SUOMEN YLEISIN AUTO

 

Suurien myyntimäärien ansiosta käytettyjä Toyota Corollaa on myynnissä runsaasti. Selvitimme millaisessa kunnossa on yli 150 000 kilometriä ajettu perusvaihdokki ja minkälaisia kokemuksia auton omistajilta löytyy.

Toyota Corollan valmistus alkoi yli 40 vuotta sitten, tarkasti ottaen vuonna 1966. Suurimpia muutoksia Corollan historiassa on ensimmäisten etuvetoisten autojen ilmestyminen mallistoon vuonna 1983. Tällä hetkellä Corolla kantaa maailman eniten samalla nimellä valmistetun auton titteliä.

Yhdeksännen korimallin Corollat on valmistettu Suomen markkinoille Turkissa ja Englannissa. Englannin tehtaalta tulevat hatcback-mallit, jotka seuraavassa sukupolvessa kantavat nimeä Auris. Turkin tehtaalta Suomeen tulevat sedanit ja Corolla Versot.

Viimeisen pelkästään Corollana myydyn sukupolven suosio Suomessa on ollut ylivoimaista muihin merkkeihin ja malleihin nähden. Corolla on ollut Suomen myydyin henkilöauto viitenä vuotena peräkkäin, eli läpi mallin myyntihistorian. Yhteensä mallia on rekisteröity Suomeen yli 42 000 kappaletta. Jos mukaan lasketaan Corolla Versot, nousee luku päälle 50 000:n.

Suosituin Corollan korimalli on ollut viisovinen hatchback, joka on edustanut noin 40:tä prosenttia myynnistä.

Käyttövarmuutta

Koeajetusta vuosimallia 2003 olevasta ja yli 150 000 km ajetusta Corollasta ei löytynyt pistokoetarkastuksessa kuin pieniä vikoja tai puutteita. Takajarrulevyt olivat selvästi ruostuneet, mikä on tyypillistä tämän vuosimallin Corolloille. Edellisessä sukupolvessa oli vielä rumpujarrut, jolloin levyjen ruostumiselta vältyttiin.

Muita ruostevaurioita löytyy tyypillisesti kynnyskoteloista ja ovien etureunoista, jotka ovat alttiina kiveniskuille, mikäli eturoiskeläppiä ei ole asennettu. Alustan massaus uupui pistokoeajo-Corollasta lähes kokonaan, mutta ruostetta yksilön pohjasta ei löytynyt.

Tien päällä kulku oli vakaata, eikä ohjauksessa tai alustassa tuntunut välyksiä. Moottorin käynti oli niin tyhjäkäynnillä kuin suuremmillakin kierroksilla tasaista eikä käytöksessä eroa uuteen havaittu. Auton sisusta oli hyvässä ja siistissä kunnossa, vaikka kuljettajan istuimen kankaasta huomasi, että kilometrejä autolla on takana. Plussat

Tämän sukupolven Corollan omistajille tehdyn tutkimuksen mukaan kolmasosa oli joutunut käyttämään Corollaa takuukorjauksessa. Kaikki takuuviat olivat kuitenkin pieniä, eikä auto ollut jättänyt tielle tai vika estänyt ajoa.

AKE:lle ilmoitetuissa takaisinkutsukampanjoissa Corolla esiintyy kahdella vialla. Viat löytyvät ohjausakselin väliakselin uraliitoksesta ja jarrutehostimen alipaineletkusta. Ilmoitetut takaisinkutsut koskevat yhteensä hieman yli kahtaa tuhatta Corollaa, mikä autojen myyntimäärään suhteutettuna on kohtuullinen määrä.

Omistajat tyytyväisiä

Auton omistajille tekemässämme haastattelututkimuksesta tuli erittäin selvästi esille, että Corolloiden omistajat ovat tyytyväisiä ajokkeihinsa. Peräti 99 prosenttia haastatelluista ilmoitti olevansa joko erittäin tai melko tyytyväinen autoonsa kokonaisuutena. Yksittäisistä syistä selvästi tärkein oli omistajien mielestä auton käyttövarmuus. Myös huollossa saatuun palveluun oltiin hyvin tyytyväisiä, eikä erittäin tyytymättömiä löytynyt lainkaan. Corollan omistajista 93 prosenttia kertoo päätyvänsä varmasti tai melko varmasti Corollaan ostaessaan seuraavaa autoa.

 

 

ETURENGAS “hiekkapuhaltaa” maalin pois kynnyskotelon ja oven etureunasta, joka alkaa helposti ruostua.

TAKAJARRULEVYT ruostuvat usein Corolloissa vaihtokuntoon. Käsijarru vaikuttaa rumpuun, joten levyn kiillottaminen sen avulla ei ole mahdollista.

 

 

KÄYTTÄJIEN KERTOMAA

Käyttäjein kertomaa

 

TILASTOT

TIEDOT KERÄTTY 04/07

Hintakehtitys

VARAOSAHINNAT Corolla 1.6 VVT-i SOL
Varaosa Hinta €/kpl
Ilmansuodatin 26,00
Öljynsuodatin 9,80
Sytytystulppa 7,40
Polttoainesuodatin - 1)
Jarrupalat, etu 70,00
Jarrulevy, etu 79,00
Jarrupalat, taka 52,00
Jarrulevy, taka 71,50
Tuulilasinpyyhkimensulat 7,50 / 15,90
Ajovaloumpio 213,00
Täydellinen sivupeili 2) 200,00 / 167,00
Tuulilasi 268,00
Mahd. tuulilasin lista 91,50

1) ei vaihdettavaa suodatinta,

2) lämmittimellä/ilman lämmitintä

 

 

 

MALLIHISTORIA

Toyota Corolla, 9. sukupolvi
9/2001: Uusi malli paljastetaan Frankfurtin autonäyttelyssä
1/2002: Corollan myynti Euroopassa alkaa. Corolla Sedan ja Wagon myyntiin 1,4 VVT-i- ja 1,6 VVT-i-bensiinimoottoreilla (71 ja 81 kW sekä 2,0 D-4D-dieselmoottorilla (66 kW). Hatchback-malli oli saatavissa edellisten lisäksi 2,0 D-4D-moottorilla (81 kW) kolmi- ja viisiovisena. Malliston huipulle sijoittui T-Sport malli 1,8 VVTL-i bensiinimoottorilla, jossa tehoa oli 141 kW.
5/2004: Facelift Corollan ensiesittely Madrid Motor Show´ssa. Uudistuksiin sisältyi uusi 1,4 D-4D (66 kW) diesel, joka oli saatavilla viisivaihteisella robottivaihteistolla. Keulan ilmettä kohensi uusi puskuri, etusäleikkö ja ajovalot. Takana suurin muutos olivat uudet takavalot. Etuturvatyynyt muuttuivat kaksivaiheisiksi ja ESC oli saatavissa kaikkiin malliversioihin. Myös auton passiivista turvallisuutta oli kehitetty. Erikoismalli T-Sportin ajo-ominaisuuksia kehitettiin uusien alustakomponenttien myötä ja ulkonäköä muokattiin entistä urheilullisempaan suuntaan.
11/2006: Corollan 10. malliversio esitellään ensim mäisenä Euroopassa Helsinki Motor Show´ssa. Hatchbackversion nimeksi tulee Auris, porrasperäinen säilyy Corollana
Toyota Toyota
1966-1970 1970-1974
Toyota Tpyota
1974-1979 1979-1983
Toyota Toyota
1983-1987 1987-1992
Tpyota Tpypta
1997-1992 1997-2000
TM HISTORIA    
Juttutyyppi nro. Malli
Kohta täällä 15/01 -
Ensitesti 1/02 -
Ajettua 7/02 2,0 D4D 90 Linea Terra
Koeajo 3/03 1,4 VVTi Linea T. HB
Talvivertailu 3/03 1,4 VVT-i Linea T. 3-ov HB
Käyttötesti 12/03 1,6 VVT-i Linea T. Wagon
Vertailu 9/04 1,6 Linea Sol HB
Ajettua 12/04 1,4 D-4D
Ajettua 4/05 1,4 D-4D Lin. Sol HB 5-ov.
Vertailu 12/05 1,6 Linea Sol Wagon