Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä

Pistokoeajot


LUKSUSTA KANSALLE

Kahdeksan vuotta sitten Volkswagen otti rohkean askeleen ja toi markkinoille luksusluokan maasturin. Nyt käytettyjen Touaregien hinnat ovat uusien tavallisten henkilöautojen tasolla.

Volkswagen Touareg suunniteltiin yhteistyössä Porschen ja Audin kanssa. Projektin tuloksena syntyi Touareg, ja hieman myöhemmin markkinoille tuotiin vielä ylellisempi Porsche Cayenne.

Yhtäläisyydet autoissa jatkuvat pintaa syvemmälle, sillä molempien autojen korit on tehty samassa tehtaassa Slovakian Bratislavassa, mutta kokoonpanot ovat erillään. Volkswagen Touaregit on valmistettu Slovakiassa ja Porsche Cayennet Saksan Leipzigissa.

Touareg-nimi on peräisin pohjoisafrikkalaiselta paimentolaisheimolta. Volkswagen suuntasi uutukaisellaan voimakkaasti Amerikkaan, missä pahimmat kilpailijat ovat myyneet maastureitaan merkittäviä määriä. Suomessa Touaregeja on rekisteröity parhaimpina vuosina yli sadan kappaleen vauhdilla. Malli on ollut suosittu ostokohde myös autonhakuretkiltä Saksasta, joten käytettyjen markkinoilla on runsaasti alun perin Saksassa myytyjä autoja.

Kuten todellisen maastoauton kuluukin, Touareg on aina nelivetoinen. Auton maasto-ominaisuudet on todettu eri lehtien artikkeleissa hyviksi, mutta eniten on kehuttu loistavia maantieominaisuuksia. Tekniikan Maailmassa Touareg on esiintynyt harvakseltaan, koska malli kuuluu kohtuullisen pieneen marginaaliryhmään.

Tarkastus

Ensisilmäyksellä testiautomme näyttää ulkoisesti siistiltä ja hyväkuntoiselta. Vasemmassa takaovessa on pieniä parkkipaikalla syntyneitä naarmuja. Maalipintaa tarkemmin tutkittaessa tulee ilmi pintapeltien osittainen uudelleenmaalaus. Uudelleen maalatut pinnat ovat pääsääntöisesti siistit, mutta vasemmanpuoleisesta takapilarista lakka hieman lohkeilee. Sävyerot maalatun ja maalamattoman välillä ovat vaikeasti havaittavia.

Havaitsimme alkavaa ruostetta oikean takaoven takareunassa. Ruoste on saanut alkunsa maalipinnan rikkoutumisesta, mutta nopealla toiminnalla se olisi vielä pysäytettävissä kohtuullisin kustannuksin. Tuulilasissa on kaksi kiveniskeämää, mutta muuten lasi on kirkas.

Volkswagen on sisältä yllättävän siistissä kunnossa ajokilometrit huomioon ottaen. Verhoilumateriaalit ovat puhtaat ja ehjät, eikä kulumista huomaa. Istuimien toppaukset ovat edelleen ryhdikkäät ja napakat. Vikoina mainittakoon vaurioitunut radion äänenvoimakkuussäädin ja suuntavalojen merkkiäänen sekä turvavyön varoitusäänien puuttuminen.

Moottoritila on siistissä kunnossa, mutta pakosarjan ja turbon ympäristöön on levinnyt nokea. Noki viittaa vuotavaan pakosarjan tiivisteeseen, pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmän putkistoon tai sen venttiiliin.

Moottorin suojamuovin poistamisen jälkeen näkyviin tulee öljyinen moottorin takaosa. Öljy on täyttöaukon ympäristöstä lähtöisin, mikä on todennäköisesti peräisin huolimattomasta öljyn lisäyksestä tai vuotavasta täyttöputkesta. Täyttöputken halkeamista on esiintynyt tyyppivikana juuri pienempien dieselmoottorien yhteydessä.

Nosturilla tarkasteltuna auton kori ja pohja vaikuttavat siistikuntoisilta. Oikeassa kynnyskotelossa on iso painauma. Voimansiirtolinja kaikkineen eli perä, jakovaihde ja automaattivaihteisto sekä moottori ovat ulkoisesti siistit, eikä merkkejä öljyvuodoista näy.

Testiyksilömme renkaat alkavat olla vaihdon tarpeessa. Talvirenkaiden valmistusvuosi on 2005 ja urasyvyys 5-6 millimetriä. Iän myötä renkaan pito-ominaisuudet heikkenevät kumin kovettumisen myötä. Lisäksi nastoja puuttuu huomattava määrä. Kesärenkaiden urasyvyys on 4-5 millimetriä ja auton etu- ja takarenkaat ovat erimerkkisiä.

Koeajo

Moottorin käynnistäminen vaatii virta-avaimen pitämistä muutaman sekunnin ajan ääriasennossa ja samanaikaisesti jarrupolkimen painamista. Joutokäynnillä moottori pitää kovaa raksutusta, mikä on tyypillistä pumppusuutindieseleille.

Liikkeellelähtö on rauhallista tunnokkaan kaasupolkimen ansiosta. Ajossa Volkswagen tuntuu kookkaalta ja alusta pehmeältä. Pientä korin huojuntaa on havaittavissa. Ohjaus on ylitehostettu, mikä syö parhaan tunnon, ja pehmeärunkoiset talvirenkaat vielä korostavat tätä. Epätasaisella alustalla kuuluu hieman resonansseja sisustasta, mutta pyöräntuennan liikkeet ovat äänettömiä.

Moottoritiellä ajaminen on leppoisaa, eikä ylimääräisiä tärinöitä tai vetelyjä esiinny. Moottori kuljettaa autoa pirteästi, ja vaihteisto toimii normaalisti.

Haastattelu ja luotettavuus

Omistajien mielestä Touaregin paras ominaisuus on hyvä ajettavuus. Myös sisätilat ja kolariturvallisuus mielletään hyviksi, mihin luonnollisesti vaikuttaa auton koko. Neliveto ja maasto-ominaisuudet keräävät kiitosta.

Lähes puolet haastatelluista pitää Touaregin kulutusta korkeana, kun kysytään auton huonoimpia ominaisuuksia. Avoimissa vastauksissa moititaan kalliita huoltoja, pikkuvikojen määrää ja kalliita varaosia.

Takaisinkutsukampanjoita on ollut Touaregissa muutamia. Takaspoilerin kiinnikkeitä on vaihdettu yli sataan autoon, sillä ne saattavat murtua kovassa nopeudessa. Myös johdinsarjan suojausvika ja takaturvavyön lukkokappaleen niittauksen tarkistus ovat aiheuttaneen takaisinkutsun.

Dekran ja Adacin tilastojen valossa auton luotettavuus on kunnossa, samoin TÜV:n tilastossa, jossa sijoitus on selvästi puolivälin paremmalla puolen.

RUNSAASTI ajetussa autossa on aina vuosien ja kilometrien aiheuttamaa kuluneisuutta. Ostajan tulee hyväksyä pienet viat ja kosmeettiset vauriot, jotka tulevat käytetyn auton mukana. Normaalisti pyyntihinta on verrattavissa ajoneuvon kuntoon, mutta toki poikkeuksiakin on. Mikäli etsii täysin ehjää ja virheetöntä autoa, on parempi ostaa uusi.

TM 21/10 pistokoeajo (julk. 17.11.2010): Jyri Ajomaa ja Aimo Niemi; Jari Kujala, kuvat; Test World, tekninen avustus; MC-Info, haastattelu

Lähetä linkki kaverille Lähetä linkki kaverille

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto