Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä

Pistokoeajot


Takapenkiltä tuttu

E-sarjan Mercedes on monelle tuttu auto, vaikka sitä ei olisi omistanutkaan. Se nimittäin lukeutuu yleisimpien taksien joukkoon.

Ensimmäinen Mercedes-Benz E esiteltiin vuonna 1994. Korimalliltaan ja vanhaa nimeämistapaa noudattaen se oli W210. E-sarjan perillisiä voidaan kuitenkin katsoa ja etsiä aina toiseen maailmansotaan saakka, joskin auton koko on aikojen ja mallisarjojen saatossa suurentunut selvästi.

Vuoden 2002 alussa esitelty toinen Mercedes Benz E oli markkinoille tullessaan monin tavoin edistyksellinen auto. Mercedes kertoi käyttäneensä siihen kaiken osaamisensa ja kaksi miljardia euroa.

Tämä näkyi autossa myös uusina ratkaisuina, joista ehkä parhaana esimerkkinä tunnetaan SBC-jarrujärjestelmä (Sensotronic Brake Control), jossa paine tuotetaan sähkökäyttöisellä hydraulipumpulla.

SBC-jarruissa esiintyi kuitenkin ongelmia, ja niistä luovuttiin muiden uudistusten yhteydessä. Yli miljoona autoa oli jouduttu kutsumaan takaisin häiriöiden takia, joiden syynä oli maadoituksen löystyminen ja siitä seuranneet ongelmat sähköpumpulle.

Tekniikan Maailman sivuilla E-sarjalainen on tuttu ilmestys. Erilaisia koeajoja ja esittelyjä on paljon, mutta vertailutestejä normaalia vähemmän.

Heti ensimmäisenä talvenaan E-Mercedes vietiin pohjoisen kylmään talvitestiin, jossa tuloksena oli kahdeksas sija. Luokkansa pahimpia kilpailijoitaan vastaan auto kilpaili vuoden 2005 alussa, jolloin se sijoittui vertailun keskikastiin

Meidän käsiimme saatu yksilö on varsin poikkeuksellinen. Ajokilometrejä oli kertynyt mittariin vain 20 000 vuodessa. Keskimääriin myynnissä oleviin käytettyihin E-Mersuihin on kertynyt kilometrejä 50 000-60 000 vuodessa ja taksikäytössä vieläkin enemmän.

Myös auton historia eroaa tavanomaisesta. Auton ensimmäinen ja pitkäaikainen omistaja oli eräs suurlähetystö. Tästä muistona oikeasta etulokasuojasta löytyy lipputangon kiinnityspiste.

Vuositasolla E-sarjalaista on rekisteröity täysinä myyntivuosina yli tuhat kappaletta. Poikkeuksena on 2007, jolloin lukema jäi hieman alle. Myynnillisesti E-sarja häviää vain vähän pienemmälle C-sarjalle.

Hintaa tällä autolla on 26 900 euroa. Se voi kuulostaa paljolta, mutta on syytä muistaa kilometrien vähäisyys - autolla on rullattu 144 144 kilometriä. Grey-Henin toimittamassa vuosimallikohtaisessa hintahaarukassa on huomioitava, että hinta-arviot perustuvat 40 000-50 000 kilometrin vuosivauhtiin. Myynnissä olevien autojen hinnat vaihtelevat yläpään osalta voimakkaasti AMG- ja muiden erikoismallien vuoksi.

Tarkastus

Päältäpäin katsottuna maalipinta on säilyttänyt tummansinisen värin hyvin ilman haalistumisia. Siellä täällä helmoissa on muutamia pieniä osumia, joissa pelti on aavistuksen painunut ja maali raapiutunut pois. Tuulilasi on kohtuullisen kirkas, eikä pahoja kiveniskemiä ole.

Sisälle mentäessä vaalea nahkaverhoilu on edustava ja uudenveroisessa kunnossa. Auto on muutenkin sisältä ehjä ja siisti, mitä varmasti edesauttaa auton historia edustuskäytössä.

Moottori täyttää suuren konehuoneen, joka on äskettäin pesty myyntikuntoon. Pesun jäljiltä hetki on otollinen öljyvuotojen havaitsemiseen ja paikallistamiseen, mutta moottorista tai automaattivaihteistosta ei vuoda mistään öljyä. Muutenkin moottorin ja voimansiirron osalta kaikki näyttää hyvältä.

Auton pohja on suojattu kauttaaltaan muoveilla. Niiden alla ei ole ruostetta tai muista vaurioita. Molemmissa etupyörissä on pieni välys, joka on todennäköisesti peräisin kahden alatukivarren ulkopäiden nivelistä.

Arvojen perusteella jarrut ovat hyvässä ja tasaisessa kunnossa, eikä ongelmia ole silmämääräisestikään havaittavissa. Iskunvaimenninkoe kertoo etuiskunvaimentimien jo menettäneen parhaan tehonsa, mutta takavaimentimet ovat vielä täysin kunnossa.

Kurkistettaessa auton aivojen sisälle vikakoodeja ei löydy moottorin tai vaihteiston osalta yhtään. Muutama ei-kriittinen vikakoodi jarrujärjestelmästä löytyy, mutta ne pyyhkiytyvät muistista pois, jos koodit aiheuttaneita tilanteita ei hetkeen esiinny uudestaan.

Koekyydit

Ajossa E-sarjalainen on tutun tuntuinen. Aikanaan koeajoissakin moititut ominaispiirteet ohjauksen palautuksessa ovat tallella, ehkä aavistuksen kuluneiden ja vanhojen renkaiden vuoksi jopa korostuneena. Etupyöräntuennassa havaittu välys ei vielä tunnu ohjauksessa tai auton käytöksessä.

Moottori ja vaihteisto pelaavat Mersussa edelleen hienosti. Moottori vetää hyvin ja tasaisesti, eikä ongelmia esiinny korkeammillakaan pyörintänopeuksilla. Myös automaattivaihteistossa kaikki pelaa. Vaihdot eivät viipyile, ja toiminta on kuin uudessa vaihteistossa.

Sisällä autossa on tallella sama tunnelma kuin ennen. Äänimaailma on rauhallinen, eikä siihen ole sotkeutunut mitään ylimääräisiä nitinöitä tai natinoita kojelaudasta tai ovista. Myös ilmavirran äänet pysyvät poissa, mutta ajoittain vanhojen talvirenkaiden ääni kantautuu turhan voimakkaasti sisälle.

Hinta ei takaa laatua

Vaikka E-sarjan Mercedes ei ole markkinoilla auto halvimmasta päästä, sen laadussa on ollut puutteita. Esimerkiksi A-katsastuksen vikatilastoissa se on vuonna 2005 käyttöönotetuista hylkäystilaston häntäpäässä. Tosin tilastoa vääristävät jälleen kilometrit, joita Mersussa on yli kaksinkertaisesti moniin muihin nähden. Yleisin hylkäysperuste ovat olleet ongelmat etu-akselistossa.

E-sarjalaisssa on ollut laajemmin myös ruosteongelmia ovien saumoissa, joissa ruoste on levinnyt huomaamattomasti saumakitin alle. Ongelma on hyvin samanlainen kuin saman ikäkauden Ford Focuksissa.

Haastattelun mukaan autoissa ei kuitenkaan ole ilmennyt normaalia enempää vikoja, jotka olisivat jättäneet auton tien pientareelle. Pienempiä vikoja on esiintynyt selvästi keskimääräistä enemmän verrattuna aikaisempiin pistokoeajoautoihin.

Pienistä vastoinkäymisistä huolimatta omistajat ovat olleet tyytyväisiä autoihinsa ja ovat valmiita vaihtamaan uuteen merkin sisällä. Tästä kertovat hyvin myös haastattelun vastaukset, joista useat kertovat auton parhaaksi puoleksi merkin tai sen imagon.

JOS taksikyydin aikana iskee autokuume, ei hätää. Vanhoja hyväkuntoisia E-Mersuja löytyy uuden tavallisen perheauton hinnalla runsaasti. Vähän ajetuilla autoilla on kilometrejä edessä vielä moninkertainen määrä nykyisiin verrattuna, ja vanhat taksit houkuttavat puolestaan hinnallaan.

TM 09/09 pistokoeajo: Aimo Niemi; Hannu Häyhä, kuvat; Test World, tekninen avustus; MC-Info, haastattelut

Lähetä linkki kaverille Lähetä linkki kaverille

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto