PIKKUAUTOLUOKAN KESTOSUOSIKKI

Väistyvä Toyota Yaris on ehtinyt loistaa niin myyntilastoissa, vertailuissa kuin luotettavuustilastoissakin. Otimme koeajoon käytetyn viisivuotiaan Yarisin.

Vuonna 1999 esiteltiin ensimmäinen Toyota Yaris, jolla Toyota haastoi kilpailijat Euroopan pikkuautomarkkinoilla.

Kuusi vuotta myöhemmin esiteltiin toisen sukupolven Yaris, joka noudatti tarkasti edeltäjänsä linjaa, vaikka olikin äärimitoiltaan kasvanut aavistuksen verran. Tästä mallista ei enää nähty Pohjoismaissa suureen suosioon noussutta Yaris Verso -tila-autoversiota edeltäjän tapaan.

Yaris on ollut vahva tekijä pikkuautoluokassa. Siitä kertovat huimat, joinakin vuosina yli kolmentuhannen kappaleen päälle nousseet rekisteröintimäärät. Auto on luokassaan onnistunut kokonaisuus, josta esimerkkinä voitto TM:n neljäntoista pikkuauton vertailussa (TM 14/06).

Tämänkertainen testiyksilömme on kolmeovinen Toyota Yaris. Käsivalintaisella vaihteistolla varustetun Yarisin voimanlähteenä on 1,3-litrainen bensiinikäyttöinen moottori.

Ajokilometrit ovat vajaan viiden vuoden ikäiselle autolle kohtuulliset, mutta pikkuautolle tyypilliset noin 70 000 km.

Tarkastus

Ulkoisesti tarkasteltuna Yarisin maalipinta on hyvässä kunnossa. Muutamia pieniä yksittäisiä painaumia kuitenkin erottuu kylkipeltien pinnoissa. Isompia naarmuja tai maalipinnan kuluneisuutta ei ole havaittavissa.

Tuulilasissa on muutama kiveniskemä, joista yksi osuu näkökenttään.

Oikeanpuoleisen eturenkaan pölykapseli on vaurioitunut, ja etuvalojen heijastimien pinnat ovat kärsineet lämmön vaikutuksesta.

Tarkemmin maalipintaa tutkittaessa käy ilmi, että osa pintapelleistä on maalattu uudelleen. Maalipinta on pääosin kunnollinen, mutta oikeanpuoleisen takapilarin lakkapinnassa on epätasaisuutta.

Uudelleen maalattujen pintojen värisävy poikkeaa lähemmin tarkasteltaessa hieman alkuperäisestä. Ilmeisesti testiyksilömme on kokenut jonkinasteisen kolarivaurion. Korin saumojen perusteella oikean takakyljen pintapelti on vaihdettu ja oikeanpuoleinen etuovi irrotettu tai vaihdettu, koska sovitus ei ole aivan kohdallaan.

Sisätilat ovat pysyneet siistissä kunnossa ja istuimien verhoilut puhtaina. Ajetut kilometrit erottuvat lähinnä kuljettajanpuoleisen oviaukon kynnyksestä ja istuimien lievästi rypyttyneestä verhoilusta.

Takaistuinta lienee käytetty vain vähän, sillä sen kunto on lähes uudenveroinen. Pienikokoinen tavaratila on ohjaamon tavoin siisti.

Moottoritila on pesty äskettäin, eikä nestevuotoja ole nähtävissä. Jarru- ja jäähdytysnestepinnat ovat säiliöiden ylärajassa. Mittauksen perusteella jarrunesteen kiehumispiste ja jäähdytysnesteen pakkasenkestävyys ovat suositeltujen arvojen mukaiset. Moottoritilan ainoa huomautus tulee konepellin saranoiden nihkeästä toiminnasta.

Talvirenkaat ovat urasyvyyden perusteella kunnossa. Noin viiden vuoden ikäisen talvirenkaan paras pito on kuitenkin menetetty. Kesärenkaiden urasyvyys on vielä lain mukainen, mutta varsinkin etuakselin renkaat alkavat olla vesikelillä turvattomat.

Nosturin avulla pohjaa tutkittaessa siinä havaitaan alkavaa ruostumista. Alustamassaa on harvakseltaan, ja jos autoa halutaan käyttää pidempään, kannattaa harkita ruostesuojausta. Muilta osin ei huomautettavaa löytynyt.

Autotohtorin tekemässä teknisessä tarkastuksessa ei todettu vikoja. Ainoa huomautus tulee oikeanpuoleisesta etuseisontavalosta, jonka polttimo on rikki.

Koeajo

Kaupunkiajossa Yarisin vahvuutena on pieni koko ja hyvä näkyvyys ulos. Matalilla pyörintänopeuksilla moottorin vääntö helpottaa liikkeellelähtöä, mutta raskaskäyttöinen ja terävästi alhaalta ottava kytkin aiheuttaa helposti tottumattomalle kuljettajalle nykivää etenemistä. Jousitus toimii epätasaisella alustalla pehmeästi ja mukavasti. Jämäkkyyttä kuitenkin löytyy tarvittaessa.

Ajokilometreistä huolimatta pyöräntuennasta ei kuulu ylimääräisiä ääniä. Ohjaustunto on hyvä ja kadunkulmissa palautus sopiva.

Maantiellä Yaris etenee pienikokoiseksi autoksi vakaasti, ja ohjaustunto on edelleen riittävä. Vauhdin kasvaessa rengasmelu nousee kuitenkin häiritseväksi. Moottorin voimavarat ovat niukat, mutta vaihteita käyttämällä myös ohitukset onnistuvat. Pitkällä ajomatkalla matkustusmukavuutta häiritsee melun lisäksi istuimien tarjoama vajaa tuki.

Haastattelu ja luotettavuus

Haastattelussa omistajien mielestä auton parhaimpia puolia ovat ketteryys kaupunkiajossa sekä pieni polttoaineenkulutus. Myös hyviä ajo-ominaisuuksia ja auton käyttövarmuutta kiitetään. Avoimissa vastauksissa kehutaan myös korkeaa istuma-asentoa ja siihen sekä onnistuneeseen ohjaamon suunnitteluun liittyvää hyvää näkyvyyttä ulos.

Auton huonoina puolina pidetään turhan pientä tavaratilaa ja matalaa varustetasoa. Avoimissa vastauksissa esiin nousee ainoastaan meluisuus, ohjaamomelu yleensä ja rengasmelu.

Suurin takaisinkutsukampanja liittyy Yarisin kolaritilanteissa laukeaviin turvavyön kiristimiin, tarkemmin niiden alla olevaan äänieristyssuojapalaan. Suoja saattaa syttyä kolaritilanteessa kiristimen palokaasuista. Suomessa kampanja koski 4 883 autoa ja maailmanlaajuisesti jopa 1,3 miljoonaa.

Muita takaisinkutsuja on aiheuttanut A-pilarin verhous, joka saattaa irrota sivuturvatyynyn lauetessa. Toinen turvatyynyjä koskeva ongelma liittyi etuistuimien sivuturvatyynyihin, joiden laukeamisvoima ei riitä istuinverhoilun ratkaisemiseen. Myös etu- ja takaniskatukia on vaihdettu, sillä ne saattavat liikkua tai irrota kolaritilanteessa.

Yarisia vaivaa sama tuttu ongelma kuin useita muitakin Toyotan malleja eli kaasupolkimen mekanismin jäykistyminen, mistä voi seurata kaasun jääminen päälle. Toisen mekaanisen vian on aiheuttanut kampiakselin asentotunnistimen irtoaminen moottorin lämmetessä, minkä vuoksi tunnistimia on vaihdettu.

Muutamista suuremmista osien vaihtoon johtaneista ongelmista huolimatta auton perusluotettavuus on ollut kunnossa. TÜV:n tilastossa Yaris on sijoittunut vuosi vuoden perään kärkitiloille.

Myös Suomessa A-katsastuksen tilastoissa Yarista voidaan pitää menestyjänä. Sijoitus on ollut joka vuosi kärkipäässä, ja hylkäysprosentti on ollut pieni.

Pienestä prosentista huolimatta hylkäyksiäkin on tullut, ja yleisimmät niihin johtaneet syyt ovat määräaikaiskatsastuksessa 2005 rekisteröidyillä viisivuotiailla autoilla olleet käyttöjarru ja iskunvaimennus.

SUURI takaisinkutsujen määrä ei välttämättä merkitse huonoa luotettavuutta, vaan osaltaan valmistajan ja maahantuojan halusta korjata vialliset tuotteet, kun ongelmia on havaittu. Toisaalta suurista myyntimääristä johtuen korjaukset saattavat tulla viallisen komponentin valmistaneelle alihankkijalle kalliiksi. Eri tilastojen mukaan Yaris ylläpitää omalta osaltaan Toyotan mainetta luotettavana autona.

 

TESTIYKSILÖMME Terra-varustelutaso on niukka. Vakiovarusteista puuttuvat muun muassa sähkötoimiset ikkunat ja kaukosäätöinen keskuslukitus.

PIENIKOKOISEN moottorin ansiosta moottoritilaan jää hyvin tilaa huoltotoimille.

DIGITAALINEN mittaristo on kuulunut Yarisin varusteluun ensimmäisestä mallisarjasta alkaen.

MONI autonvalmistaja voisi ottaa oppia Yarisin säilytystiloista. Pelkästään kojelaudassa on kuusi kannellista lokeroa.

 

MITTAUKSET

 

 

TIEDOT KERÄTTY 1/12

 

MALLIHISTORIA

9/2005: Uuden Toyota Yarisin ensiesittely Frankfurtin autonäyttelyssä.
1/2006: Toisen sukupolven Yaris saadaan myyntiin Suomessa. Mallisto koostuu 1,0 VVT-i (51 kW) ja 1,3 VVT-i (64 kW) -bensiinimoottoreista ja 1,4-litraisesta D-4D (66 kW) -dieselmoottorista.
3:2007: Toyota Yarisista esitellään 1,8-litraisella bensiinimoottorilla varustettu (98 kW) urheilullinen TS-versio.
7/2008: Moottorivalikoima laajenee ja “vihertyy” sammutusautomatiikalla varustetun uuden 1,33 Dual VVT-i Stop&Start (74 kW) -bensiinimoottorin myötä.

TM HISTORIA

Juttutyyppi Numero Malli Sijoitus
Kohta täällä 16/05   -
Ensitesti 19/05   -
Talvivertailu 3/06 1,3 VVT-i Linea Sol 9/12
Koeajo 11/06 1,3 VVT-i Linea Sol -
Vertailu 14/06 1,3 VVT-i Linea Sol 1/14
Ajettua 2/07 1,4 D-4D Linea Sol -
Ajettua 4/07 TS -
Ajettua 6/09 1,333 Dual VVT-i Stpo&Start Linea Sol -
Vertailu 10/09 1,33 Dual VVT-i Stop&Start Linea Sol 3/6