KAIKILLE TALVIKELEILLE


Lasse Allard, kuva

Talvirenkaiden käyttöaika on Suomessa pitkä ja sen aikana ajokelit vaihtelevat äärilaidasta toiseen. Silti alla ovat yhdet ja samat talvirenkaat. Selvitimme, minkälaisiin kompromisseihin valmistajat ovat tänä vuonna päätyneet.


Rengaskoko: 205/55 R 16; testiauto: Ford Focus

NASTARENKAAT
Agi Sarek 2
Bridgestone Noranza 2 Evo
Continental ContiIceContact
Goodyear Ultra Grip Extreme
Hankook Winter I*Pike
Michelin X-Ice North XIN2
Nokian Hakkapeliitta 7
Pirelli Winter Carving Edge
Vredestein Arctrac
Yokohama Ice Guard Stud ig35

KITKARENKAAT
Bridgestone Blizzak WS70
Continental ContiVikingContact 5
Dunlop SP Ice Sport
Goodyear Ultra Grip Ice+
Kumho I’Zen KW31
Michelin X-Ice XI2
Nokian Hakkapeliitta R
Pirelli Icecontrol
Yokohama Ice Guard ig30


Talvirenkaan tehtävä on harvinaisen vaativa. Käyttökauteen kuuluvat kaikenlaiset kelit, kovista pakkasista lämpöisiin kevätkeleihin.

Renkaan pitäisi toimia jäisellä tiellä, jonka kitkaominaisuudet vieläpä vaihtelevat merkittävästi. Jäisen tien kitka riippuu lämpötilasta, muun liikenteen kiillottavasta tai karhentavasta vaikutuksesta, tienpitäjän kunnostusmenetelmistä ja lukuisista muista tekijöistä.

Testiradan valvotuissa olosuhteissa jopa tuulen suunnan muuttuminen voi vaikuttaa mittaustuloksiin.

Lumisen tien vaihtelu voi olla vielä suurempaa. Kevyt pakkaslumi toimii renkaan alla aivan eri tavalla kuin taivaalta satavat märät tiskirätit. Syvä irtolumi vaikuttaa pitoon, ja renkaalta vaaditaan toimivaa pintakuviota, mutta nollakelissä kiillottuneella polanteella renkaalta tarvitaankin muita ominaisuuksia.

Talvikelien lisäksi talvirenkaan pitäisi hallita lähestulkoon samat kelit kuin kesärenkaankin: kevään parhaimmillaan kesäiset lämpötilat, kuivan ja märän asfaltin sekä hyvät ja huonokuntoiset tiet.

Eikä siinä vielä kaikki. Renkaan pitäisi olla mukava, hiljainen, vähän polttoainetta kuluttava ja kaiken lisäksi halpa. Tehtävä tuntuu mahdottomalta. Ainakin haaste on kertaluokkaa vaativampi verrattuna kesärenkaan valmistukseen.

Rengastestin tuloksia voi lukea eri tavoin. Jos rengasliikkeestä pyytää testissä hyvin sijoittuneet renkaat, saa taatusti laatutuotteen.

Jos taas haluaa nähdä hieman vaivaa, voi testistä hakea itselle tärkeät ominaisuudet ja painottaa niitä ostopäätöksessä. Viimeisiksi sijoittuneet kannattaa jättää hyllyyn.