VERTAILU: TALVIAUTO 2016 (digilehti) >>
TALVIVERTAILUN ENNAKKO >>


Monen autoilijan mielestä kunnon talviauton pitää olla nelivetoinen. Tekniikan Maailman perinteinen talvivertailu on kuitenkin yleensä keskittynyt kaksivetoisiin autoihin, sillä ne edustavat yhä myynnin enemmistöä. Nelivetomallien tarjonta on kuitenkin jatkuvasti lisääntynyt, muun muassa katumaasturien kasvaneen suosion myötä. Myös lukijamme ovat toivoneet nelivetoisten vertailua, joten päätimme toteuttaa toiveet. Edellisen kerran TM talvivertailussa oli pelkkiä nelivetoautoja vuonna 2002.

15 nelivetoa

Perinteisesti TM:n talvivertailuun kootaan eri merkeiltä menneen vuoden merkittävimmät uutuudet koko- ja hintaluokasta riippumatta. Tästä periaatteesta ei tarvinnut nytkään tinkiä, vaan uutuusmallien joukosta saatiin koottua helposti 15 nelivetouutuutta, vaikka kaikkein kalleimmat mallit jätettiinkin sivuun.

Mukaan pyrittiin saamaan suosituimmat moottori- vaihteisto- ja varusteversiot.

Vertailuryhmässä oli 10 dieselkäyttöistä, 5 bensiinikäyttöistä ja 13 automaattivaihteista autoa. Autojen hintahaarukka asettui noin 27 000 ja 67 000 euron välille.

Jotta nelivedon ja kaksivedon erot saataisiin näkyviin selvästi, mukaan otettiin verrokiksi jo aiemmin hyväksi talviautoksi todettu Toyota Auris Hybrid.


Talvivertailuun 2016 osallistuneet autot:

Audi A4 Sedan First Edition Business Sport 2,0 TDI Quattro S tronic
BMW X1 xDrive20d A Business xLine
Fiat 500X 2,0 Multijet X-Cross
Ford S-Max 2,0 TDCi 180 hv PowerShift Titanium Business AWD
Hyundai Tucson 1,6 T-GDI 7DCT Style
Kia Sportage 1,6 T-GDI 7DCT GT-Line
Land Rover Discovery Sport 2,0 TD4 180 HSE A
Mazda CX-3 2,0 Skyactiv-G AWD Premium Plus AT
Mercedes-Benz GLC 250 d 4Matic Premium Business
Renault Kadjar dCi 130 4WD Bose
Škoda Superb Combi 2,0 TDI 190 4×4 L&K DSG
Ssangyong Korando D20 AWD 6AT Quartz Limited
Subaru Levorg 1,6i GT-N CVT
Suzuki Vitara 1,4 Boosterjet 4WD S 6MT
Volvo V60 Cross Country D4 AWD Business Summum A

Kaksivetoinen verrokki:
Toyota Auris Touring Sports1,8 Hybrid e-CVT Active


Kokonaistulos monen osan summa

Nelivedon selvin ero kaksivetoiseen on luonnollisesti etenemiskyvyssä. Niinpä vertailuohjelmaa täydennettiin uudenlaisilla liikkeellelähtö- ja vetokokeilla, joissa autoilla hinattiin toista autoa sekä lumipintaisessa että jää/asfalttipintaisessa mäessä. Hallittavuuskokeisiin lisättiin pujottelu liukkaalla jäällä, jolla selvitettiin nelivetojärjestelmien ja ajonvakautuksen toimintaa ääriolosuhteissa.

Vertailun eri osa-alueet noudattelivat perinteistä talvivertailun kaavaa. Paremmuusjärjestyksen löytäminen seitsemän eri arvostelualueen sisällä vaati tuhansia mittauksia ja ajokilometrejä. Suurimmat painoarvot (20 %) saivat Hallittavuus, Etenemiskyky ja Lämmityslaite.

Muut alueet ja painoarvot olivat Talviajo maantiellä (15 %), Jarrut (10 %), Valot ja näkeminen (10 %) ja Sähkölämmittimet (5 %).

Myös Talvivarusteet ja Käytettävyys arvioitiin, mutta niille ei autojen suurten hintaerojen vuoksi annettu arvosanaa. Nelivetoautojen päästö- ja kulutusmittauksiin soveltuvaa laboratoriota ei Suomessa ole, joten tällä kertaa nuo osa-alueet jäivät valitettavasti arvostelun ulkopuolelle.

Vertailun käytännön kokeet tehtiin pääosin Ivalon testiradoilla ja maanteillä. Olosuhteet olivat otolliset, sillä esimerkiksi maantielämmityslaitekokeiden lähtölämpötila oli -28°C.

Pakkasella on vaikutusta

Nykyaikaiset autot toimivat kovassakin talvessa keskimäärin hyvin, mutta ääriolosuhteissa erot korostuvat. Ne ilmenevät esimerkiksi ohjaustunnon puutteena liukkaalla tiellä, ajonvakautuksen viiveinä, jarrujen tunnottomuutena, nelivetokytkinten toimintahäiriöinä, lämmityslaitteiden tehoeroina, kosketusnäyttöjen toiminnan tahmeutena tai katkaisinten hankalakäyttöisyytenä.

Kaikilla osa-alueilla edistystä ei ole tapahtunut, sillä uusi valotekniikka ei aina takaa parantunutta valotehoa. Valojen älykkyys tai mukautuvuus ovat hyviä ominaisuuksia, mutta valotehon puutetta ne eivät korvaa.

Kaksivetoinen verrokki Toyota Auris osoittautui monessa suhteessa tasaveroiseksi kilpailijaksi nelivedoille. Jopa hallittavuuskokeissa se oli muutamia nelivetoja nopeampi. Ainoastaan etenemiskykykokeissa se oli selvä altavastaaja.

Viiden lumihiutaleen suorituksia

TM-talviauto-2016-Audi-A4

Audi A4 Sedan First Edition Business Sport 2,0 TDI Quattro S tronic

Kun pisteet laskettiin yhteen, TM Talviauto 2016 -arvonimen voittajaksi nousi Audi A4 2,0 TDI Quattro S tronic erinomaisella yleisarvosanalla 9,4.

Hopeatilan jakavat Škoda Superb Combi 2,0 TDI 190 4 x 4 ja Volvo V60 Cross Country D4 AWD.

Viiden lumihiutaleen arvoiseen suoritukseen eli vähintään yleisarvosanaan 8,8 ylsivät myös Land Rover Discovery Sport, Ford S-Max, Mazda CX-3 ja Mercedes-Benz GLC.