtailla sekä Etelä-Afrikassa, josta markkinoille tulivat oikeanpuoleisella ohjauksella varustetut autot.

Pistokoeajoon valitun auton historia on samanlainen kuin Suomessa on nykyään kymmenillä tuhansilla, eli auto on tuotu Suomeen käytettynä Saksasta. Koeajettu auto oli ensirekisteröity Saksassa vuonna 2001 ja Suomessa vuonna 2003. Kilometrejä oli kertynyt 226 000 kilometriä, joka syntyy 40 000 kilometrin vuosiajoilla vajaassa kuudessa vuodessa.

Hyvä peruskunto, mutta hieman ruosteessa

Päällisin puolin auto oli erittäin hyvässä kunnossa. Maalipinnassa moitteita tuli ainoastaan pienistä kiveniskemistä konepellissä. Tuulilasi oli halkeaman takia käytännössä vaihtokunnossa.

Tarkemmassa tarkastuksessa löytyi ruostevaurioita etuovien takareunasta, toisen takaoven etureunasta ja tavaratilan luukun kannesta. Pohjassa ruostetta oli lattiapellin ja kardaanitunnelin liitoksessa sekä edessä lokasuojankaarien takaosassa. Löydetyt ruostevauriot ovat tyypillisiä C-sarjan autoissa.

Moottori oli yläpuolelta pesun jäljiltä kuin uusi, mutta alapuolelta paljastui märkä öljypohja.

Alusta oli tukevan oloinen, eikä välyksiä havaittu tarkistuksissa tai koeajossa. Ohjaus palautti vaisusti, ja auto jäi hieman kääntämään eikä kulkenut maantiellä suoraan. Nämä eivät varsinaisesti ole vikoja vaan ominaisuuksia, sillä samat ilmiöt havaittiin jo aikanaan koeajossa (TM 13/2001).Plussat

Tyypillinen vika alustassa on etualatukivarsien nivelien kuluminen, joita joudutaan vaihtamaan huollossa paljon. Ajossa auton 2,1-litrainen dieselmoottori tuntui ja kuulosti terveeltä. Voimalinjan heikoin lenkki oli vaihteensiirto, mikä tuntui väljältä ja epätarkalta, tosin samasta asiasta on raportoitu aikanaan uusien autojen koeajojen yhteydessä. Lisäksi pistokoeajoauton kytkin hieman ravisti liikkeelle lähdettäessä.

Auton kyydissä on vaikea arvuutella auton ikää tai ajettuja kilometrejä. Sisusta oli todella siisti, eivätkä mitkään materiaalit olleet haalistuneet tai kuluneet. Auton äänimaailma oli rauhallinen, eikä minkäänlaisia resonansseja tai muita hajaääniä kuulunut. Myös kaikki sähköiset lisälaitteet toimivat hyvin, mukaan lukien kattoluukku.

Merkkiuskollisuutta

Haastattelussa tuli ilmi, että C-Mersuissa on jonkin verran pikku- ja sähkövikoja. Avoimista kysymyksistä selvisi, että omistajat pitävät varaosien ja huoltojen hintoja korkeina. Omistajista kuitenkin 95 prosenttia on ollut vähintään melko tyytyväisiä autoonsa, ja seuraava auto on edelleen Mercedes-Benz melko varmasti 75 prosentilla.

TM 10/07 pistokoeajo (julk. 16.5.07): Aimo Niemi; Jari Kujala, kuvat; Test World, tekninen avustus

Lähetä linkki kaverille Lähetä linkki kaverille

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto