Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä

Pistokoeajot


VETÄVÄ VANHUS

Subaru

Subaru erottuu merkkien valtavirrasta teknisesti vetotavallaan, mutta ulkoapäin autojen uudistumista on välillä vaikea erottaa.

Subaru esitteli ensimmäisen Impreza-mallin vuonna 1992. Seuraavan mallisukupolven vuoro oli vuonna 2000. Samalla esiteltiin myös uusi farmarimalli, jolle on tunnusmerkkinä huomattavasti muista merkeistä totuttua viistompi takalasi. Kaikille Suomeen 2000-luvulla tuoduille Subaruille ovat tyypillisiä boxer- eli vastaiskumoottori ja neliveto.

Toisen sukupolven tulo Suomeen alkoi vauhdikkaasti, kun ensimmäisenä markkinoille tuotiin räväkkä ralliautoa muistuttava WRX-malli. Toisaalta se on markkinointimielessä hyvin ymmärrettävää, koska nelivetoisuus ja mielikuvat rallimaailmasta ovat Subarulle tärkeitä myyntivaltteja, ja ensimmäisen sukupolven mallilla on voitettu useampi maailmanmestaruus rallin MM-sarjassa.

Impreza on esiintynyt TM:ssä useaan otteeseen, muun muassa kahdessa isossa koeajossa. Talvitestin erikoisvertailussa, jossa kaikki autot olivat nelivetoisia, Impreza sijoittui viidenneksi. Subaru

Mielenkiintoinen parivertailu oli vuonna 2004, jossa Subaru Impreza WRX STi Petter Solberg Edition laitettiin samalle viivalle Mitsubishi Lancerin EVO VIII GSR:n kanssa. Mitsubishi Lancer EVO -malleja voidaan pitää ainoina todellisina Impreza WRX:n kilpailijoina. Kuljettajina parivertailussa toimivat silloin lupaavat nuoret Mikko Hirvonen ja Kristian Sohlberg.

Myynti ja hinnat

Imprezoja on rekisteröity ensimmäisinä vuosina varsin pieniä määriä, mikä vaikeutti myös sopivan pistokoeajoauton etsintää. Sopivia autoja oli myös myynnissä varsin vähän, ja niistäkin osa oli viritettyjä tai muuten erikoisvarusteltuja. Rekisteröintitilastossa ei luonnollisesti ole Suomeen rallikäyttöön tuotujen aihioiden lukumäärää, joka sekin on merkittävä.

Vähäisten myyntimäärien vuoksi ei laskettua Grey-Henin hinta-arviota ole saatavilla kaiken ikäisille autoille. Hintahaarukka on myös varsin leveä johtuen halvimpien perusmallien ja kalliimpien WRX- ja WRX STi -mallien selvästi kalliimmista myyntihinnoista.

Yleiskunto ja tarkastus

Pistokoeajon Impreza oli nuorehko yksilö, vuosimallia 2004. Kilometrejä auton mittarissa oli vähänlaisesti, vajaat 87 000. Auton vuotuinen kilometrimäärä on varsin tyypillinen 30 000 vuodessa. Auton maalipinta ja yleiskunto oli siisti, vaikka jokaisesta ovesta löytyi pieniä kolhuja. Ainoa pahempi jälki korissa oli naarmu vasemmassa takalokasuojassa.

Subarun alusta oli yllättävän ruosteinen auton ikään ja kilometreihin nähden. Pakoputki oli ruostunut koko matkalta ja takaosasta lähes puhki. Tukivarret ja apurunko olivat kevyessä pintaruosteessa. Onneksi tärkein, eli auton pohja, oli alkujaan massattu ja siten edelleen ruosteeton. Syynä normaalia suurempaan ruosteen määrään saattaa olla esimerkiksi runsas sorateillä ajo. Etuapurunko oli muuten paremmassa kunnossa, mutta se oli kolhaistu johonkin ja hieman lytyssä.

Mittauksissa iskunvaimentimet osoittautuivat olevan hyvässä kunnossa. Myös jarruissa olivat tehot tallella, mutta oikean takajarrusatulan mäntä oli jumissa. Myös jarrusatulat olivat ulkopinnoiltaan erittäin ruosteiset. Seisontajarru piti hyvin, vaikka kahva nousi lähes pystysuoraan ennen kuin jarru otti kiinni.

Ulkoisesti moottori eroaa huomattavasti monien muiden merkkien moottoreista. Ensinnäkin vastaiskumoottorin lohko on matalampi, ja näkyvissä ovat ainoastaan imusarja ja apulaitteet. Moottorin päälle oli roiskunut jäähdytysnestettä, joka oli peräisin haljenneesta jäähdyttimestä. Halkeama oli kostea lyhyen ajon jälkeen, mutta moottorin lämmetessä pidemmässä ajossa enemmän roiskui nestettä ympäri moottoritilaa. Toinen lievä nestevuoto oli vaihteistossa. Öljy oli tihkunut ulos vaihteensiirtäjän akselia pitkin.

Koeajo

Ajolenkkiä jouduttiin hieman lyhentämään suunnitellusta havaitun jäähdytysnestevuodon vuoksi. Moottori tuntui pelaavan Subarussa ongelmitta. Veto oli tasaisen oloista ja mörinä moottorille ominaista. Vaihteensiirto ei ollut tarkimpia, mutta vaihteet löytyivät ja kytkeytyivät helposti päälle. Ainoastaan pakin kanssa piti olla rauhallinen ja kärsivällinen, jotta ylimääräisiltä sorvausääniltä vältyttiin.

Alusta oli Imprezassa esimerkillisen jämäkän oloinen. Kuoppaisella soratiellä jousitus poimi kuopat äänettömästi ja eleettömästi. Myös sisusta oli kohtuullisen tiiviin oloinen eikä rämissyt. Ratti oli suorassa ja ehjä, mutta ohjaus palautti todella hitaan ja tahmean oloisesti.

Parasta neliveto

Subarun omistajat luottavat ja arvostavat nelivetoa. Parhaaksi ominaisuudeksi autossa sadasta vastaajista kertoo 55 olevan neliveto. Muutenkin tyytyväisyys autoon on aivan kyselyjen kärkeä. Toinen kärkisoille johtanut ominaisuus on auton luotettavuus.

Tyyppivikoja oli automallista vaikea löytää, mihin vaikutta myös autojen pieni määrä Suomessa. Siitä huolimatta ainoa kohta, jossa Subaru ei kilpaile Toyota Corollan ja Hyundai Elantran kanssa kärkisijoista, on auton vaihto. Vain 21 prosenttia päätyy varmasti uudestaan Subaruun autoa vaihtaessaan.

TM 22/07 pistokoeajo (julk. 5.12.2007): Aimo Niemi; Jari Kujala, kuvat; Test World, tekninen avustus; MC-info, haastattelu

Lähetä linkki kaverille Lähetä linkki kaverille

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu sekä ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus, tekniset tiedot ja hinnastot