Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä

Pistokoeajot


AIKANSA KUTAKIN

Vectrat siirtyvät pois uuden Insignian tieltä. Niitä riittää käytettyjen markkinoilla kuitenkin vielä pitkään.

Opel Insignian edeltä väistyvää Vectraa ehdittiin tehdä kolmen mallinversion ja kahdenkymmenen vuoden ajan. Opelin mallisukupolvet on nimetty aakkoskirjaimin, ja nyt väistyvä Vectra kantoi mallimerkintää C. Aikanaan, vuonna 1988 ensimmäinen A-mallin Vectra korvasi Opel Ascona C:n, jota oli myös valmistettu kolmen sukupolven ajan.

Viimeisintä Opel Vectraa on tehty kolmena eri koriversiona: Perus-Vectrana voidaan pitää neliovista sedania. Viisiovista viistoperää kutsutaan GTS-malliksi, joka on ulkonäöltään sedania sporttisempi spoilereineen ja helmoineen. Noin vuosi sedan-mallin julkaisua myöhemmin esiteltiin farmarikori, joka Opel-mallistossa ja -hinnastossa kulkee nimellä Wagon.

Vectran kanssa samalle General Motorsin Epsilon-pohjalevylle rakennettuja automalleja on useita, esimerkiksi Saab 9-3. Myös Opelin hieman kalliimpi erikoismalli Signum, joka perustuu vahvasti Vectraan, on tehty samalle pohjalevylle.

Vectra on ollut kestoesiintyjä Tekniikan Maailman sivuilla. Ennen mallin markkinoille tuloa siitä tehtiin kaksikin ennakkojuttua. Vertailuissa Vectra on menestynyt hyvin. Parhaana saavutuksena on vuoden 2003 talvitestin voitto. Myöhemmin autosta on otettu tuntumia erikoisempien OPC- ja V6- mallien merkeissä.

Käytettyjä Vectroja on myynnissä kiitettävästi. 2003- ja 2004-vuosimallin autoja löytyy Nettiautosta useita kymmeniä. Eniten, eli yli 200 000 kilometriä ajettuja löytyy selvästi alle kymmenellätuhannella eurolla. Hintahaarukka on erittäin laaja, koska tehokkaampia erikoismalleja on vain vähän, ja uusien hinnoissa on ollut aikanaan useiden kymmenientuhansien eurojen eroja.

Vajaa viisi vuotta vanha ja yli 120 000 kilometriä ajettu pistokoeajoauto on osuva poiminta myynnissä olevista käytetyistä. Se osuu hinnaltaan, kilometreiltään ja iältään tarjonnan keskivaiheille. Hintaan kuuluivat talvirenkaat ja lähes loppuun ajetut kesärenkaat.

Koeajo

Ulkoapäin auto on siistissä kunnossa. Pieniä käytön jälkiä, eli naarmuja ja muita kosmeettisia vaurioita löytää etsimällä, mutta hopea väri ei nosta niitä pahasti esille. Kuljettajan ovi kolisi aluksi käytettäessä, mutta syynä oli ainoastaan löystynyt saranan kiinnitys, ja ruuvien kiristys korjasi tilanteen.

Tasaisella tiellä Vectra toimii hyvin, ja kyyti on tasaista. Autossa on selvästi ison auton tuntua - positiivisessa mielessä. Terävissä kuopissa ja mukulakivikadulla pientä kolinaa on havaittavissa etujousituksessa. Hitaasti ajettaessa pienillä ohjauspyörän liikkeillä on tunnistettavissa selvä välys ohjauksessa.

Auton 1,8-litrainen bensiinimoottori on edelleen pirteän oloinen ja vetää hyvin koko pyörintänopeusalueella. Liikkeellelähdöt eivät tuota ongelmia, ja vaihteensiirto, kytkin sekä kaasu toimivat kuten pitääkin.

Jarrutuksissa auto pysyy hyvin suorassa, vaikka mittauksissa havaittiin selvä ero jarrutustehossa takana eri puolien välillä. Lisäksi jarrupoljin on aavistuksen pehmeän oloinen ja pitkäliikkeinen.

Vectra on säilynyt sisäpuolelta hyvässä kunnossa. Istuimien pehmusteet ja toppaukset ovat pitäneet muotonsa ja tukevuutensa, eikä verhoiluissa ole kulumia tai haalistumia. Ajossa ei sisustasta kuulu ylimääräisiä hajaääniä eikä resonansseja.

Tarkastus ja mittauksia

Etupyöräntuentaa tarkasteltaessa löytyi syy ratissa tuntuvaan välykseen. Oikean raidetangon sisäpää oli väljä. Väljistyneiden raidetangon sisäpäiden vaihto on tyypillinen korjaustoimenpide enemmän ja välillä vähemmänkin ajetuissa Vectroissa. Mitään muita ongelmakohtia tai vikoja ei etu- eikä takapyörätuennassa havaittu.

Auton pohja on aikoinaan massattu kauttaaltaan. Massa on pysynyt hyvin joka paikassa, eikä mistään löytynyt merkkejä ruosteesta. Auton vasen takakulma on kolaroitu ja korjattu, mikä näkyi selvästi altapäin.

Moottori ja vaihdelaatikko olivat ylhäältäpäin katsottuna siistissä kunnossa. Sen sijaan moottorin alapuoli on öljystä kostea. Öljyä tihkuu vain vähän moottorin öljypohjan kyljessä olevan anturin juuresta, mutta se on silti sotkenut laajan alueen.

Iskunvaimentimet ovat mittaustulosten perusteella hyvässä kunnossa. Myöskään merkkejä vuodoista tai syviä ruosteläikkiä ei niissä ollut havaittavissa. Dynamometrillä tehdyissä jarrumittauksissa ei ollut tehojen puolesta huomauttamista, mutta takajarrut puolsivat selvästi. Tämä johtuu todennäköisesti jarrujen käyttämättömyydestä ja paranee ajon ja jarruttelun myötä.

Vikoja ja haastattelun satoa

Vectroissa on ollut muutamia vikoja, jotka ovat johtaneet korjaustoimenpiteisiin ja takaisinkutsuihin. Käsijarrukahvoja vaihdettiin uusiin, koska jarru ei lukittunut päälle asentoon. Takaistuimen keskiturvavöihin vaihdettiin lukkolevyjä, koska turvavöissä havaittiin toimintahäiriöitä.

Katsastus- ja vikatilastoissa Vectra ei ole erottunut edukseen. Esimerkiksi A-katsastuksen tilastoissa 13,7 prosenttia on hylätty määräaikaiskatsastuksessa, mikä oikeuttaa neljänneksi viimeiseen sijaan.

Eniten omistajat arvostavat Vectrassa ajo-ominaisuuksia. Myös sisätilat, pieni polttoaineen kulutus ja matkustusmukavuus keräävät kehuja. Negatiiviset mielipiteet jakautuvat tasaisesti kaikille alueille, mutta hieman yllättävästi ajovalojen polttimon vaihdon hankaluus nousi pienenä yksityiskohtana esille.

SUURI auto pienellä rahalla sopii hyvin Vectraan. Auton kokoon, varusteisin sekä kuntoon nähden käytettyjen Opel Vectrojen hinnat ovat muihin merkkeihin ja malleihin verrattuna kohtuullisella tasolla. Näillä näkymin Vectran nimi pyörii liikenteessä vielä pitkään, sillä näkeehän Asconoitakin silloin tällöin.

TM 6/09 pistokoeajo (julk. 18.3.09): Aimo Niemi; Jari Kujala, kuvat; Test World, tekninen avustus; MC-INFO, haastattelu

Lue juttu Lue juttu

Lähetä linkki kaverille Lähetä linkki kaverille

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto