Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä

Pistokoeajot


PIENI JA NÄPPÄRÄ

Kun Peugeot 207 esiteltiin, sitä verrattiin tietysti edeltäjäänsä, ja uutuus todettiin selvästi suuremmaksi. Kaikki autot ovat vuosien saatossa kasvaneet, ja nyt 207:ää pidetään jo tavallisen pikkuauton kokoisena. Se on puolustanut ansiokkaasti Peugeotin asemia tärkeillä pikkuautomarkkinoilla.

Kooltaan edeltäjäänsä selvästi pidempi 207 ei syrjäyttänyt 206:ta kokonaan. Vanha malli säilyi tuotannossa aina vuoteen 2010 saakka, sillä se myi maailmalla edelleen hyvin. Kaiken kaikkiaan sitä valmistettiin huikeat 6,8 miljoonaa kappaletta. Suomessakin 206 säilyi 207:n rinnalla mallistossa useamman vuoden ajan.

Ensimmäisen myyntivuoden Peugeot 207:stä oli tarjolla vain kolmi- ja viisioviset mallit. Autoissa oli neljä perusvarustetasoa: City, Trendy, Premium, Sport ja vielä Sportia urheilullisempi GT. Syksyllä 2007 mallisto laajeni odotetulla farmarilla.

Vertailuissa uusi 207 menestyi hyvin. Juuri Suomeen tultuaan se sijoittui TM:n suuressa 14 pikkuauton vertailussa kolmanneksi ja seuraavana talvena talvivertailussa viidenneksi.

Suomessa Peugeot 207 on myynyt mukavasti. Huippuvuosina 2007 ja 2008 sitä rekisteröitiin vuosittain yli 1 500 kappaletta. Ikääntymisen myötä myös myynti on hieman laskenut.

Pistokoeajoon saatu Peugeot 207 on mallimerkinnältään Sport. Voimanlähteenä on 1,6-litrainen bensiinikäyttöinen moottori ja sen jatkeena viisivaihteinen käsivalintainen vaihteisto. Vuonna 2007 käyttöönotetun auton ajomäärä on matkamittarin mukaan noin 96 000 km.

Tarkastus

Ulkoisesti Peugeot 207 on siistissä kunnossa. Isompia naarmuja tai painaumia ei erotu pintapelleistä. Maalipinta on hyvässä kunnossa, tosin osa pelleistä on uudelleen maalattuja.

Tuulilasi on säästynyt pahimmilta kivisuihkuilta, mutta oikeanpuoleisen ajovalon pintamuovi on säröytynyt alareunastaan. Ilmeisesti oikean takavalon kiinnitys on jäänyt maalaustöiden yhteydessä löysälle, sillä valo heiluu hieman.

Ruostetta löydettiin tavaratilan luukun ja oikean takaoven kittisaumojen ympäristöstä. Muilta osin korissa ei havaittu ruostumista. Erikoisena ilmiönä todettiin takaoviaukkojen päädyissä pieneltä alueelta rikkoutunut maalipinta. Todennäköisesti vaurio johtuu kuluneista tiivisteistä tai väärin säädetyistä ovista, koska takaovet osuvat suljettaessa oviaukkojen sisäkarmeihin.

Sisätilat ovat hieman nuhruiset, mutta ne ovat kestäneet hyvin käyttöä ja kulutusta. Selkeimmin ajokilometrit erottuvat ohjauspyörän nahkapinnasta ja kuljettajan istuimen selkänojan vasemmasta reunasta. Takaistuimen selkänojassa on pieni nirhama, mutta muilta osin kunto on hyvä. Tavaratilan verhoilu on siisti, ja täysikokoinen vararengas työkaluineen on omalla paikallaan.

Moottoritila on siisti eikä nestevuotoja ole näkyvillä. Myöhemmin nosturilla tarkastuksessa tulee ilmi moottorin alaosan öljyisyys. Öljy näyttäisi levinneen öljynsuodattimen jalan kiinnityskohdasta. Korin pohjaan alustamassaa on levitetty niukasti, ja pohjan takaosassa on nähtävissä alkavaa ruostumista.

Autotohtorin suorittamassa tarkastuksessa havaittiin muutamia kuluneita tai korjausta vaativia kohteita. Etujarrulevyjen pinta on valmistajan suositusten mukaisessa minimiarvossa, ja etuvanteet ovat hieman soikeat. Etusumuvalot on suunnattu liian alas ja takalasin pyyhkimen sulka vaurioitunut. Ainoana vikana, joka johtaisi katsastuksessa hylkäykseen, todettiin vasemmanpuoleisen etualatukivarren välyksellinen alapallonivel.

Peugeotin kesärenkaista takimmaiset ovat hyvässä kunnossa, ja eturenkaissakin on vielä riittävästi pintaa jäljellä. Talvirenkaista puuttuu muutama nasta, ja yhdestä löytyi ruuvi kulutuspinnasta. Urasyvyyksien perusteella talvirenkaat ovat vielä käyttökunnossa, mutta kuuden vuoden ikäisinä paras pito on jo menetetty renkaan kumiseoksen kovettumisen seurauksena.

Koeajo

Ohjauspyörän ja istuimien säädöt toimivat hyvin. Ajoasento on luonteva, ja etuistuimet tarjoavat hyvän sivuttaistuen, mutta kyynärnojat ovat hieman matalalla. Osittainen lasikatto tuo sisätiloihin tuo valoa ja avaruutta.

Kaupungissa 207 on ketterä. Kytkin ottaa ylhäältä ja hieman terävästi, mutta operointi on kuitenkin helppoa. Kadunkulmissa ohjaus palauttaa tehokkaasti, mutta keskitys jää hieman vaillinaiseksi. Jousitus on säilynyt napakkana, eikä selkeitä ylimääräisiä ääniä kuulu.

Kilometrien tuomaa kulumista voi kuitenkin havaita muutamissa kohteissa. Sisätilojen verhoilut rämisevät epätasaisella alustalla, ja jarrupoljin natisee sitä poljettaessa. Kytkinpoljinta painettaessa auton alta kuuluu nitisevä ääni, ja voimansiirto ulisee ajettaessa viidennellä vaihteella reilun 50 km/h:n nopeudella.

Maantiellä ohjauksen tunto on riittävä, mutta urat ja kallistukset muuttavat helposti kulkusuuntaa. Moottorin voimavarat riittävät hyvin normaaliin etenemiseen. Ajomukavuutta häiritsee korkea rengasmelu ja suorassa ajossa hieman oikealle vinossa oleva ohjauspyörä.

Haastattelu ja luotettavuus

Tekniikan Maailman Pistokoehaastattelun mukaan Peugeotissa on vikoja hieman aikaisempien haastattelujen keskiarvoa enemmän. Toisaalta pikkuvikoja, jotka eivät ole haitanneet ajoa, on hieman vähemmän.

Peugeot 207:n hyvistä ominaisuuksista nousee neljä ylitse muiden. Parhaita puolia kysyttäessä vastaajat mainitsivat ajo-ominaisuudet, pienen polttoaineenkulutuksen, ketteryyden kaupungissa ja miellyttävän ulkonäön. Avoimissa vastauksissa nousi esiin auton pieni koko hyvässä mielessä ja näppäryys.

Huonoiksi puoliksi haastattelusta selviävät ahtaat sisätila ja pieni tavaratila. Näistä tiloihin voi suhtautua hieman varauksella, sillä lähes yhtä moni kehui niitä riittäviksi. Ajovalojen polttimoiden ja muiden polttimoiden lyhyttä ikää moni arvosteli avoimissa vastauksissa.

A-Katsastuksen keräämässä katsastustilastossa Peugeot 207 on sijoittunut vuonna 2007 ja 2008 rekisteröityjen automallien ensikatsastustilastossa sijoille 67 ja 82. Hylkäysprosentti oli samoina vuosina 6,73 ja 8,13. Yleisimpinä syinä hylkäyksiin olivat pakokaasupäästöt ja käyttöjarru.

Vuonna 2006 rekisteröidyt autot ehtivät vuonna 2011 jo toiseen määräaikaiskatsastukseen, ja siinä 10,82 hylkäysprosentti oikeutti 62. sijaan. Yleisimpänä ongelmana olivat pakokaasupäästöt.

Saksassa TÜV:n tulokset eivät myöskään ole erityisen hyviä ja ovat täysin linjassa A-Katsastuksen raportin kanssa. Trafin takaisinkutsuissa ei ollut yhtään Peugeot 207:ää koskevaa kampanjaa.

KÄYTETTYJEN autojen hintavertailu uusiin on aina vaikeaa. Uudet ovat uusia, ja niissä on pidemmät takuut. Kuitenkin kohtuullisesti ajettuja ja alle viisivuotiaita käytettyjä pikkuautoja löytää reilusti alle 10 000 eurolla. Samalla rahalla ei uutta saa edes pykälää pienemmästä luokasta. Tällaiset Peugeot 207:n kaltaiset autot ovat hyvä vaihtoehto autoa tarvitseville, varsinkin jos kilometrejä kertyy kohtuullisesti.

TM 14/12 pistokoeajo (julk. 1.8.2012): Jyri Ajomaa ja Aimo Niemi; Jari Kujala, kuvat; Autotohtori, tekninen avustus; MC-INFO, haastattelu

Lisää ostoskoriin Osta koko juttu

Lähetä linkki kaverille Lähetä linkki kaverille

Juttua on kommentoitu 0 kertaa. Lue kommentit ja lisää omasi

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto