Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä

Pistokoeajot


SEURAAVALLE KIERROKSELLE

Uuden mallin ilmestyessä markkinoille lähtee moni vanha Golf vaihtoon ja uusille omistajille.

Ensimmäinen Volkswagen Golf esiteltiin vuonna 1974. Sen jälkeen malli on kasvanut vuosi vuodelta, ja nykymallistossa ensimmäisen sukupolven Golfia lähinnä onkin Volkswagen Polo. Runsaan 30 vuoden kuluessa Golfia on myyty maailmassa toiseksi eniten Toyota Corollan jälkeen, yli 26 miljoonaa.

Viidennen sukupolven VW Golf on esiintynyt ahkerasti TM:n sivuilla. Syynä tähän ovat laaja mallivalikoima ja erikoismallit.
Volkswagenin testimenestys on ollut hurjaa, tuloksena peräti neljä vertailuvoittoa, mukaan lukien Talvivertailu. Myös kahdessa urheiluautovertailussa Golf on pärjännyt hyvin oikeiden urheiluautojen joukossa.

Golfin myyntimäärät ovat olleet AKE:n rekisteröintitilastossa toiseksi suurimpia kahtena ensimmäisenä myyntivuotena. Mukana näissä luvuissa ovat myös edellistä korimallia edustavat farmarimallit.

Volkswagen Golf mielletään helposti peruskäyttöautoksi, mutta siitäkin on olemassa lukuisia poikkeuksia. Tehokkaat nelivedot, urheilulliset GTI-mallit ja omana lukunaan vielä kuusisylinterinen R32 ovat kaukana kauppakassista. Tämä laajentaa käytettyjen Golfien hintahaarukkaa hyvin suureksi.

Tarjontaa käytettyjen markkinoilla on paljon. Esimerkiksi 1,6 litran bensiinimoottorilla varustettuja malleja on jatkuvasti myynnissä useita satoja. Ajetut kilometrit, yleiskunto ja ovien lukumäärä vaihtelevat huomattavasti, usein enemmän kuin hintahaarukka antaa ymmärtää.

Koeajo

Koeajon aikana auton kilometrit unohtuvat nopeasti. Golfiksi auton tunnistaa heti tutuilta tuntuvista ajo-ominaisuuksista ja kovasta rengasmelusta. Melun määrää kasvattavat osaltaan vanhat ja kovettuneet nastarenkaat.

Ohjauksen ja jousituksen toiminta on identtistä uusien Golfien kanssa. Auto kulkee hienosti suoraan, ja ajo-ominaisuuksista on vaikea löytää moittimista. Jousituksen toimintaan ei ole ilmestynyt mitään ongelmia pientä, terävällä mukulakivikadulla esiintyvää kolinaa lukuun ottamatta, ja ohjaus on yhä tarkka.

Auto on sisältä siistissä kunnossa. Kuljettajan istuin on tummunut selvästi, mutta pehmustus on napakka, ja istuimen kaikki säädöt toimivat. Sähkökytkimet toimivat ongelmitta, mutta ohjauspyörä on kuluneen näköinen.

Jarrut toimivat ajossa normaaliin tapaan. Käsijarru on kankea käyttää ja kahva takeltelee, mutta mittausten perusteella teho on tallella.

Kytkin ottaa Volkswageneille tyypilliseen tapaan ylhäältä. Moottori toimii hienosti sekä rauhallisessa ajossa että rajuissa kiihdytyksissä, paitsi ettei suurin vaihde jaksa vetää kunnolla alle 60 km/h nopeudessa.

Kuntotarkastus

Auto on altapäin hyvin suojattu ja siksi hyvässä kunnossa. Pohjaa suojaavat tasaiset muovilevyt ja alustamassa. Taka-apurunko on kevyessä pintaruosteessa, mikä on täysin normaalia. Oikealla puolen auton alla sijaitsevaan polttoaineen jäähdyttimeen on osunut muutama kivi, mutta vauriot ovat kosmeettisia.

Pakoputken etuosa on uusittu hiljattain ja jäänyt vuotamaan liitoksesta. Tämän takia keskitunnelin lämpösuojapelti on tummunut noesta. Pakoputken loppuosa on ruostunut hieman ja pahoin vain takimmaisen äänenvaimentimen juuresta.

Moottorin muovisen alasuojan alta paljastuu muutama öljyisen kostea kohta. Vetoakseleiden suojakumit ovat ehjän näköiset, mutta oikean sisäpään juuresta on roiskunut rasvaa ulos. Turbolta moottorille lähtevä paineputki on liitoksiltaan kostunut, mistä ei kannata huolestua. Paineputki on usein sisältä öljyinen lähes uusissakin autoissa.

Iskunvaimentimet vaikuttavat alkuperäisiltä ja kunnoltaan vielä hyviltä. Merkkejä vuodoista ei ole havaittavissa, ja mittauksissa vaimennuskyky on edelleen tallella.

Kori on maalipinnaltaan ja yleisilmeeltään siisti. Ruosteongelmat eivät ole Golfissa olleet yleisiä. Etsivä löytää muutamia pieniä naarmuja etu- ja takapuskurista.

Luotettavuus kunnossa

Haastattelun tuloksista näkyy omistajien tyytyväisyys Golfiin. Taustalla on hyvä luotettavuus ja auton miellyttävyys. Luotettavuudesta kertovat myös A-Katsastuksen julkaisemat hylkäysmäärät katsastuksissa, joissa VW Golf sijoittui kärkisijoille hyvin pienillä prosenteilla.

Ajo-ominaisuudet keräävät myös erityistä kiitosta. Negatiivisena autossa koetaan korkea melutaso ja pikkuvikojen määrä, jotka jakautuvat hyvin erityyppisiin vikoihin tiivisteiden irtoamisesta turhaan palaviin merkkivaloihin.

KUINKA monta kierrosta tällä autolla on vielä edessä, riippuu tietysti paljon kierron nopeudesta. Jos vanhat merkit edellisistä malleista ja pistokoeajoauton kunto kertovat jotain, niin tämäkin Golf näkee vielä paljon käyttäjiä ja kilometrejä.

TM 2/09 pistokoejo (julk. 21.1.09) Aimo Niemi, teksti; Hannu Häyhä, kuvat; Test World, tekninen avustus; MC-INFO, haastattelu

Lue juttu Lue juttu

Lähetä linkki kaverille Lähetä linkki kaverille

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto