LAATUTIETOISEN VAIHTOEHTO

Volvoa on pidetty turvallisena ja luotettavana autona. Otimme testattavaksi kolme vuotta vanhan yksilön ja katsoimme, onko laatu säilynyt.

Göteborgissa tehtiin 1990-luvun puolivälissä pitkälle vieneitä päätöksiä Volvon tulevaisuudesta. Tällöin päätettiin kehittää uudet isot mallisarjat, jotka käyttäisivät samaa perusrakennetta. Saman perusrakenteen, yhteisten alustan komponenttien sekä moottorien käyttäminen toisi kustannussäästöä.

Volvon uusi mallisarjapolitiikka oli mielenkiintoinen ja aiemmasta linjasta poikkeava. Sedanit ja farmarit päätettiin erottaa eri mallisarjoiksi.

Ensimmäisenä vuorossa oli 1998 esitelty S80. Vuonna 2000 Suomeen saapui uusi etuvetoinen Volvo S60, joka korvasi 850-mallistoon perustuneen S70-mallin. Valmistajan näkemyksen mukaan S60 haluttiin suunnata nuorekkaille ja meneville asiakkaille.

Farmari V70 suunniteltiin perheellisille sekä paljon tilaa ja kuljetuskapasiteettia kaipaaville.

Volvo-perheessä luokkajako on selvä, mutta selkeiden kilpailijoiden nimeäminen vaati pohtimista. Valmistaja halusi S60-mallia verrattavan Audi A4:n, BMW 3-sarjan ja Mercedes-Benz C-sarjan kilpailijana.

S60 sai hyvän vastaanoton jo ennen kuin ensimmäistäkään autoa oli saatu maahan. Maahantuojan mukaan autoista tehtiin tilaussopimuksia pelkästään jo kuvien perusteella. Ensimmäisenä Suomeen saatiin neljä bensiinikäyttöistä moottoriversiota. Vuonna 2001 mallistoon tuli dieselmoottori sekä nelivetoinen AWD-versio. Vuonna 2004 oli vuorossa malliuudistus, ja vuotta myöhemmin dieselmoottori sai uudet päivitetyt versiot.

S60 on vuosien varrella vieraillut useasti TM:n autolaboratoriossa. Se on osallistunut talvitestiin (TM 3/01) ja (TM3/02) sekä toiminut käyttötestiautona, josta on artikkeli numerossa TM 12/02.

Koeajoimme ja tarkastimme 2007 vuosimallin S60 2,4D:n. Yksilön ajomäärä on keskiarvoa suurempi 140 500 kilometriä. Auto on Summum-varustelutasoinen, automaattivaihteinen ja sähköisesti säädettävillä nahkaistuimilla varustettu.

Tarkastus

Vaikka testiautomme on vasta reilun kolmen vuoden ikäinen, näkyy kilometrimäärä auton kunnossa.

Ulkopuolisessa tarkastuksessa huomio kiinnittyy ensimmäisenä naarmuihin ja matkustajan puoleisen etuoven lommoihin. Tuulilasi, etupään pellit ja puskuri ovat saaneet matkan varrella suuren määrän kivisuihkuja, jotka erottuvat selkeästi mustasta maalipinnasta. Kattotelineitä lienee jossain vaiheessa käytetty, mikä on havaittavissa katon naarmuista.

Sisältä auto on selkeästi paremmassa kunnossa kuin ulkopuoli antaa odottaa. Istuimien nahkapinta on hyvässä kunnossa ja toppaukset tukevat. Ohjauspyörän pinnassa ei ole kulumaa, ja muutenkin auto on siistissä kunnossa. Virheinä mainittakoon kuljettajan kynnyksen maalipinnan kuluminen ja rikkoutunut kaiuttimen ritilä.

Takapenkin kunto on hyvä, lukuun ottamatta vasemmanpuoleisen oviverhoilun pieniä vekkejä. Takaluukkuun on kaatunut jotain nestettä ja tämän vuoksi lattiaverhoilussa on iso läikkä.

Teknisellä puolella ei ollut yllätyksiä, koska auto oli huollettu juuri noutoa edeltävänä päivänä. Mittauksessa etujarrujen välinen ero on suuri, mikä johtunee uusista jarrulevyistä ja -paloista. Pienen ajon jälkeen ero todennäköisesti asettunee kohdalleen. Kesärenkaat ovat uudenveroisessa kunnossa, ja mukana olevassa yksittäisessä talvirenkaassa urasyvyys on 6 mm.

Moottori ja vaihteisto ovat ulkoisesti täysin kuivia, eikä nestevuotoja havaittu muuallakaan.

Nosturilla tarkasteltuna kori on ruosteeton ja alustamassaa on laajalla alueella. Pientä ruosteen alkua on havaittavissa alustan komponenteissa, mikä on täysin normaalia. Huoltohistoria on täydellinen ja kaikki huollot tehty ajallaan merkkiliikkeessä

Koeajo

Moottori käynnistyy vaivatta ja käyntiääni on karkea, mutta kylmälle moottorille normaali. Kaikki mittariston ja kojetaulun valot toimivat, eikä katkaisimissa ole havaittavissa kulumaa. Ulkopuoliset valot ovat kunnossa, mutta ksenonvalojen muodostama kuvio värisee tyhjäkäynnillä.

Heti liikkeelle lähdettäessä auto tuntuu vankalta ja tiiviiltä paketilta. Pyöräntuenta on jämäkkä ja ohjaus välyksetön. Ylimääräisiä kolinoita tai räminöitä ei kuulu. Tuulensuhinat ja rengasmelu ovat vaimeita eivätkä häiritse matkustusmukavuutta.

Ohjauksen keskialueella on tunnottomuutta, mutta kyseessä on ominaisuus eikä vika. Moottoritiellä ajaminen on vakaata, mutta tien kallistukset vievät autoa lievästi.

Moottori vastaa hyvin kaasuun ja kuljettaa autoa ripeästi. Moottorin käyntiääni kuulostaa lämpöisenä normaalilta. Automaattivaihteiston toiminta on täsmällistä, eikä ajossa havaittu teknisiä vikoja.

Haastattelu ja luotettavuus

Käyttäjät pitävät Volvo S60:n ajo-ominaisuuksista ja arvostavat sen kolariturvallisuutta. Matkustusmukavuutta ja moottorin tehokkuutta kiitellään. Myös käyttövarmuus ja varustelutaso kuuluvat positiivisiin puoliin.

Haastatellut omistajat sekä kiittävät että moittivat polttoaineen kulutusta, mikä johtuu eri moottoriversiosta.

Negatiiviseksi koetaan sisätilojen riittävyys ja tavaratilan koko.
A-katsastuksen tilastojen perusteella S60 viihtyy tien päällä. Ajomäärät ovat keskiarvoa korkeammat. Tämä näkyykin katsastuksessa hylättyjen autojen määrässä, joka on hieman keskiarvoa suurempi. Yleisimmät hylkäykseen johtaneet syyt ovat etuakselisto ja käyttöjarru.

Takaisinkutsukampanjoita löytyy S60:n kohdalta kolme. Etualatukivarren pallonivelen kiinnitysmutterit, moottorin sähkötoiminen tuuletin ja polttoainejärjestelmän letkun T-liitin kuuluvat vaihtolistalle. Viimeiseksi mainittu tosin koskee vain neljää yksilöä.

MUUTAMAN vuoden ikäinen auto on monelle ostajalle hyvä vaihtoehto. Suurin arvonalennus on jo takanapäin, ja hyvin pidetyllä yksilöllä on edessä huolettomia kilometrejä. Testiyksilössämme oleva reilumpi ajomäärä ei ole vaikuttanut auton kuntoon kuin kosmeettisesti. Enemmän ajetun auton kohdalla ostajan tulisikin kiinnittää enemmän huomiota tekniseen kuntoon kuin ulkoisesti hienoon kuoreen.

 

ISTUIMIEN ja ohjauspyörän nahkapinnat ovat hyvässä kunnossa. Sähkösäätöiset istuimet helpottavat ajoasennon säätämistä.

MOOTTORITILA on yleisilmeeltään siisti, eikä nestevuotoja havaittu.

TESTIYKSILÖSSÄMME on uudenveroiset renkaat alla, mikä tuo uudelle omistajalle satojen eurojen säästön.

KULJETTAJAN puoleisen kynnyksen maalipinta on kulunut käytössä lähes puhki ja kaiutinritilä rikkoutunut.

 

MITTAUKSET

 

 

TILASTOT

TIEDOT KERÄTTY 9/10

 

 

 

MALLIHISTORIA

2000: Ensiesittely maailmalla, ja myynti alkaa Suomessa syksyllä. Moottorivaihtoehtoina 4 bensiinikäyttöistä (2,4 103 kW / 2,4 125 kW / 2,4 147 kW / 2,3 184 kW).
2001:Syksyllä saatavana ensimmäinen dieselmoottori, josta löytyy kaksi eri tehoversiota 96 kW ja 120 kW. AWD-malli lanseerataan.
2002:R-mallit (220 kW) ja nelivetoinen (2,5 154 kW) versio saapuvat Suomen markkinoille.
2004:Viisi bensiinikäyttöistä moottoriversiota 103 kW–220 kW.
2004:Malliuudistus, jonka yhteydessä puskurit, ajovalot ja takavalot uusittiin. Lisäksi keulan muoto pyöristyi ja ilmanottoaukkojen koko suureni.
2005:Alkuvuodesta päivitys dieselmoottoreihin ja kolmas tehovaihtoehto saatavilla 92 kW–136 kW.
TM HISTORIA  
Juttutyyppi Nro. Malli Sij.
Ajettua 15/00

-

Koeajo 19/00  2,4 (125 kW) -
Talviauto 2001 3/03  2,4 (103 kW) 3/19
Ajettua 15/01  T5 2,3 (184 kW) Geartronic -

Talvivertailu 2002

3/02

 AWD 2,4T (147 kW)

2/10
Käyttötesti 12/02  2,4 (103 kW) -
Ajettua 20/02  R 2,5 (221 kW) -
Vertailu 1/04  2,4D (96 kW) 4/5
Ajettua 11/04  Facelift -
Ajettua 13/05  D5 (136 kW) -

   
1991 1996