Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä

Automerkit (2007-2008)


Nissan Qashqai
Nissan Qashqai (85 - 110 kW)

Nissan Almera ja Primera eivät löytäneet perheautomarkkinoilla niin paljon ostajia kuin yhtiö toivoi. Niinpä kyseiset mallit korvataan aivan uudenlaisilla pienille asiakasryhmille suunnatuilla autoilla. Lisäksi ostajille tarjotaan Micraa, Notea, syksyllä esiteltyä uutta X-Trailia ja Quashqaita, joka on hieman erilainen näkemys Corolla-luokan autoista.

Suomen markkinoilla uudet mallit eivät ole pitäneet asiakkaita Nissanilla, minkä takia avuksi otettiin Meksikosta tuotava perinteisempi Tiida. Toistaiseksi Nissanin myynti on edelleen alamäessä, mutta ehkä seuraavat kuukaudet muuttavat suunnan.

QASHQAI

Nissanin tarjoama malli eniten myytyyn kokoluokkaan eli alempaan keskiluokkaan on yhtä omaperäinen kuin sen nimikin. Kyseessä on perheauton ja katumaasturin sekoitus. Korkea kori ja erilaiset muovilevikkeet antavat viitteitä maastokelpoisuudesta. Tämä 4,32 metriä pitkä auto ei kuitenkaan ole mikään kannonkiertäjä, vaan tarkoitettu kaduille ja teille. Tämä pätee myös mallin nelivetoiseen vaihtoehtoon.

Muita korkeammalla istuessa ajamisen helppous korostuu, kun taas monikäyttöisyys rajoittuu jaettuun takaistuimeen. Moottoriksi on tarjolla kaksi bensiini- ja dieselkäyttöistä voimanlähdettä.

Vuonna 2008 Qashqaista tulee 20 senttiä nykyistä pidempi versio, jossa on istuimet seitsemälle.

MICRA

Oltuaan tuotannossa melkein viisi vuotta Micran kolmas sukupolvi saa toisen kerran hivenen uutta ilmettä keulaan, ja sen sisustusta muutetaan pirteämmän näköiseksi. Samalla tarjolle tulee uusia varusteita kuten pysäköintitutka ja bluetooth-yhteys. Samat muutokset koskevat kesällä 2005 esiteltyä Micra C+C:tä, joka on mallimerkintänsä mukaisesti peltikattoinen coupé-cabriolet. Monista kilpailijoista poiketen Micra C+C:n katto-osa on lasia, joten valoa tulee ohjaamoon runsaasti katon ollessa ylhäälläkin.

Umpinaisia versioita hieman pidemmän avomallin tavaratila on peräti 457 litran vetoinen katon ollessa ylhäällä. Autossa on kyllä takaistuimet, mutta ne ovat lähinnä koristeena.

NOTE

Alkuvuodesta 2006 esitelty Note on monilla markkinoilla korvannut Almeran ja sen tila-autoversion, Almera Tinon. Suomessa Note ei ole kuitenkaan pystynyt saavuttamaan läheskään Almeran kaltaista suosiota.

Tila-automainen Note on olemukseltaan ja tekniikaltaan Renault Modusin kaltainen, mutta 30 senttiä sitä pidempi. Niinpä Note onkin melkoisen hyvä valinta jokapäiväiseen käyttöön, sillä se on kohtuullisen mukava ja tilava. Vuodelle 2008 puskurit on muutettu kokonaan korin värisiksi ja värikarttaan on otettu uusia värejä Qashqain linjalta.

Tarjolla on kaksi bensiini- ja dieselmoottoria, joita tuodaan myös Suomeen. Varusteversioita on kolme, joista vain kalleimman myötä tulee ajonvakautus.

TIIDA

Kun Nissan päätti aloittaa Tiidan tuonnin Meksikosta Eurooppaan, piti sitä markkinoida ainoastaan ns. vanhan Itä-Euroopan alueella. Mutta ensin Suomessa ja sitten myös muissa maissa maahantuojat vaativat neli- ja viisiovisena valmistettavaa mallia tuontiohjelmaansa.

Tiida on sikäli jo varsin vanha malli, että se esiteltiin konseptina vuoden 2003 Tokion autonäyttelyssä. Muodoiltaan hivenen Renault Meganea muistuttava auto on tehty samalle perustalle kuin Note, eli kyseessä on alun perin Micraan pohjautuva auto. Varsin tilavan ja mukavan auton keulalle voi valita joko 1,6- tai 1,8-litraisen bensiinimoottorin tai Renaultin 1,5-litraisen dieselin.

350 Z

Vain kaksi vuotta edellisen kasvojenpesun jälkeen Nissan on jälleen virittänyt 350 Z -malliaan. Upea muotoilu korostuu entisestään uuden konepellin ansiosta, ja 3,5-litrainen V6-moottori kehittää 9 kW enemmän kuin ennen eli tehoa löytyy nyt 230 kW.

Mallista on tuotu Euroopassa myyntiin myös Racing Edition -erikoisversio, jossa on Bilsteinin kehittämä alusta, 19-tuumaiset pyörät ja urheilupakoputkisto.

Muilta osin coupé ja sen 2006 esitelty avoversio ovat ennallaan.

X-TRAIL

Vaikka X-Trailin toinen sukupolvi on muotoilultaan hämmästyttävän paljon edeltäjänsä näköinen, on kyseessä aivan eri auto. Perusrakenne, taka-akselin monivarsituenta ja nyt aina vakiona oleva neliveto ovat peräisin Qashqaista. Keskitasauspyörästön voi lukita ja autossa on alamäkijarru, mutta X-Trail on silti enemmän kotonaan kaupungissa kuin maastossa.

Voimaa tarjoaa kaksi Renaultin kaksilitraista dieseliä sekä kaksi bensiinimoottoria. Lisähintaan saa portaattoman CVT-automaattivaihteiston tai perinteisemmän automaattivaihteiston.

Suurin parannus entiseen on kasvaneen korin myötä tullut suuri kaksilattiainen tavaratila. Lisäksi mittaristo on siirretty kojelaudan keskeltä kuljettajan eteen paremmin näköpiirin.

MURANO

Nissan ei ole pystynyt siirtämään Muranon Yhdysvalloissa saavuttamaa menestystä Eurooppaan. Hieno urheilullinen muotoilu, runsas varustelu ja kauniisti toimiva 3,5-litrainen V6-moottori eivät korvaa dieselmoottorin puutetta. Voima välitetään portaattomasti toimivan CVT-automaattivaihteiston kautta kaikille pyörille. Hyvällä kelillä Murano on etuvetoinen, mutta etupyörien menettäessä pidon voimaa siirretään taakse.

Vuonna 2005 Euroopassa myyntiin tulleen auton huonoihin puoliin kuuluu suuri kulutus ja auton kokoon nähden ahtaat tilat.

PATROL

Yli 50 vuotta valmistuksessa olleesta Patrolista on tullut todellinen klassikko maastureiden joukossa. Nykyinen sukupolvi on ehtinyt melkein kymmenen vuoden ikään ja sen tekniikka on jo aikansa elänyttä. Toisaalta auto on osoittautunut erittäin kestäväksi, ja sen voi korjata vaikeissakin olosuhteissa.

Erillinen runko, jäykät akselit ja alennusvaihteella varustettu neliveto takaavat eteenpäin pääsyn pääteiden ulkopuolellakin.

Kolmilitraisen nelisylinterisen dieselmoottorin 380 Nm:n vääntömomentti auttaa niin ikään etenemisessä. Pitkän viisiovisen mallin lisäksi tehdään 57 senttiä lyhyempää kolmiovista.

PATHFINDER

Nissanilla oli laajassa nelivetoisten valikoimassaan aukko katumaasturi Muranon ja työkaluksi luokiteltavan Patrolin välissä, joka täytettiin vuonna 2005 viisi- ja seitsenpaikkaisena saatavalla Pathfinderilla. Malli kuuluu enemmän tosi maasturien sarjaan, sillä sen perään voi laittaa kolme tonnia painavan perävaunun.

Suomeen Pathfinderiä tuodaan vain 2,5-litraisella dieselillä, nelilitrainen janoinen bensiinimoottori jätetään muille markkinoille. Dieselin kera voi valita kuusivaihteisen käsivalintaisen tai viisiportaisen automaattivaihteiston.

NAVARA

Vaikka Navara näyttää ulkonäöltään hyvin Pathfinderin kaltaiselta, on kyseessä pitkälti eri auto. Moottorit, keula ja ohjaamo ovat samoja, mutta siitä taaksepäin kaksikko poikkeaa toisistaan.

Navarassa on takana suuren kantavuuden vaatimat lehtijouset ja akseliväliä on 3,2 metriä. Viime mainittu tarkoittaa myös 5,22 metrin kokonaispituutta, jossa lavan pituus vaihtelee ohjaamon mukaan. Saatavana on joko pidennetty King Cab tai viidelle tarkoitettu Double Cab.

MUUT MALLIT

Kotimarkkinoillaan Japanissa Nissanin mallisto alkaa miniautoista, jotka syntyvät yhteistyössä Mitsubishin (Otti) ja Suzukin (Moco ja Pino) kanssa. Niitä kookkaampia ”oikeita” autoja ovat laatikkomainen Cube ja siitä ylöspäin kokoluokittain Bluebird Sylphy, Teana ja Stagea (farmari) aina huippumalleihin Skylineen (myös coupéna), Cimaan ja Presidentiin saakka.

Katumaastureiden sarja alkaa Dualiksesta, joka on sama auto kuin Euroopassa myytävä Qashqai. Laajaan tila-autotarjontaan kuuluvat Lafesta, Serena, Presage ja Elgrand.

Yhdysvalloissa myynnin painopiste on suurissa henkilöautoissa ja kevyissä tavara-autoissa, joihin Nissanilla kuuluvat jättimäinen Armada ja siitä kehitetty avolava Titan. Tuoreimman uudistuksen myötä niiden 5,6-litrainen V8-moottori muutettiin myös etanolilla (E85) toimivaksi.

Vuoden 2007 alusta alkaen Nissanilla on ensi kertaa mallistossaan hybridi, sillä Altiman 2,5 litran bensiinimoottorin yhteydessä on sähkömoottori. Niiden yhteisteho on 146 kW.

Uusia malleja Yhdysvaltain markkinoilla ovat Altima Coupé ja muodoiltaan Qashqaita muistuttava, mutta sitä koookkaampi Rogue, jonka saa sekä etu- että nelivetoisena.


NISSAN ESILLÄ TEKNIIKAN MAAILMASSA:

Micra:11/04 (Vertailu), 16/05 (Ajettua), 20/05 (Ajettua), 15/06 (Parivertailu)

Murano:2/05 (Ajettua), 12/05 (Ajettua), 21/06 (Vertailu)

Navara:22/06 (Ajettua), 18/07 (Vertailu)

Note:6/06 (Ajettua), 10/06 (Koeajo), 3/07 (Vertailu)

Pathfinder:6/05 (Ajettua), 18/05 (Ajettua)

Patrol:14/00 (Vertailu)

Qashqai:17/06 (Kohta täällä)2/07 (Ajettua), 11/07 (Koeajo), 15/07 (Ajettua)

X-Trail:10/05 (Vertailu), 13/07 (Ajettua)

350Z:15/07 (Ajettua)


Kotisivu - Maahantuoja

Lähetä linkki kaverille Lähetä linkki kaverille

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto