Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä

Pistokoeajot


Opel Meriva toi tuoreita tilaratkaisuja henkilöautoihin. Ne eivät olleet turhaa kikkailua, sillä monet oivallukset tuntuvat edelleen toimivilta ja järkeviltä.

Meriva tuli Opelin mallistoon pienen Agilan ja suuren, seitsenpaikkaisen Zafiran väliin. Tilajärjestelyt etenkin takaistuimien osalta olivat vuonna 2003 markkinoille tullessaan täysin uudenlaiset, ainakin kokoluokassaan. Takamatkustajan tiloja pystyy säätämään matkustajien ja tavaramäärän mukaan. Tämä mahdollistaa sen, että neljä aikuista pystyy matkustamaan autossa väljästi.

Auton kompaktista koosta kertoo myös se, että auto pohjautuu kaukaisesti Opelin pikkuautoon eli Corsaan, tarkemmin yksilöitynä kolmannen sukupolven Corsaan. Osia on myös pykälää suuremmasta Astrasta ja jokunen muista Opeleista.

Meriva-mallia on valmistettu neljässä eri tehtaassa. Euroopassa tehtaat ovat olleet Saksassa, Espanjassa ja Portugalissa. Brasiliassa autoa on puolestaan valmistettu Chevrolet-nimen alla. Merivaa on myyty eri maissa Opelin ja GM:n tapaan usean merkin alla. Auto on eri nimillä lähes identtinen, ja Meriva-mallinimi on pysynyt, vaikka valmistaja on ollut Vauxhall, Chevrolet tai Opel.

Saimme koeajettavaksemme vuosimallin 2004, ja kilometrejä 1,8-litraisella bensiinimoottorilla varustetulle autolle oli kertynyt 114 000. Auto oli päällisin puolin siisti ja hyvässä kunnossa. Hintapyyntö autolle on kohtuullinen 9 300 euroa.

Koeajo

Meriva on mukava auto ajaa etenkin kaupungissa. Tila-auton ulkomuodosta huolimatta se on ketterä, mutta terävät kuopat kolahtelevat ikävästi. Maantiellä auto on hieman levoton tienpinnan tai sivutuulen takia, ja ohjauspyörällä joutuu korjailemaan suuntaa lähes koko ajan. Samaa valiteltiin aikanaan jo koeajon yhteydessä, mutta nyt ominaisuus korostuu väljän raidetangon pään myötä.

Suurempiin töyssyihin ajettaessa kori heilahtaa hieman epätasapainoisen tuntuisesti varsinkin auton ollessa ilman kuormaa. Etujousitus on hitaan maltillinen, kun taas takajousitus nousee nopeasti ylös. Kyse ei ole heikentyneistä iskunvaimentimista, sillä iskunvaimentimien vaimennusarvot ovat edelleen hyvät.

Moottori toimii hyvin, mutta alhaisilla pyörintänopeuksilla veto on laimeaa. 1,8-litrainen bensiinimoottori vaatii pieniä vaihteita kiihdytyksissä, mutta edelleen asiallisesti toimivan vaihteenvalitsimen ansiosta vaihdot eivät ole ongelma. Myös kytkinpolkimen tuntuma on hyvä, ja se ottaa kiinni selkeästi.

Tarkastus

Alustassa vasemman raidetangon sisänivel on väljistynyt, mikä osaltaan hieman heikentää ajettavuutta. Muuten kaikki osat näyttävät ja tuntuvat olevan kunnossa kevyttä pintaruostetta lukuun ottamatta. Auton kaikki kesä- ja talvirenkaat ovat hyvässä kunnossa ja kuluneet tasaisesti.

Pohjasta auto on siisti ja ruosteeton, osittain paksun mutta kiinni pysyneen alustamassakerroksen ansiosta. Pakoputki on kauttaaltaan ja erityisesti takaosasta ruostunut. Korin maalipinta on siisti, eikä autossa ole normaalia enempää käytön jälkiä. Ainoa huolestuttavampi seikka on etuovien alareunojen ruoste, joka on päässyt puraisemaan saumojen tuntumasta.

Moottori ja vaihteisto ovat siistissä kunnossa. Öljyvuodoista tai muista vioista ei löytynyt merkkejä.

Vetonivelet suojakumeineen vaikuttavat myös olevan kunnossa.

Jäähdyttimen etupuolella oleva ilmastoinnin lauhduttimen kenno on kokenut kovia. Osa kennonrivoista on pahasti hapettunut ja osa irronnut kokonaan. Muutaman vuoden kuluttua kenno alkaa olla vaihtokunnossa.

Auton ajovalojen umpioiden lasit ovat kohtuullisen kirkkaat. Molemmat etuparkkipolttimot on joskus vaihdettu ”tuning”-tyyppisiin sinisiin, ja väri on lähtenyt lohkeilemaan irti.

Mittauksissa jarrut ovat erittäin hyvät. Tehoa on paljon, ja voimat ovat hyvin tasapainossa puolittain. Myös iskunvaimentimien tulokset ovat hyvät, eikä niissä ole ulkoisia merkkejä vuodoista tai pahemmasta korroosiosta.

Haastattelu ja luotettavuus

Haastattelun perusteella Meriva on keskimääräistä pistokoeajoautoa hieman luotettavampi, ja suurin osa auton omistajista on tyytyväisiä autoonsa. Sinänsä ei ole yllättävää, että tilojen muunneltavuus ja tavaratilat nousevat auton parhaimpina puolina selvästi esiin.

Myös matkustusmukavuus ja sisätilojen riittävyys keräävät pisteitä. Auton korkeus koetaan selvänä etuna niin näkyvyyden kuin helppoudenkin kannalta.

Polttoaineen suuri kulutus ja moottorin pieni teho nousevat esiin kielteisinä piirteinä. Auton melua moititaan, ja A-pilareiden aiheuttama katve häiritsee useita kuljettajia.

Takaisinkutsun aiheuttaneita vikoja ei ole Merivassa ollut kuin yksi. Polttoainesäiliön tiivisteen mahdollisen vuodon vuoksi autoja kutsuttiin tiivisteen vaihtoon yli 850 kappaletta. TÜV:n vikatilastossa Meriva on ollut yksi vähävikaisimmista autoista. Myös ADAC:n ja Dekran tulokset ovat samansuuntaisia.

A-Katsastuksen hylkäystilastoissa Meriva ei loista saksalaisten tilastojen tavoin. Sijoitus on listalla vuodesta riippuen välillä 43-45. Viisi ja kuusi vuotta vanhoissa autoissa hylkäysprosentti on reilu kymmenen.

TILA-AUTOT ovat usein hieman tavallisia autoja kalliimpia, mutta nyt edullisimpien pikkuautojen hinnalla saa jo valita asiallisessa kunnossa olevia käytettyjä. Opel Merivan tapauksessa tilat muuntuvat moneksi, ja luotettavuuden pitäisi olla tilastojen valossa kunnossa.

TM 15/10 pistokoeajo (julk. 25.8.2010): Aimo Niemi; Hannu Häyhä, kuvat; Test World, tekninen avustus; MC-Info, haastattelut

Lisää ostoskoriin Osta koko juttu

Lähetä linkki kaverille Lähetä linkki kaverille

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto