TILAA KOKO RAHALLA

Käytettyjen Scénicien hinnat ovat pudonneet nopeasti, ja vanhaa mallia löytyy merkkiliikkeistäkin jo alle kymppitonnilla.

Renaultilla on pitkät perinteet tila-autojen valmistajana. Ensimmäiset suuret tila-autot, Espacet valmistettiin jo 80-luvun alkupuolella. Keskikokoisen Scénicin valmistus aloitettiin vuonna 1996.

Aikaisemmin Renault Scénic tunnettiin nimellä Mégane Scénic. Mégane nimi putosi mallimerkinnästä pois ensimmäisen sukupolven uudistumisen yhteydessä vuonna 1999. Nimen muutoksesta huolimatta myös toisen sukupolven Scénicin alustaratkaisut ja komponentit ovat yhä pääosin peräisin Renault Méganesta.

Malliston moottorivalikoimaan on kuulunut neljä bensiinimoottoria alkaen 1,4-litraisesta ja päättyen kaksilitraiseen turboahdettuun moottoriin. Korivaihtoehtoja on ollut kaksi. Suurempi ja seitsenpaikkainen Grand Scénic on 23 senttiä pidempi kuin perus-Scénic. Keulan ollessa sama ja akselivälin vain viisi senttiä pidempi on selvää, että auton takaosassa kasvua on runsaasti.

Vuoden 2006 malliuudistuksen yhteydessä Grand Scénicistä tuli myös viisipaikkainen versio, jossa tavaratila on suurempi, koska lisäpenkit eivät vie tilaa.

Tekniikan Maailman vertailuissa Scénic on menestynyt hyvin. Vuoden 2004 Talvivertailussa oli mukana yksitoista tila-autoa ja Scénic sijoittui kolmanneksi. Normaaleissa kesäolosuhteissa tehdyssä tila-autovertailussa Scénic ylsi jaettuun kakkossijaan.

Scénic-mallien rekisteröintimäärä on laskenut jyrkästi vuosittain. Vuonna 2004 rekisteröintejä oli lähes 1 800, mutta jo vuonna 2006 myynnissä jäätiin selvästi alle tuhannen.

Käytettyjen markkinoilla Scénicejä on runsaasti, ja hintataso on varsin kohtuullinen. Viisivuotiaita vähän yli 100 000 kilometriä ajettuja saa jo alle 10 000 eurolla. Hinta on suorastaan edullinen, sillä esimerkiksi samanikäisten Toytota Corolla Versojen hintahaarukka on noin 5 000 euroa korkeammalla.

Koeajo

Ajossa Renaultin moottori toimii moitteetta. Joutokäynti on tasainen, ja moottori vastaa kaasupolkimen painallukseen herkästi. Ajossa kaasupoljin on turhankin herkkä tehden ajosta usein nykivää etenkin hitailla nopeuksilla. Kytkin ottaa kiinni vasta polkimen ollessa hyvin ylhäällä, mutta vaihteet kytkeytyvät kevyesti ja tarkasti. Jarrut tuntuvat ajossa tehokkaalta ja tasapainoisilta, mutta ne ovat kaasupolkimen tavoin todella herkät.

Maantiellä auto kulkee suoraan, ja myös ohjauspyörä on suorassa. Pyöränkulmat vaikuttavat olevan kunnossa, mistä kertoo renkaiden tasainen kuluminen. Autossa on hyväkuntoiset Nokian Hakkapeliitta 4 -nastarenkaat

Jousitus toimii tasaisella tiellä ja kaarreajossa hyvin, mutta terävät kuopat ovat vanhan Scénicin jousitukselle vaikeita. Kuopan ei tarvitse olla isokaan, kun ylityksen kuulee ja tuntee sisälle kolahduksena.

Sisältä auto on todella siisti. Vaalea sisusta on valoisa mutta tavallisesti herkkä likaantumaan. Tässä yksilössä ei kuitenkaan ole istuimien verhoiluissa minkäänlaisia kulumia tai käytön jälkiä. Kiihdytyksissä nastojen rapina kuuluu sisälle selkeästi. Muuten äänimaailma on rauhallinen, eikä ylimääräisiä ääniä lähde kojetaulusta tai muualta auton sisustuksesta.

Tarkastus

Moottori ja vaihteisto vaikuttavat olevan hyvässä kunnossa. Mistään ei tihku öljyä, ja kaikki toimii hyvin. Korjaamotesteri ei löydä vikakoodeja. Ilmastoinnin kenno on voimakkaasti hapettunut ja rapistunut, mikä heikentää kennon ja koko järjestelmän jäähdytystehoa. Auton vasen takasuuntavalo on rikki. Vika ei ole polttimossa vaan jossain pidemmällä, sillä polttimon kannoille saakka ei tule virtaa. Tämäntyyppisiä sähkövikoja on esiintynyt Scénicissä laajemminkin.

Kori on hyvässä kunnossa. Maalipinta on kirkas ja siisti, eikä naarmuja tai muita jälkiä juurikaan löydy. Auton alla tilanne on sama. Ruostetta ei ole missään, ja sitä vastaan on osattu varautua hyvin. Pohjan pelti on massattu ja monin paikoin suojattu kattavilla muovipaneeleilla. Myös moottorin alla on tasainen muovi.

Iskunvaimentimet ovat mittauksissa kunnossa vasenta takakulmaa lukuun ottamatta. Heikentynyt vaimennusteho voi olla osasyynä kolahduksiin ajossa. Iskunvaimentimessa ei näy päällepäin merkkejä vauriosta tai vuodoista. Jarrut ovat tehokkaat, ja mittaus kertoo myös jarruvoimien erinomaisen tasaisuuden.

Haastattelu ja luotettavuus

Scénicin omistajia miellyttävät tila-autoille tyypilliseen tapaan sisätilat, tavaratila ja sen monikäyttöisyys. Myös auton ajettavuutta ja hiljaisuutta kehutaan paljon, vaikka hiljaisuudesta on myös päinvastaisia mielipiteitä. Muuten omistajia eivät harmita niinkään auton ominaisuudet vaan lukuisat erilaiset viat. Monet vioista liittyvät sähkölaitteisiin tai lisävarusteisiin.

Renaultin takavuosien laatuongelmat näkyvät selvästi myös eri tilastoissa. Saksalaisen TÜV:n raporteissa Scénicin sijoitus on ollut heikoimman neljänneksen joukossa. Scénicin kohdalle on osunut useita takaisinkutsukampanjoita, joista laajimmat ovat liittyneet takaturvavöiden kiinnitykseen, jarrupolkimeen ja takaoven lukkoon.

AUTON ostossa joutuu lähes aina tekemään kompromissin. Jos vertailee Scéniciä muiden merkkien vastaavan kokoisiin ja hintaisiin malleihin, ovat verrokit vanhempia tai paljon enemmän ajettuja. Tässä valossa käytetty Scénic voi olla mielenkiintoinen vaihtoehto.

 

SCÉNICIN ohjaamo on siisti ja valoisa, eikä vaaleissa istuimissa ole juurikaan käytönjälkiä.

VIISTON ja pitkän tuulilasin myötä aukko konehuoneeseen on totuttua pienempi. Moottoritila on siisti, ja ainakin pesun jälkeen se on pysynyt hyvin puhtaana.

SCÉNICIN pohja on suojattu muovisin suojalevyin ja pakoputken keskitunneli alumiinisella lämpösuojalla. Lisäksi pellin päällä on suojamassa.

USEILLA valmistajilla on ollut ongelmia ensimmäisten muovisten umpioiden kanssa. Muovi säröilee ja ajovalojen teho heikkenee merkittävästi. 

TAKALOKASUOJAN etureunaa on suojattu muovisella kalvolla. Eturenkaan heittämät kivet ovat kuluttaneet maalin puhki ja irrottaneet suojan etureunan. 

 

MITTAUKSET

 

 

TILASTOT

TIEDOT KERÄTTY 1/10

 

MALLIHISTORIA

3/2003: Renault Scénicin ensiesittely Genèven autonäyttelyssä.
9/2003: 7-paikkainen malli esitellään Frankfurtin autonäyttelyssä.
10/2003: Scénicin myynti alkaa Suomessa. Bensiinimoottoreina on saatavilla 1,6 16V (83 kW) ja tehokkain 2,0 16V (98 kW) automaatilla tai manuaalina. Dieselmoottorivalikoima koostuu 1,5 dCi- (60 kW) ja 1,9 dCi (88 kW) -moottoreista. Myöhemmin moottorivalikoima laajentuu 1,4- ja 2,0 T (120kW) -bensiinimoottoreilla ja dieseleistä tulee päivitetyt ja tehokkaammat 73 ja 103 kW:n versiot.
8/2004: Suuremman Grand-mallin myynti Suomessa alkaa samoilla moottoreilla kuin perus-Scénicissä lukuun ottamatta pienintä 1,4-litraista moottoria.
10/2006: Kori ja moottorivalikoima säilyy ennallaan kevyessä uudistuksessa, jossa auton ulkonäköä kohennetaan pienin valo- ja maskimuutoksin.
TM HISTORIA Sij.
Juttutyyppi Nro. Malli -
Ajettua 13/03 -
Talvivertailu 3/04 2,0 16V Confort 3/11
Ajettua 8/04 Grand Scénic 1,9 dCI -
Ajettua 1/05 Grand Scénic 2,0 Lattitude -
Ajettua 18/05 Grand Scénic 2,0T Confort -

Vertailu

10/06 Grand Scénic 2,0 16V Conf.  2/6
Ajettua 18/06   -
Ajettua 15/08 ZEV H2 -


SCÉNICIN edeltäjän, Mégane Scénicin valmistus aloitettiin vuonna 1996. Vuonna 2000 autosta esiteltiin myös nelivetoinen RX4-katumaasturi, jollaista ei tehty toisen sukupolven Scénicistä.