Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä

Pistokoeajot


Maineensa vanki?

Renault on paininut luotettavuusongelmien kanssa useiden väistyvien malliensa osalta. Palataan vanhaan aikaan vielä tämän kerran ennen luvattuja laatu-uudistuksia.

Nyt väistyvä Megane on toista sukupolvea. Ensimmäinen Megane korvasi aikanaan Renault 19 -mallin. Toisen Meganen alku oli lupaava, sillä se valittiin Vuoden Autoksi 2003.

Megane II -mallisto on ollut laaja. Se on koostunut kolmi- ja viisiovisista hatchback-versioista, jotka on helppo muistaa voimakaslinjaisista peristä, sedanista sekä break-nimeä kantavasta farmarista ja urheiluhenkisestä coupé-mallista. Myös suuremmat Scenic ja Grand Scenic pohjautuvat Meganeen.

Renault Meganea on testattu ja koeajettu ahkerasti Tekniikan Maailmassa. Ensimmäisissä koeajoissa ja vertailuissa havaittiin mallin kohdalla vakava ongelma jarrujärjestelmässä.

Toispuoleisella pidolla Meganella oli taipumus kääntyä voimakkaasti pitävämmän puolen suuntaan. Jarruja on parannettu vuosien myötä, mutta ongelma-autot ovat yhä liikenteessä sellaisenaan.

Vertailuissa Meganen menestys on jäänyt hieman vaisuksi. Talvivertailussa se sijoittui kymmenenneksi yhdeksäntoista auton joukosta. Pienemmissä vertailuissa sijoitus on ollut häntäpäässä. Piristävä poikkeus oli erikoismalli Megane Trophyn esiintyminen urheiluautovertailun kovassa porukassa.

Tehokkaiden ja urheilullisten Sport- ja Trophy-mallien lisäksi Meganesta on tehty Coupe Cabriolet -avomalli, jossa on sähkötoiminen kovakatto.

Meganen kolme ensimmäistä vuotta sujuivat myynnillisesti hyvissä merkeissä vuotuisten rekisteröintimäärien ollessa reilusti kolmentuhannen paremmalla puolella. Mallin vanhetessa ja maahantuojakuvioiden muuttuessa myynti sukelsi rajusti. Vuonna 2007 Meganea rekisteröintiin enää reilusti alle tuhat kappaletta.

Koeajo

Löysimme tarkasteluun aivan vuoden 2004 lopulla rekisteröidyn farmarikorisen Meganen 1,6-litraisella bensiinimoottorilla. Kilometrejä oli kertynyt mittariin hieman yli 155 000 kilometriä. Hinta on farmariautolle kohtuullisen oloinen 7 900 euroa.

Ensisilmäyksellä auto on ulkoa siistissä kunnossa. Oikein etsimällä löytää pieniä kauneusvirheitä ja käytön jälkiä, mutta maalipinta ja kori ovat muuten hyvässä kunnossa.

Meganen ohjaus on kerännyt moitteita pitkin matkaa. Se on onneksi hieman parantunut mallin iän myötä tehdyissä muutoksissa. Ajossa ohjaus on tunnoton, mutta toimii normaalisti ja on ehjän oloinen. Rengaskulmat tuntuvat olevan kunnossa, ja ratti on suorassa suoraan ajettaessa.

Jousituksessa ei ole ongelmia. Auto nielee kuopat ja muut epätasaisuudet täysin, eikä ylimääräisiä liikkeitä tai ääniä kantaudu ohjaamoon.

Kytkin ottaa kiinni ylhäällä, mikä on todennäköisesti kulumisen seurausta. Vaihteet kytkeytyvät kevyesti ja varmasti päälle, vaikka vaihdekepin liikkeet eivät ole kaikkein tarkimpia. 1,6-litrainen bensiinimoottori hörisee terveesti. Se vetää hyvin alakierroksilta aina rajoittimen tuntumaan saakka.

Meganen ohjaamo on yleisilmeeltään muovinen. Toisaalta aika ei ole purrut siihen millään tavalla, ja kaikki pinnat ovat uuden veroisessa kuosissa. Ajon aikana ei kojelaudasta tai ovipaneeleista kantaudu natinoita.

Tarkastus

Auton alustassa on kaikki kunnossa. Molemmat raidetangot kiiltelevät uutuuttaan, koska ne on vaihdettu väljistymisen takia. Pohjassa tai helmoissa ei ole merkkiäkään ruosteesta.

Moottori ja vaihteisto ovat moottorin päältä löytyvää pientä öljyläikkää lukuun ottamatta siistissä kunnossa. Öljy on peräisin joko huohottimesta tai öljyn täyttökorkin juuresta. Sähkövikoja autosta ei havaittu, eikä moottorin vikamuistiin ollut jäänyt merkintöjä.

Etujarruja on äskettäin rassattu huollossa, ja se näkyy hyvinä ja tasaisina arvoina jarrumittauksessa. Takajarruissa on myös tehoa, mutta ne ovat hieman toispuoleiset. Tähän saattaa olla syynä auton seisominen myyntihallissa, jolloin puoltaminen korjaantuu nopeasti ajokilometrien myötä.

Haastattelu ja tilastot

Käyttäjät ja omistajat arvostavat selvästi eniten Meganen ajo-ominaisuuksia ja pientä polttoaineenkulutusta. Luotettavuuteen ja toimivuuteen suhtaudutaan varsin kaksijakoisesti, sillä käyttövarmuus kerää kehuja, mutta toisaalta pikkuvikoja autossa kerrotaan olevan paljon, ja tielle jättäneitä autoja on enemmän muihin pistokoeajoautoihin verrattuna. Auto kerää kehuja lisäksi hiljaisuudesta ja kolaritesteissä ansaitusta kolariturvallisuudesta.

A-katsastuksen hylkäystilastossa vuonna 2005 käyttöönotetuista autoista Megane sijoittuu listan alapäähän, mutta hylkäysprosentti on siedettävä 9,0 ja huomattavasti esimerkiksi Renault Lagunaa parempi. Saksalaisissa ADAC:n ja TÜV:n tilastoissa sijoitukset ovat samaa keskitasoa.

Tilastojen tai koetun valossa vanhan Meganen kohdalla tilanne ei ole toivoton, vaikka parannettavaa on. Hyviä käytettyjä yksilöitä on aina, mistä tämänkertainen pistokoeajoauto on oiva esimerkki.

TM 08/09 pistokoeajo: Aimo Niemi; Jari Kujala, kuvat; Test World, tekninen avustus; MC-Info, haastattelut

Lähetä linkki kaverille Lähetä linkki kaverille

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto