VÄISTYVÄ MONIOTTELIJA

M:stä on moneksi, ja se on hyvinkin käyttökelpoinen monenlaisiin tehtäviin. Otimme lähempään tarkasteluun käytetyn edellissarjaa edustavan yksilön.

Nyt uuden mallin tieltä väistyvä järjestyksessään toinen M-sarjan maasturi kantaa Mercedeksen järjestelmässä koodia W164. Se eroaa perusrakenteeltaan merkittävästi ensimmäisestä vuonna 1997 esitellystä M-sarjalaisesta (W163). Ensimmäisessä M:ssä oli erillinen runko, kun uudemmat on toteutettu itsekantavalla korilla.

M-sarjan kokoonpanolinja on Yhdysvalloissa Tuscallosassa Alabaman osavaltiossa, ja lisäksi autoa tehdään Tolucassa Meksikossa. Vuosituhannen vaihteessa ensimmäisen M-sarjalaisen valmistusta oli hetken aikaa myös Grazissa Itävallassa.

Vaikka M-sarja on lähtökohtaisesti katumaasturi, niin lisävarusteisella offroad-paketilla autosta saadaan huomattavan maastokelpoinen. Siihen sisältyvät alennusvaihteisto, keski- ja takatasauspyörästön lukitus ja lisävarusteena säädettävä maavara. Vaihteistona autossa on aina seitsemänvaihteinen automaatti.

Vuoden 2009 mallisarja ja uudemmat autot edustavat facelift-versiota. Uudemman mallin erottaa uusituista etuvaloista, uudelleen muotoillusta etu- ja takapuskurista, peileistä ja suuremmasta jäähdyttimen säleiköstä.

Tekniikan Maailman sivuilla M-sarjan kehitystä on seurattu Ajettua-artikkeleilla. Vuonna 2010 maasturien vertailussa M-sarja otti voiton yhdessä Land Rover Discovery 4:n kanssa.

Testiajoon saatu Mercedes-Benz ML on malliltaan 280 CDI 4matic. Testiyksilö edustaa ensimmäisiä uuden, vuonna 2005 esitellyn sukupolven versioita. Moottorina on turbodiesel ja vaihteistona automaatti. Vuonna 2006 käyttöönotetun auton matkamittarin lukema on noin 129 000 km.

Tarkastus

Ulkoisen tarkastuksen perusteella Mercedes on asiallisessa kunnossa. Etupään maalipinnassa on muutama kiveniskeämä, ja pari pientä painaumaa erottuu pintapelleistä. Mainittavia naarmuja ei ole, ja ajokilometrit näkyvät parhaiten kuluneesta tuulilasin pinnasta.

Selkeää ruostumista ei todettu maalipinnassa. Takalokasuojien kaarissa ja ovien sisäpuolisten kittisaumojen ympäristössä on maalipinnan alla pientä korroosion alkua, joka näkyy maalipinnan epätasaisuutena. Kyseessä on toistaiseksi alkavia vaurioita, jotka eivät vaadi välittömiä toimenpiteitä.

Mercedeksen matkustamo on kestänyt hyvin ajokilometrien aiheuttaman kulutuksen. Pintamateriaalit ovat hyvässä kunnossa ja kaikin puolin ehjiä.

Käytön jäljet erottuvat lähinnä kuljettajanpuoleisen oven alumiinisesta listasta, joka on täynnä pieniä kuhmuja. Tummilla materiaaleilla verhoillusta sisustasta ei juuri erota pinttynyttä likaa, mutta vaaleassa kattoverhoilussa näkyy muutamia tahroja. Takaistuimet ovat etuistuimien tavoin hyvässä kunnossa.

Tavaratilan pohjaverhoilu on pysynyt siistinä kumisen kaukalomaton alla. Sivuseinämät ovat kuitenkin kärsineet käytössä. Kankaisissa sivuverhoiluissa on pieniä repeämiä ja pinttynyttä likaa, ja suojaverho on nuhruinen.

Moottoritila on puhdas, eikä nestevuotoja ole näkyvillä. Nosturin avulla tehdyssä alapuolisessa tarkastuksessa alustassa havaitaan öljyvuoto. Öljyyntyneen alueen perusteella vuotokohta näyttää olevan moottorin ja vaihteiston välinen liitoskohta.

Pohja on hyvässä kunnossa, eikä maastoautolle tyypillisiä painaumia tai rikkoutuneita muoviosia todeta.

Autotohtorin tekemässä teknisessä tarkastuksessa ei todettu vikoja tai huoltoa tarvitsevia kohteita. Tämä ei sinänsä tullut yllätyksenä, koska testiyksilössämme on täydellinen merkkiliikkeen huoltokirja.

Mercedeksen kesä- ja talvirenkaat ovat urasyvyyden perusteella hyvässä kunnossa. Talvirenkaissa iän tuoma kumin kovettuminen on kuitenkin vienyt parhaimman pidon.

Koeajo

Korkeasta istumakorkeudesta johtuen käynti Mercedekseen on hieman työlästä. Ajoasennon säätöä helpottaa portaattomasti säätyvä sähkötoiminen istuin. Ajossa korkea istuinkorkeus on eduksi, sillä näkyväisyys eteen on hyvä.

Kaupunkiajossa ML tuntuu isolta ja painavalta. Tiukoissa kadunkulmissa auto kuitenkin kääntyy yllättävän pienessä tilassa. Liikkeellelähtöä ja ajamista helpottaa loogisesti toimiva automaattivaihteisto.

Jousitus on hieman kaksijakoinen. Isommat epätasaisuudet aiheuttavat suurehkoja korin liikkeitä, mutta pintapehmeys suodattaa hyvin pienimmät epätasaisuudet, tosin poikittaissaumat tömähtävät välillä ikävästi. Ohjauksen vaste on sopiva, mutta tunto on aavistuksen etäinen ja palautus vajaa.

Maantiellä edetään rauhallisesti ja eleettömästi. Jousitus toimii pehmeästi, ja autossa on mukava matkustaa. Moottorin voimavarat riittävät hyvin normaaliin käyttöön, ja melutaso pysyy vaimeana. Ohjauksen tunto on riittävä, eikä suoraan etenemisessä ole ongelmia.

Haastattelu ja luotettavuus

Suurin osa omistajista on tyytyväisiä autoonsa. Ylivoimaisesti parhaana ominaisuutena he pitävät auton ajo-ominaisuuksia, toisena kolariturvallisuutta ja kolmantena lähes tasaäänin käyttövarmuutta ja sisätilojen riittävyyttä.

Avoimissa vastauksissa omistajien kehut kiteytyvät muutamaan kohtaan. Auton korkeus tuo hyvän näkyvyyden liikenteeseen, ja neliveto ja automaattivaihteisto helpottavat vetotehtäviä sekä maastoajoa, joihin moni tuntuu autoa mielellään käyttävän.

Huonoista puolista esiin nousevat suuri polttoaineenkulutus ja korkeana pidetty hankintahinta. Avoimista vastauksista voi poimia negatiivisina seikkoina kalliit huollot ja yleensä käyttökulut.

TÜV:n tilastoissa M-sarja pyörii varsin tasaisesti vikalistojen puolivälissä sijoilla 70-100, kuitenkin vielä kohtuullisilla vikaprosenteilla.

Suomessa A-katsastuksen katsastustilastossa vuonna 2006 ensirekisteröityjen autojen ensimmäisessä katsastuksessa M-sarjan Mercedes-Benz on sijalla 67.

Hylkäysprosentti on 6,03 ja keskimääräiset ajokilometrit 80 000. Mitään yksittäisiä vikoja ei ilmoiteta.

Trafin takaisinkutsuissa ei ole yhtään W164-mallia koskevaa kampanjaa.

M-SARJA on ollut myös myyntimäärien valossa menestys. Sitä on tavallisen siviililiikenteen lisäksi käytetty vaativammissa tehtävissä ja jopa pelastustehtävissä monipuolisuutensa ansiosta. Erilaisissa peräkärryn vetotehtävissä auto on myös kotonaan. M-sarjaa voi pitää onnistuneena kompromissina tavallisen kaupunkimaasturin ja todellisen maasturin välimaastossa.

 

OHJAAMON ergonomia on hyvä, ja sähkötoimiset istuimet ovat portaattomasti säädettävissä.

TEHOLTAAN 140 kW:n dieselmoottori on W164-mallisarjan pienin voimanlähde. Moottorin teho kuitenkin riittää hyvin normaaliin käyttöön.

M-SARJALAISEEN asennetulla vetokoukulla voi vetää 3 500 kg:n painoista jarrullista perävaunua.

MOOTTORIN ja vaihteiston liitoskohta on öljyinen.

 

MITTAUKSET

 

 

TIEDOT KERÄTTY 1/12

 

MALLIHISTORIA

4/2005: Järjestyksessään toinen M-sarjan Mercedes-Benz esitellään Amerikassa.
7/2005: Mallisto koostuu ML350 (200 kW) ja ML500 (225 kW) -bensiinimoottoreista sekä hiukkassuodattimella varustetuista ML280 CDI (140 kW) ja ML 320 CDI (165 kW) -dieselmoottoreista.
4/2006: Malliston yläpäähän tulee urheilullinen ML 63 AMG -versio 6,2-litraisella V8-moottorilla (375 kW).
6/2006: Dieselmalliston huipulle tulee tehokas ML 420 CDI (225 kW) -moottori.
4/2007: Bensiinimallisto laajenee ML500 (285 kW) -moottorilla.
4/2008: Kevyt facelift-malli julkistetaan New Yorkin autonäyttelyssä. Moottorivalikoima päivittyy urearuiskutuksella varustetuilla Bluetec-dieseleillä. Uudistuneet dieselit ovat ML 300 CDI (140 kW), ML350 CDI (165 kW) ja ML450 CDI (225 kW).
4/2009: New Yorkin autonäyttelyssä esitellään ML 450 Hybrid SUV.

TM HISTORIA

Juttutyyppi Numero Malli Sijoitus
Ajettua 6/05   -
Ajettua 17/05 ML 350  -
Ajettua 16/06 ML 63 AMG -
Vertailu 12/10 ML 350 Blue TEC 4Matic 1/5

 
M-SARJAN ensimmäinen malli esiteltiin vuonna 1997 ja sitä valmistettiin vuoteen 2007 saakka.