PIKKUJÄTTILÄINEN

Twingo ei ole koolla pilattu. Kuitenkin useat kehuvat auton tiloja ja käytännöllisyyttä. Se on pärjännyt hyvin 15 vuotta samalla korilla, mikä on automaailmassa pitkä aika.

Renault Twingo esiteltiin ensimmäisen kerran Pariisin autonäyttelyssä syyskuussa vuonna 1992. Myyntiin malli tuli seuraavana vuonna. Vuonna 1998 mallia uudistettiin hieman, mutta auton ulkoinen olemus säilyi täysin ennallaan. Sisustan uuden ilmeen lisäksi auton ulkonäkö muuttui hienoisesti ainoastaan uusien etu- ja takavalojen myötä. Myös pienen korin törmäysturvallisuutta paranneltiin uudistuksen yhteydessä.

Twingoa valmistettiin aluksi Ranskassa. Kasvojenkohotuksen jälkeen valmistus aloitettiin myös Columbiassa ja Uruguayssa muutaman vuoden ajan vuosituhannen vaihteessa. Suomessa Twingoa myytiin vuonna 1998 yli neljäsataa kappaletta, sen jälkeen myynti on hiipunut selvästi.

Vuosina 2004 ja 2005 rekisteröitiin kuitenkin yli 200 Twingoa vuodessa. Se on ollut hinnaltaan edullinen verrattuna esimerkiksi Ford Ka:han, ja edullisempia autoja on tarjonnut ainoastaan Lada.

Käytettyjen markkinoilla Twingoja on myynnissä vain vähän. Tästä johtuen seuraavan sivun käytettyjen hintahaarukka on hieman vajaa ja käyrässä on suuria hintavaihteluita. Hieman erikoisempaa kulkupeliä etsivälle on rättikattoinen Twingo Cabriolet hauska vaihtoehto.

Koeajolle

Pieni bensiinimoottori kuljettaa Twingoa odotetun kaltaisesti. Pienikin kone on täysin riittävä kevyessä pikkuautossa. Moottori on ehjän oloinen lukuun ottamatta laturista kantautuvaa vikinää.

Moottori vetää hyvin, ja kone ottaa normaalisti kierroksia. Vaihteet kytkeytyvät päälle selvästi, eikä vaihteistossa vaikuta olevan mitään ihmeellistä. Eniten moitteita ja ihmettelyjä aiheutti kytkin. Kytkimessä oli outo useamman sentin tyhjä liike, jonka jälkeen toiminta-alue alkaa. Kytkin ottaa kiinni todella lyhyellä matkalla ilman minkäänlaista tuntoa. Lisäksi polkimessa on selvä sivuttaisvälys, joka saattaa selittyä kuluneilla polkimen nivelillä.

Ratti on raskas hitaassa vauhdissa. Ohjaustehostimen puuttuminen suurimmasta osasta Twingoja saattaa häiritä parkkipaikalla.

Raskaus poistuu, kun vauhti kasvaa. Ratti on ajossa suorassa, mutta tehtaan jäljiltä vasen reuna on oikeata edempänä ylhäältäpäin katsottuna. Tunto on ohjauksessa hyvä, ja ratti palauttaa molemmista suunnista.

Auton renkaat ovat lähes loppuun kuluneet. Pieni ja kova jäljelle jäänyt kuvio lisää selvästi myös ohjauksen raskautta. Laittamalla autoon uudet renkaat paranevat kertaheitolla melu, ohjaus ja ennen kaikkea turvallisuus sadekelillä.

Auton jousitus tuntuu hieman väsyneeltä. Kaarteissa auto painuu selvästi etunurkan varaan. Muuten jousitus pelaa mainiosti. Väljää ei tunnu olevan missään, ja auto selviää töyssyistä ja terävistä kuopista kunnialla.

Twingon perusäänimaailma on meluisa. Koeajossa auton korista ja sisustasta ei kuulunut mitään normaalista poikkeavia ääniä. Tosin rengasmelu, moottoriääni ja ilmavirran suhinat peittävät mahdolliset pienet hajaäänet alleen.

Tarkastukseen

Pohja oli hyvin esimerkillisessä kunnossa. Pohja oli massattu elastisella kumimaisella massalla. Massa oli kulunut puhki ainoastaan takarenkaiden takapuolelta niiden tienpinnasta heittämien kivien vuoksi. Jousituksen komponentit olivat kaikki poikkeuksetta pintaruosteessa.

Laturin laakerit ovat kovilla Twingon 1,2-litraisissa moottoreissa – näin on myös pistokoeajetussa yksilössä. Laturi ujeltaa koko ajan, ja ääni pahenee moottorin kierroksia kasvatettaessa. Satatuhatta kilometriä ajetuissa Twingoissa alkuperäinen ja vielä ehjä laturi alkaa olla harvinaisuus.

Auton etujousituksessa oli runsaasti uusia osia. Molempien joustintukien yläpäät olivat uudet. Myös kallistuksenvaimentimen yhdystangot eli koiranluut kiiltelivät uutuuttaan. Kaikki iskunvaimentimet olivat jo selvästi ruostuneet. Mittausten valossa ne kuitenkin hoitivat tehtävänsä edelleen hyvin. Myös jarrut toimivat Twingossa kuten pitää.

Sisältä muoviset pinnat ovat ehjät ja ajattoman oloiset. Muovi on helppo pitää puhtaana. Ainoastaan ratista ja vaihdekepin päästä ovat havaittavissa auton ikä ja ajetut kilometrit. Molemmat ovat kuluneet puhki, ja tumma lika on pinttynyt karkeaan pintaan. Mittaristo on toteutettu digitaalisena ensimmäisestä mallista lähtien. Tämän ansiosta koelauta on matala ja näkyvyys eteen hyvä. Päivällä kojelaudan keskellä sijaitseva näyttö on turhan himmeä, ja esimerkiksi nopeuden seuraaminen mittarista on todella haastavaa.

Maalipinta on säilyttänyt värinsä hyvin. Oikeassa kyljessä oli lähes metrin mittainen naarmu – joko oksan tai ohikulkijan ilkivallan aiheuttama. Pysty konepelti taittuu edessä alaspäin ja on täynnä maalittomia kiveniskemiä.

Pahimmat jäljet ovat pienen sokeripalan kokoisia, jotka vaatisivat pikaisesti paikkamaalausta, jotta vältyttäisiin ruostumiselta. Tuulilasissa on myös paljon pieniä jälkiä ja yksi suurempi kiveniskemä.

Haastattelun satoa

Twingon omistajat pitävät tärkeimpänä ja parhaana asiana sen kokoa, ketteryyttä ja tavaratiloja.

Auto on luotettavuudeltaan ollut huomattavasti aiempia ranskalaisia autoja parempi. Yli 60 prosenttia Twingon omistajista vaihtaa autonsa melko varmasti tai varmasti uuteen Twingoon uuden auton hankinnan tullessa ajankohtaiseksi.

Luotettavuudessa Twingo pärjää kohtuullisesti haastateltujen omistajien valossa. Myös vikatilastot kertovat samansuuntaisia tuloksia.

PIENEN koon ansiosta Twingo on näppärä vaihtoehto. Jos henkilöautoajokortti on hankittu, niin vanha Twingo on hankintahinnaltaan jopa huokea verrattuna vaikkapa mopoautoon.

 

RATTI ja vaihdekepin nuppi ovat kuluneet, ja niiden vaalea väri on muuttunut ruskeaksi. Muuten muovinen sisusta on siistissä kunnossa

PIENESSÄ autossa on tietenkin pieni moottori. Laturin laakeri ujeltaa, mikä kuuluu sisälle häiritsevimmin liikkeellelähdöissä ja tyhjäkäynnillä.

ETUREUNA on konepellissä taitettu alaspäin, mikä altistaa alas työntyvän osan edessä ajavien autojen nostattamille kiville.

JOUSITUKSEN komponentteja on hiljattain vaihdettu uusiin, eikä ajossa tuntunut mitään välyksiä.

POHJAN massaus on hoidettu erittäin hyvin. Massattomia alueita ei pohjassa ole, vaikka massa on paikoittain kulunut. Pohjan pellit ovat hyvässä kunnossa; ruosteesta ei ole tietoakaan.

 

MITTAUKSET

iSKUNVAIMENTIMET

Jarrut

 

KÄYTTÄJIEN KERTOMAA

Käyttäjien kertomaa

 

TILASTOT

TIEDOT KERÄTTY 04/08

Hintakehitys

 

VARAOSAHINNAT Hinta €/kpl
Ilmansuodatin 18,73
Öljynsuodatin 10,64
Sytytystulppa 12,81
Polttoainesuodatin 51,50
Jarrupalat, etu 42
Jarrulevy, etu 1) 76,33
Jarrukengät, taka 36,97
Jarrurummut, taka -
Tuulilasinpyyhkimen sulkasarja 17,85
Ajovaloumpio 123,93
Täydellinen sivupeili 115,40
Tuulilasi 357,16
1) myydään 2 kpl erissä, hinta ilmoitettu/kappale

 

 

MALLIHISTORIA

10/1998: Twingon facelift-mallin esittely. Malli eroaa vain vähän aikaisemmasta 1992 esitellystä. Mallivalikoima koostuu kahdesta mallista. Twingo “Pack” on varustettu pitkittäissuuntaan liikuteltavalla takapenkillä. Moottoreinamolemmissa on 1,2-litrainen 43 kW:n moottori.
9/1999: Twingo saatavilla lukkiutumattomin ABS-jarruin.
9/2000: Toinen facelift. Sisätiloissa pieniä muutoksia, mm. suuremmat lokerot ovissa ja mukitelineet lisätty keskikonsoliin.
12/2000: Uusi 1,2-litrainen 16- venttiilinen bensiinimoottori, jossa tehoa 55 kW.
4/2001: Vaihteistovaihtoehdoksi tehokkaampaan 1,2 litran moottoriin robottivaihteisto.
3/2006: Geneven autonäyttelyssä esiteltiin tarviketoimittajan prototyyppi sähkö-Twingosta, joka oli toteutettu Zebran akuilla.

 

TM HISTORIA
Juttutyyppi Nro. Malli
Ajettua 3/93  
Koeajo 1/94  
Talvitesti 3/94  
Vertailu 11/94  
Ajettua 13/94 Twingo Cabriolet
Vertailu 20/95  
Ajettua 14/97 Twingo “Pack”
Ajettua 1/01  
Ajettua 2/03 1,2 16V Quickshift