KUIN PALMUN ALTA

Pirteä, Välimeren saaresta nimensä saanut pikkuauto on selvinnyt hyvin Suomen ilmastossa. Ibizan kori ja alusta ovat siistit, ikään kuin auto olisi koko ajan ollut etelän lämmössä. Mitä muuta edellisestä Seatista löytyy?

Seat Ibizan valmistaminen aloitettiin vuonna 1984. Malli pohjautui teknisesti suurempaan Seat Rondaan, joka puolestaan oli lisenssillä Espanjassa valmistettu Fiat Ritmo.

Ibiza poikkesi kuitenkin muusta Seat-mallistosta: sen kori oli suunniteltu täysin erikseen, eikä siinä käytetty yhtään Fiatin peltejä. Moottori ja vaihteisto ensimmäiseen Ibizaan suunniteltiin yhteistyössä saksalaisen Porschen kanssa.

Vuonna 1993 esitelty Seat Ibizan toinen sukupolvi pohjautui Volkswagen Poloon. Se oli myynnissä yhdeksän vuotta, mutta 1999 siihen tehtiin paljon teknisiä ja muotoilullisia uudistuksia kasvojenkohotuksen yhteydessä.

Kolmas Ibizan malli esiteltiin vuonna 2001. Ilmeeltään se oli urheilullinen ja nuorekas, jolla se pyrki osaltaan erottumaan Polosta, johon Ibiza pohjautuu toisen sukupolven tavoin. Urheilullisuutta lisätäkseen Seat toi markkinoille tehokkailla moottoreilla varustetut Cupra- ja FR-mallit.

Ympäristöarvojen muuttumisen ja polttoaineen hinnankehityksen myötä Ibiza-mallistoa täydennettiin pieniruokaisella Ecomotive-mallilla.

Lukuisten eri versioiden ansiosta Ibizan edellinen malli on esiintynyt tiheästi Tekniikan Maailman sivuilla. Epäilyt auton talviominaisuuksista saivat viimeistään väistyä, kun Espanjan Martorellissa valmistettu Ibiza sijoittui talvitestissä viidenneksi 19 auton joukosta. Kesäkelillä kuuden pikkuauton vertailussa tuloksena oli jaettu viimeinen tila.

Koeajo

Koeajamamme Seat Ibiza oli rekisteröity heinäkuussa 2004. Kilometrejä mittariin oli kertynyt vajaat kuusikymmentätuhatta. Hintapyyntö neljävuotiaalle autolle oli 11 800 euroa, joka oli myynnissä olevien autojen hintahaarukan yläpäästä. Autolla oli ollut useita eri omistajia.

Ajettaessa huomaa heti Ibizalle tyypillisen pintakovan jousituksen. Vaikka kaikki saumat ja töyssyt todella huomaa matkustamossa tärähdyksinä, niin kaikki alustan osat vaikuttavat ehjiltä.

Suoraan ajettaessa ratti on aavistuksen vinossa oikealle, mutta sillä ei tunnu olevan muuta vaikutusta auton käyttäytymiseen. Myös renkaat ovat kuluneet tasaisesti, joten rengaskulmat tuskin ovat aivan pielessä.

Autossa on sisällä kova rengasmelu. Hitaassa vauhdissa viistottain esimerkiksi jalkakäytävälle noustaessa ovipahvit natisevat molemmissa ovissa. Muutenkin auton sisällä kuuluu ajoittain hajaääniä, joiden lähdettä on vaikea paikallistaa. Selkeimmin ja eniten niitä kuuluu mukulakivikadulla ja soratiellä.Seat Ibiza

Auton kytkinpoljin tuntuu tahmealta, ja se ottaa Volkswagenien tapaan vasta hyvin ylhäältä. Viipyilevä kytkin häiritsee vaihdettaessa, koska jalka ehtii irrota polkimesta nopeasti kytkintä ylös nostettaessa. Muuten ajossa moottori toimii hienosti, ja vaihteisto on tarkan oloinen.

Tarkastus

Maalipinta autossa on siisti. Kirkkaan punainen väri ei ole haalistunut korin pinnassa yhtään. Auton oikeaa takalokasuojaa on korjattu ja maalattu, mutta työjälki on erittäin hyvää. Toisessa ovessa on useita pieniä painaumia todennäköisesti muista ovista.

Auton sisusta on perussiisti, mutta sisustaan on tarttunut aavistuksen tupakansavun hajua. Penkit ovat päällikankaaltaan ja pehmustukseltaan uudenveroiset. Kuljettajan oven alareunassa olevan kaiuttimen säleikkö oli rikki, mutta sen takana ei myöskään ollut kaiutinta.

Auton kangasmatot ovat säilyneet hyvin, mutta kuljettajan jalkatilassa oleva matto pyrkii liukumaan polkimien alle. Eniten matto häiritsee kaasupolkimen käyttöä ja toimintaa, jota ei pysty painamaan pohjaan.

Pohjassa ei peltiä ollut näkyvissä lainkaan. Alustamassaa on levitetty Ibizassa huolellisesti ja paksusti joka paikkaan. Pakoputki on ruostunut takaosasta ja vuotaa aavistuksen katalysaattorin takapuolen liitoksesta.

Moottorista tai vaihteistosta ei löytynyt merkkejä nestevuodoista. Myös kaikki iskunvaimentimet ja muut letkut sekä putket olivat ulkopinnoiltaan ja liitoksistaan kuivat. Moottorin apulaitteita käyttävä moniurahihna oli vaihtokunnossa. Hihnassa olevien urien harjat olivat täynnä pieniä halkeamia, ja pieniä murusia oli irronnut.

Mittauksissa todettiin auton jarrujen olevan hyvässä kunnossa, vaikka etujarrulevyt olivat voimakkaasti ruostuneet käytön puutteesta. Iskunvaimentimet ovat testerin tulosten valossa Ibizassa yhä hyvässä, uudenveroisessa kunnossa.

Haastattelu

Parasta Ibizassa on omistajien mielestä ajo-ominaisuudet. Siihen vaikuttavat auton ketteryys ja pieni koko, jotka molemmat myös keräävät kiitosta. Näiden seikkojen lisäksi lähes yhtä paljon kiitellään auton pientä polttoaineenkulutusta.

Huomattavasti enemmän hajaantuvat autoa koskevat moitteet. Auton sisämelu nousee selvästi harmittavimmaksi piirteeksi Ibizassa. Monet kertoivat autoissa olevan myös meidän testiautomme kaltaisia nitiseviä ääniä ja muita normaaliin äänimaailmaan kuulumattomia hajaääniä.

Haastateltujen omistajien autot ovat olleet kohtuullisen luotettavia, kun lasketaan autoissa ilmenneitä vikoja. Yhden autojen takaisinkutsukampanjan on aiheuttanut vika polttoaineen siirtopumpussa, joka on koskenut tosin vain 29 autoa.

KÄYTTÖVARMUUS ja luotettavuus ovat Ibizassa ilmeisen vahvalla tasolla. Kuitenkin käytetyissä autoissa alkaa pikkuhiljaa esiintyä tai oikeastaan kuulua käytön ääniä. Koriltaan ja tekniikaltaan auto vaikuttaa vahvalta, joten huolettomia kilometrejä pitäisi autolla olla edessään vielä runsaasti.

 

KIILLOTTUNUT ratin kehä ei aina paljasta auton kilometrejä. Syynä kiiltoon vähemmilläkin kilometreillä voi olla kuljettajan käyttämä käsirasva.

KONEHUONE oli autossa pesty huolellisesti. Tämä helpottaa öljy- ja nestevuotojen löytämistä ja paikallistamista, mutta Ibizasta niitä ei löytynyt.

TUHKAKUPIN suojakansi oli jumittunut auki. Tupakoinnista autossa muistutti myös lievä sisustukseen tarttunut savunhaju.

PAKSUSTI massattu pohja on täysin ruosteeton. Ainoa kauneusvirhe auton alla on ruostunut ja vuotava pakoputki.

 

MITTAUKSET

Seat iskunvaimentimet

Seat jarrut

 

KÄYTTÄJIEN KERTOMAA

Seat käyttäjien kertomaa

 

 

TILASTOT

TIEDOT KERÄTTY 08/08

Seart hintakehitys

VARAOSAHINNAT Hinta €/kpl
Ilmansuodatin 23,00
Öljynsuodatin 7,00
Sytytystulppa 7,60
Polttoainesuodatin 18,60
Jarrupalat, etu 45,00
Jarrulevy, etu (1) 59,00
Jarrukengät, taka 49,40
Jarrulevyt, taka (1) 63,40
Tuulilasinpyyhkimensulkasarja 29,80
Ajovaloumpio 182,00
Täydellinen sivupeili 149,20
Tuulilasi 188,00
(1) myydään 2 kpl erissä, hintailmoitettu/kappale  

 

MALLIHISTORIA

9/2001: Kolmannen sukupolven Seat Ibizan ensiesittely Frankfurtin autonäyttelyssä.
11/2002: Uuden Ibizan myynti Suomessa alkaa. Moottorivaihtoehtoina 1,2 litraa 47 kW, 1,4 litraa 55 kW ja 75 kW -bensiinimoottorit sekä 47 kW SDi, 74 kW ja 96 kW TDi -dieselmoottorit.
9/2004: Moottoriltaan ja ilmeeltään urheilullinen FR-malli 1,8- litraisella 110 kW:n turbomoottorilla tulee myyntiin Suomessa.
5/2005: Ibizaan tulee uusi 1,4- litrainen TDI-moottori 51 kW:n ja 57 kW:n versioina, joita tosin ei tuoda Suomen markkinoille.
5/2006: Ibiza-malliston tehokkain versio Cupra tulee myyntiin. 1,8-litraisessa turbomoottorissa on tehoa 132 kW, ja auton istuimet ja sisusta ovat urheilulliset.
1/2008: Pienikulutuksinen Ecomotive- malli, jossa on 59 kW:n 1,4 TDI -moottori. EU-yhdistetty
kulutus on 3,8 l/100 km ja hiilidioksidipäästö 99 g/km.

 

Seat Ibiza 1984 Seat Ibiza 1993
1984 1993
Seat Ibiza 1999  
1999  
TM-HISTORIA  
Juttutyyppi Nro. Malli
Kohta täällä 20/01  
Ajettua 2/02  
Koeajo 17/02 Stella 1,2 12V
Talvitesti 3/03 1,4 16V Sport 100
Koeajo 4/03 Tdi 130 Sport
Vertailu 9/03 1,2 12V Stella
Ajettua 20/04 FR 1,8 20VT
Parivertailu 16/06 FR 150
Ajettua 16/07 Cupra
Ajettua 7/08 1,4 TDI Ecomotive