Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM vertailu

Nasta- ja kitkarenkaat (Rengaskoko: 205/55R16)

27.9.2006

Talvirenkaan kehittäminen on haastava urakka. Renkaalta vaaditaan hyvää pitoa kaikilla mahdollisilla keleillä, ja sen on oltava rauhallinen ajettava. Lisäksi renkaan pitäisi olla vakaa ajettava, hiljainen ja kestävä. Myyntihintakaan ei saisi olla liian kova. Oli jälleen aika katsoa, mitkä renkaat näihin haasteisiin parhaiten vastaavat.

Nastarenkaat: * Bridgestone Noranza * Continental ContiWinterViking 2 * Fulda Kristall Ice * Gislaved Nord Frost 5 * Good Year Ultra Grip 500 * Michelin X-Ice North * Nankang Snow Winter SW-5 * Nokian Hakkapeliitta 5 * Pirelli Winter Carving * Sunny Winter-Grip * Uniroyal MS Plus Nordic * Vredestein Icetrac

Kitkarenkaat: * Bridgestone Blizzak Nordic WN-01 * Continental ContiVikingContact 3 * Dunlop SP Winter Sport 3D * Gislaved Soft Frost 2 * Good Year Ultra Grip 7 * Michelin X-Ice * Nokian RSi * Vredestein Nord-Trac

Jäinen tie on kavala ajoalusta. Kitkarenkaalla ei tällaisilla keleillä ole paljoakaan pitoa tarjottavanaan. Nastarenkaiden käyttö parantaa myös muiden autoilijoiden renkaiden toimintaa. Suomessa nastarenkaiden käyttöaste on noin 80 prosenttia, minkä ansiosta tiet ja risteykset pysyvät karkeina lähes kaikissa olosuhteissa.

Renkaiden väliset erot ovat jäällä suuret. Kun testin paras nastarengas pysähtyy maantiellä kahdeksankympin nopeudesta, voi samasta kohdasta jarrutuksen aloittaneella, testin huonoimmalla nastarenkaalla, olla vauhtia vielä nelisenkymppiä. Parhaiden kitkarenkaiden jarrutusmatkat ovat samaa luokkaa heikoimpien nastarenkaiden kanssa.

Täysin lumisella pinnalla nastoista ei ole enää hyötyä ja renkaan pito muodostuu kumiseoksen sekä kulutuspinnan avulla. Kitkarenkaat voivat silloin olla jopa pitävämpiä kuin nastarenkaat.

Lumella renkaiden pitoerot ovat hieman pienemmät kuin jäällä. Karkeamman jään tai lumen tarjoama parempi pito paljastaa sen sijaan tehokkaasti mahdolliset ongelmat ajettavuudessa. Paras rengas on se, joka tarjoaa tasaisimman pidon ja ajettavuuden keleistä riippumatta. Vaarallisin rengas taas on sellainen, jonka pito on hyvä tietyillä tienpinnoilla mutta huono muualla. Tähän perustuu nastarenkaan varmempi toiminta talvella. Vaikka nastarenkaiden pito voi olla kitkarenkaiden tasolla tai alapuolella pitävimmillä keleillä, pahimpien mahdollisten säiden osuessa sen pito heikkenee kitkarenkaita vähemmän.

Käsittelykokeet kuuluvat olennaisena osana renkaiden testaukseen. Niiden tavoitteena on selvittää, miten renkaat käyttäytyvät silloin, kun ne pakotetaan ominaisuuksiensa äärirajoille. Käsittelykokeet ovat viime vuosina kokeneet muutoksen autojen sähköisten järjestelmien yleistyessä. Talvirengastestin ajettavuuskokeet tehtiin sekä auton ajonhallintajärjestelmä kytkettynä että ilman sitä. Järjestelmä vaimentaa hieman renkaiden välisiä eroja ja parantaa huonojen ajo-ominaisuuksia. Sehän systeemin tarkoitus onkin. Renkaiden välisiä pito- ja ajettavuuseroja mitkään autotekniset vempaimet eivät kuitenkaan kokonaan poista.

Testissä renkaan asfalttikäytös paljastuu karulla tavalla kaistanvaihto- ja väistökokeissa, joissa testataan esteen ohittamista ja omalle kaistalle paluun helppoutta. Pahimmillaan talvirenkaat ovat asfaltilla liian velttoja ajettavia ja väistöissä on usein todellisia ongelmia. Parhaat renkaat selvittävät esteen eleettömästi, ilman turhia kuvioita ja kokemattomankin kuljettajan ohjastamana.

(Tiivistelmä Jukka Antilan artikkelista TM 17/06, s. 40-51)

Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto