Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä

Pistokoeajot


EI MITÄÄN IHMEELLISTÄ

Otsikko kuvaa hyvin tämänkertaisen pistokoeajoauton tarkastuksia ja koeajoa. Se myös kuvaa hyvin Nissan Almeran yli kymmenvuotiasta historiaa, johon mahtuu paljon kaikkea mutta ei mitään ihmeellistä ja mieleenpainuvaa.

Nissan Almeran elinkaari on kokoluokkansa kilpailijamalleihin verrattuna lyhyt. Auto tuli markkinoille vuonna 1995, ja mallinimi poistui valikoimista valmistuksen päätyttyä viime vuoden lopulla. Suoranaista seuraajaa Almera ei saanut, vaan sen jättämä aukko mallistossa on tarkoitus korvata Noten, Qashqain ja Tiidan voimin.

Historia ulottuu kuitenkin kauas, sillä Almera tuli aikanaan Suomessa Nissan Sunnyn tilalle. Kun Sunnyn historiaa kelataan taaksepäin, voidaan nähdä mallin syntyneen, kun Datsun 1000:n tuotanto aloitettiin vuonna 1966. Mallihistoriajanan aloitimme kuitenkin vasta selvästä edeltäjästä, ensimmäisestä etuvetoisesta Nissan Sunnystä.

Vuonna 2000 markkinoille tullut toinen Almera-mallinimeä kantava Nissan on Suomen myyntitilastoissa ehdoton menestyjä. Se on ollut 2000-luvulla jokaisena vuonna kymmenen eniten myydyimmän mallin joukossa. Parhaana vuonna 2003 se oli listalla peräti neljäntenä.

Nissan Almera esiintyi ahkerasti Tekniikan Maailman sivuilla uuden mallin ilmestyttyä vuonna 2000 ja toisen kerran kasvojenkohotuksen yhteydessä. Juttumäärä ei ole yhtä laaja kuin esimerkiksi edellisen pistokoeajon eli C-sarjan Mercedeksen kohdalla. Syynä on lähinnä se, että Almera ei ole tarjonnut yhtä laajaa mallivalikoimaa eikä ennennäkemättömiä teknisiä uutuuksia. Myöskään moottoreihin ei ole tullut yhtä runsaasti muutoksia kuin monissa muissa malleissa.

Almeraa on valmistettu kolmea eri korimallia. Pistokoeajoauto edustaa kohtuullisen yleistä viisiovista SportDeck-mallia eli pystyperää. SportDeckiä on saatavilla myös kolmiovisena. Kolmas myynnissä ollut versio on perinteinen sedan-malli. Almera nimen alla on myös tila-auto Almera Tino.

Suurin osa Suomessa myytävistä Nissan Almeroista on valmistettu Englannissa. Poikkeuksena ovat Espanjassa valmistetut 2,2-litraiset dieselmoottoriset-mallit ja Almera Tino -tila-autot. Japanista Suomeen ovat tulleet ainoastaan porrasperäiset Sedanit. Nissan kuitenkin kertoo eurooppalaisten olleen mukana Almeran suunnittelussa, jotta se pärjäisi paremmin täkäläisillä markkinoilla.

Erilaisia hintoja

Hintaluokaltaan pistokoeajo-Almera on hyvin hintahaitarin keskellä. Myös ajetut kilometrit ovat tyypillisiä tällä hetkellä myynnistä oleville autoille. Nissan Almeran kohdalla Nettiauto.comin ja Grey-Henin hintatiedot osuvat hyvin päällekkäin, ja hinnat laskevat samassa suhteessa auton iän myötä.

Eri lähteistä kerättyjä hintoja tarkastellessa on kuitenkin tärkeää huomata, että Nettiauto.comin hinnat ovat sekä autoliikkeiden että yksityisten myyjien pyyntihintoja, eivät toteutuneita kauppasummia.

Myös ajetut kilometrit tai erikoisvarusteet kuten kevytmetallivanteet tai ilmastointi saattavat joissain yksilöissä aiheuttaa selkeästi muita myynnissä olevia korkeamman tai matalamman pyyntihinnan. Tästä johtuen Nettiauto.Comin hinnat ovat yleensä aina laajemmalla alueella ja selvästi korkeammalla.

Grey-Henin tilastoimat hinnat sen sijaan koostuvat merkkiliikkeiden myymien autojen toteutuneista myyntihinnoista, ja harvinaisemmat yksilöt on karsittu pois, joten hintahaarukka on selvästi kapeampi.

Varaosahintojen perusteella ei Almeran käyttäjä koe suurta eroa verrattuna vaikkapa Toyota Corollan omistajaan. Normaalien kulutusosien hinnat ovat muutamien eurojen sisällä ja menevät vielä ristiin keskenään.

Moni kakku päältä kaunis

Koeajetun Nissanin maalipinta oli myllytyksen ja vahauksen jäljiltä näyttävässä kunnossa. Valkoinen maalipinta näyttää hyväkuntoisena hienolta, mutta toisaalta se ei anna juurikaan anteeksi kolhuja tai ruostetäpliä. Myös moottoritila ja itse moottori oli pesty huolellisesti.

Lähemmässä tarkastelussa auton maalipinnasta löytyi huomautettavaa. Tuulilasin yläreunan takana katossa oli pari ruostejälkeä. Listan alle katsoessa selvisi, että katon etureuna oli ruostunut selvästi lähes koko tuulilasin leveydeltä.

Takalokasuojien kaarien etuosissa oli kiveniskemiä etupyörien heittämistä kivistä mutta ei vielä ruostetta. Oikean etuoven ylemmästä saranasta oli maali hilseillyt kokonaan pois.

Alusta oli pääosin ruosteeton. Ruostetta löytyi kuitenkin taka-aisojen etupäästä molemmilta puolilta autoa. Lisäksi etuapurunko oli pintaruostunut useasta kohdasta. Pahin ruostevaurio oli vasemman takaiskunvaimentimen yläpään ruostuminen lähes puhki suojakumin alta.

Puhtaasta moottorista oli helppo etsiä mahdollisia öljyvuotoja. Niitä löytyi yksi sylinterikannen ja sylinteriryhmän välistä jakopään puolelta ja toinen öljypohjan tiivisteen välistä.

Matkustamossa ei löytynyt ensisilmäyksellä mitään huomautettavaa. Kuitenkin heti autoon istuessa ja sopivaa ajoasentoa etsiessä tuntui oudolta. Hetken miettimisen ja tutkimisen jälkeen syyksi paljastui kuljettajan penkin selkänojanrungon vääntyminen. Toinen selkeä vika oli takalasin pyyhin, joka oli jumissa eikä toiminut laisinkaan.

Koeajolenkillä auton alusta osoittautui olevan kunnossa. Jarrukomponentit ja alustan muut osat olivat päällisin puolin ehjiä, eikä välyksiä löytynyt. Kytkin oli kunnossa ja vaihteensiirto edelleen tarkan oloinen. Moottori oli ainoa tekninen osa, josta löytyi huomautettavaa. Tasaisen nopeuden ylläpito oli hankalaa, koska moottorin veto katkesi aina hetkeksi, palatakseen taas pian ennalleen. Tämä aiheutti ajoon hienoista nykimistä. Täyskaasukiihdytyksissä veto oli kyllä kohdallaan eikä pätkimistä esiintynyt.

Pikkuvikoja

Nissan Almeran omistajien haastattelussa tuli selvästi esiin, että omistajat ovat kärsineet pikkuvioista. Ne ovat kuitenkin jakautuneet hyvin erityyppisiin vikoihin, eikä mikään yksittäinen ongelma noussut vastauksissa yli muiden.Plussat

Haastatelluista Nissan-autoilijoista puolet kertoi, että autoja on korjattu takuuseen. Luku kuulostaa suurelta, mutta ei eroa juuri lainkaan aikaisempien haastatteluiden tuloksista. Tielle jättäneitä vikoja ei ole esiintynyt yhtään enemmän kuin muissakaan tähänastisissa merkeissä.

Avoimissa kysymyksissä ylitse muiden nousi kovaksi koettu melutaso.

SE, että auto ei herätä suuria tunteita puolesta tai vastaan eikä varsinaisesti säväytä millään, on juuri Nissan Almeran vahvuus. Jos auto tekee tehtävänsä päivästä ja vuodesta toiseen, on siitä helppo pitää, vaikka tunne ei olisikaan ollut ihastumista ensisilmäyksellä.

TM 11/07 pistokoeajo (julk. 30.5.07): Aimo Niemi; Jari Kujala, kuvat; Test World, tekninen avustus; MC-Info, haastattelut

Lähetä linkki kaverille Lähetä linkki kaverille

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto