Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM vertailu

Katumaastureiden talvirenkaat

4.1.2006

Painava auto, neliveto ja kaikki mahdolliset turvavarusteet. Kuljettaja ja matkustajat muuta liikennettä ylempänä. Puserossa tunne turvallisuudesta. Tämä kaikki ei kuitenkaan paljoa auta, jos alla on huonot renkaat.

Nastarenkaat: * Continental Conti 4x4 IceContact * Goodyear Ultra Grip 500 * Nokian Hakkapeliitta Sport Utility * Pirelli Scorpion Carving

Kitkarenkaat: * Bridgestone Blizzak LM-18 * Cooper Discoverer Sport HP * Hankook Ice Bear W300 * Nokian WR * Pirelli Scorpion Ice & Snow

Testiauto: Volvo XC90

Rengaskoko: 235/65R17

Katumaasturi on talvella kavala kulkuneuvo. Nelivetoista autoa ensimmäisen kerran kokeilevan on helppo sortua pidon yliarviointiin. Halpaan menee silloin tällöin kokeneempikin kuski, kun liikkeelle pääsee pahoistakin paikoista eikä liikennevaloista lähtiessä kaksivetoisista ole vastusta. Jarrutuksissa ja kaarteissa tilanne onkin sitten täysin päinvastainen. Silloin ei neliveto auta ja vastuun pidosta kantavat ainoastaan renkaat.

Katumaasturien myynnin lisääntyessä jokainen rengasvalmistaja on joutunut uuden tilanteen eteen. Kesärenkaiden lisäksi olisi markkinoille pikaisesti saatava myös Pohjoismaihin suunniteltu talvirengas. Valikoima on vielä yllättävän suppea, eikä kaikilta merkeiltä vaihtoehtoa edes löydy.

Testirenkaiden valinnassa noudatettiin selvää kriteeriä. Mukaan otettiin valmistajilta paras talvirengas, joka heidän mallistostaan oli testiautoon saatavissa. Joiltakin löytyi sekä nastallinen että nastaton vaihtoehto, osalta vain toinen. Monilla oli tarjolla pelkkää ei oota, hyvillä selityksillä ja tulevaisuuden lupauksilla höystettyinä.

Koska katumaasturiluokan autoilla ajetaan täysin samoilla teillä ja keleillä kuin tavallisilla henkilöautoilla, testivalikoima noudatti normaalia talvirengastestiä. Renkaat punnittiin koko testiarsenaalin voimalla jäällä, lumella, sohjossa ja asfaltilla.

Tulokset olivat osin yllättävät. Tuttu asia on, että maksimaalista pitoa ja hallittavuutta saa parhaiten talveen kehitetyltä nastarenkaalta. Parhaat kitkarenkaat toimivat myös suhteellisen hyvin, poikkeuksena kaikkein liukkaimmat jääkelit. Yllättävää oli se, että nastarenkaiden pito oli kautta linjan parempi myös lumipinnalla, joissa nastasta ei ole juuri hyötyä. Hyvä talvipito vaatii pehmeää kumiseosta.

Painavampaan autoon suunniteltujen renkaiden on oltava kovempia ja jäykempiä kuin henkilöautoissa, jolloin maksimipidosta joudutaan väkisinkin hieman tinkimään ajettavuuden ja kestävyyden nimissä. Seikka vahvistui myös asfalttikokeissa, joissa nastalliset olivat sekä pidoltaan että ajo-ominaisuuksiltaan kitkarenkaita heikompia.

Yllätys ei sen sijaan ollut se, että pohjoisamerikkalaista joka sään rengasta pidettiin pilkkanaan kaikissa vähänkään talvelta haiskahtavissa kokeissa. Asfaltilla ongelmia ei ollut, mutta eipä testikään ollut kesärengastesti.

(Tiivistelmä Jukka Antilan artikkelista TM 1/06, s. 62-67)

Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto