Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä

Pistokoeajot


Kokoluokan kasvatti

 

Autot kasvavat ajan myötä, näin myös Volkswagenin pikkuauto Polo. Koeajoimme suuremman alta väistyvän vanhan mallin.

Polo tuli Volkswagenin mallistoon vuonna 1975, vuoden pykälää suuremman Golfin jälkeen. Molemmat edustivat Volkswagenille uusia etuvetoja. Polo oli Volkswagenin myyntimalliston pienin auto aina 1990-luvun lopulle asti, kunnes pykälää pienempi Lupo esiteltiin

Pikkuauto ovat kasvaneet hieman jokaisen uudistuskierroksen yhteydessä. Polon neljäs sukupolvi on 3,9-metrinen. Tämä ei ole kokoluokassa poikkeus, mutta pituutta on jo yli 20 senttiä ensimmäistä Golfia enemmän. 1990-luvulla perinteisestä pikkuauton korimallista poikkesivat farmarimalli ja Classic-nimeä kantanut sedan-kori.

Polossa on paljon rakenteellisia yhteyksiä Seat Ibizan ja Skoda Fabian kanssa. Nelosmallia vastaavat versiot edellä mainituista tulivat markkinoille jo vuosia aikaisemmin kuin Polo. Tekniikan Maailman sivuilla Polo on vieraillut usein. Ensimmäisen pikkuautovertailun Polo voitti, ja talvitestistä se suoriutui kelvollisesti kuudenneksi. Myöhemmissä vertailuissa mallin ikä on ruvennut hieman painamaan.

Polon neljättä sukupolvea on rekisteröity Suomessa reippaasti yli 10 000 kappaletta. Silti käytettyjen markkinoilla tarjontaa on yllättävän niukasti. Myynnissä olevien autojen matkamittarilukemat ovat varsin kohtuullisia. Harvalla myynnissä olevalla Pololla on ajettu yli sataatuhatta.

Vuosimallin 2004 Polojen hinnat vaihtelevat reilun 5 500 euron ja vajaan 12 000 euron välillä. Pistokoeajoon saamamme 1,4-litrainen, vajaat 75 000 kilometriä rullannut auto edustaa hyvin tyypillistä myyntiautoa kuntonsa ja hintansa puolesta. Vuoden 2006 jälkeiset piikit käytettyjen hintahaarukassa johtuvat kalliimmasta ja tehokkaammasta GTI-mallista.

 

 

 

 

 

 

 

Koeajo ja tarkastus

Päällepäin Polomme on siistissä kunnossa - toinen takalokasuoja on vasta korjattu ja maalattu pienen vaurion jälkeen. Maali on lohkeillut kuljettajan oven reunasta, mikä kertoo huolimattomasta ovien aukomisesta. Muuten maalipinta on säilyttänyt hyvin värinsä, eikä suurempia vaurioita löydy.

Sisältä auto on pirteän värinen punaharmaan verhoilun ansiosta. Istuimet ovat ehjät ja yleisilme siisti. Valitettavasti autossa leijailee tunkkainen tupakan haju, joka ei laimennu edes tuulettamalla. Puhallin tuo raikkaan ulkoilman hyvin sisätiloihin, mutta puoliautomaattinen ilmastointi ei tottele säätökytkintä juuri lainkaan. Moni Polon omistaja on valitellut vastaavaa ongelmaa, joten harvinaisesta viasta ei ole kysymys.

Ajossa auton keula sukeltaa töyssyissä turhan syvälle ja palaa takaisin asentoon ylimääräisen liikkeen avulla. Ongelmia tuottavat myös jalkakäytävälle nousut ja terävät kuopat, joissa jousitus paukahtaa. Ilmeisenä syynä tähän ovat mittauksissakin heikkotehoisiksi osoittautuneet etuiskunvaimentimet. Muuten kaikki tuntuu olevan ohjauksen ja jousituksen osalta ehjää ja kunnossa.

Ajossa moottori vetää pirteästi. Liikkeellelähdöissä kytkin ottaa Volkswageneille tyypillisesti kiinni vasta ylhäällä. Vaihteiston ja vaihdekepin toiminta on herkän ja tarkan oloista.

Jarrut tuntuvat olevan Polossa hyvässä kunnossa, ja poljintunto on hyvä. Kovaa jarrutettaessa keula sukeltaa hieman, mikä johtuu jälleen iskunvaimentimista. Mittaukissa käyttöjarrujen teho ja tasaisuus edessä ovat kunnossa, mutta takajarrut puoltavat selvästi. Puoltoon syynä ovat ruosteiset takajarrulevyt.

Nosturilla tarkasteltuna auton pohja on siisti, eikä ruostepaikkoja tai alkavaa ruostetta näy missään. Alta ja päältä katsottuna moottori ja vaihteisto ovat puhtaita ja siistejä, eikä öljyvuotoja näy missään. Ajovalojen korkeudensäätömoottorit eivät toimi kummallakaan puolella.

Luotettavuus ja omistajien mietteitä

Polon omistajat ovat olleet tyytyväisiä autoon. Vikojen määrän ja luotettavuuden puolesta Polo sijoittuu TM:n haastatteluissa hieman puolenvälin paremmalle puolelle. Samansuuntaisia tuloksia kertovat myös saksalaiset vikatilastot. A-Katsastuksen julkaisemissa tilastoissa Poloja on hylätty hieman Golfia ja Passatia useammin, mutta sijoitus on silti puolessa välissä ja hieman parempikin, vuodesta riippuen.

Auton omistajat ja käyttäjät kehuvat ajo-ominaisuuksien lisäksi Poloa ketteräksi ja mukavaksi ajaa kaupungissa. Käyttövarmuus ja pieni polttoaineenkulutus ovat myös hyviä puolia. Polo on lisäksi onnistunut kompromissi tilojen osalta, sillä sisätilojen ja tavaratilan kerrotaan riittävän hyvin.

Kielteistä palautetta tulee vain vähän. Moottoreita moititaan turhan tehottomiksi, ja muutamissa autoissa esiintyy pikkuvikoja. Muuten negatiiviset mielipiteet ja ongelmat hajautuvat yksittäisiin osa-alueisiin.

Uskollisia Volkswagenin omistajia on paljon, sillä 94 prosenttia vaihtaa Polon vähintään melko todennäköisesti uuteen samanmerkkiseen autoon.

KÄYTTÖAUTO parhaimmillaan, on osuva kuvaus Polosta. Auto on lisäksi varsin kohtuuhintainen. Kilometrien puolesta alle satatuhatta on nykypäivänä usein vasta sisään ajettu, mutta pienemmissä autoissa kilometrit tahtovat näkyä isompia nopeammin - autokaupoissa kannattaa olla tarkkana. Jos asiakkaita on uskominen, viat eivät kuitenkaan ole Polo-kilometrejä haitanneet.

TM 17/09 pistokoeajo (julk. 7.10.2009): Aimo Niemi; Matti Vuorimaa, kuvat; Test World, tekninen avustus; MC-Info, haastattelut

Lue juttu Lue juttu

Lähetä linkki kaverille Lähetä linkki kaverille

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto