Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä

Pistokoeajot


SUOMEN YLEISIN AUTO

 

Suurien myyntimäärien ansiosta käytettyjä Toyota Corollaa on myynnissä runsaasti. Selvitimme millaisessa kunnossa on yli 150 000 kilometriä ajettu perusvaihdokki ja minkälaisia kokemuksia auton omistajilta löytyy.

Toyota Corollan valmistus alkoi yli 40 vuotta sitten, tarkasti ottaen vuonna 1966. Suurimpia muutoksia Corollan historiassa on ensimmäisten etuvetoisten autojen ilmestyminen mallistoon vuonna 1983. Tällä hetkellä Corolla kantaa maailman eniten samalla nimellä valmistetun auton titteliä.

Yhdeksännen korimallin Corollat on valmistettu Suomen markkinoille Turkissa ja Englannissa. Englannin tehtaalta tulevat hatcback-mallit, jotka seuraavassa sukupolvessa kantavat nimeä Auris. Turkin tehtaalta Suomeen tulevat sedanit ja Corolla Versot.

Viimeisen pelkästään Corollana myydyn sukupolven suosio Suomessa on ollut ylivoimaista muihin merkkeihin ja malleihin nähden. Corolla on ollut Suomen myydyin henkilöauto viitenä vuotena peräkkäin, eli läpi mallin myyntihistorian. Yhteensä mallia on rekisteröity Suomeen yli 42 000 kappaletta. Jos mukaan lasketaan Corolla Versot, nousee luku päälle 50 000:n.

Suosituin Corollan korimalli on ollut viisovinen hatchback, joka on edustanut noin 40:tä prosenttia myynnistä.

Käyttövarmuutta

Koeajetusta vuosimallia 2003 olevasta ja yli 150 000 km ajetusta Corollasta ei löytynyt pistokoetarkastuksessa kuin pieniä vikoja tai puutteita. Takajarrulevyt olivat selvästi ruostuneet, mikä on tyypillistä tämän vuosimallin Corolloille. Edellisessä sukupolvessa oli vielä rumpujarrut, jolloin levyjen ruostumiselta vältyttiin.

Muita ruostevaurioita löytyy tyypillisesti kynnyskoteloista ja ovien etureunoista, jotka ovat alttiina kiveniskuille, mikäli eturoiskeläppiä ei ole asennettu. Alustan massaus uupui pistokoeajo-Corollasta lähes kokonaan, mutta ruostetta yksilön pohjasta ei löytynyt.

Tien päällä kulku oli vakaata, eikä ohjauksessa tai alustassa tuntunut välyksiä. Moottorin käynti oli niin tyhjäkäynnillä kuin suuremmillakin kierroksilla tasaista eikä käytöksessä eroa uuteen havaittu. Auton sisusta oli hyvässä ja siistissä kunnossa, vaikka kuljettajan istuimen kankaasta huomasi, että kilometrejä autolla on takana. Plussat

Tämän sukupolven Corollan omistajille tehdyn tutkimuksen mukaan kolmasosa oli joutunut käyttämään Corollaa takuukorjauksessa. Kaikki takuuviat olivat kuitenkin pieniä, eikä auto ollut jättänyt tielle tai vika estänyt ajoa.

AKE:lle ilmoitetuissa takaisinkutsukampanjoissa Corolla esiintyy kahdella vialla. Viat löytyvät ohjausakselin väliakselin uraliitoksesta ja jarrutehostimen alipaineletkusta. Ilmoitetut takaisinkutsut koskevat yhteensä hieman yli kahtaa tuhatta Corollaa, mikä autojen myyntimäärään suhteutettuna on kohtuullinen määrä.

Omistajat tyytyväisiä

Auton omistajille tekemässämme haastattelututkimuksesta tuli erittäin selvästi esille, että Corolloiden omistajat ovat tyytyväisiä ajokkeihinsa. Peräti 99 prosenttia haastatelluista ilmoitti olevansa joko erittäin tai melko tyytyväinen autoonsa kokonaisuutena. Yksittäisistä syistä selvästi tärkein oli omistajien mielestä auton käyttövarmuus. Myös huollossa saatuun palveluun oltiin hyvin tyytyväisiä, eikä erittäin tyytymättömiä löytynyt lainkaan. Corollan omistajista 93 prosenttia kertoo päätyvänsä varmasti tai melko varmasti Corollaan ostaessaan seuraavaa autoa.

TM 9/07 pistokoeajo (julk. 2.5.07): Aimo Niemi; Markus Pentikäinen, kuvat; Test World, tekninen avustus

Lähetä linkki kaverille Lähetä linkki kaverille

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto