KAUTTA KINOKSEN JA HANGEN


Jari Kujala, kuvat


Vetopitoa pikkurahalla:
Fiat Panda 4×4
Suzuki Swift 4×4

Crossoverit:
Nissan Qashqai 2,0 dCi 4×4 Tekna A
Skoda Octavia Scout 2,0 TDI 4×4


Nelivetoauton pitäisi sopia Suomen talveen kuin nyrkki silmään. Pohjoinen ilmasto tuo perinnetiedon mukaan maahamme joka talvi paksun lumipeitteen, jota nelivetoautolla voi sitten kurittaa. Vertailimme kahta hyvin erilaista nelariparia.

Nelivetoisten autojen tarjonta kukoistaa kirjavammin kuin koskaan.

Suzuki Swift 4×4 ja Fiat Panda 4×4 ovat Suomen halvimmat nelivetoiset autot, eikä maailmaltakaan monia paljon halvempia löydy. Jos autolta ei muuten vaadi paljon, mutta hyvä etenemiskyky on välttämättömyys, niin tästä kaksikosta löytyy vastaus.

Isompi pari edustaa keskikokoisten yritysautojen aatelia. Skoda Octavia oli viime vuonna toiseksi myydyin automalli Suomessa, ja veromuutoksen myötä sen elämäntapaversio Scout on noussut ainakin hetkellisesti varsinaiseksi myyntimenestykseksi.

Nissan Qashqai etsii vielä paikkaansa suomalaisilla automarkkinoilla, mutta Octavia Scoutin pariksi se on mainio vaihtoehto.

Talvivertailun hengessä pyysimme autot käyttöömme nastattomilla talvirenkailla.
Qashqain Tekna-varustelutasoon kuuluva rengaskoko 215/60R17 osoittautui kitkarenkaan suhteen ongelmalliseksi, joten otimme autoon halvemmissakin varustelutasoissa käytetyn 16-tuumaisen pyörän.

 

Nelivetoisten tarharyhmä

nelivedot

  • Fiat Panda 4×4
  • Suzuki Swift 4×4

Suzukissa neliveto maksaa perusversioon verrattuna ylimääräiset 1 500 euroa, mutta Fiatissa hintaeroa etuvetoiseen kertyy peräti 6 000 euroa. Suzuki Swift 4×4:n hinta on 15 990 euroa ja Fiat Panda 4×4:n tuhat euroa enemmän.

Fiatin moottori on 1,2-litrainen, ja tehoa siinä on 44 kilowattia. Suzukissa moottori on 1,3-litrainen ja 68-kilowattisena selvästi tehokkaampi.

Neliveto on molemmissa toteutettu samalla perusidealla, eli etupyörien sutiessa voimaa siirretään taakse passiivisella mekaanisella järjestelmällä. Fiatissa voimanjaosta vastaa viskokytkin ja Suzukissa viskotyyppinen levykytkin.

Maastossa nelivetoisilla pikkuautoilla pääsee yllättävänkin pahoihin paikkoihin. Pahimpia esteitä ovat liian syvä lumi ja kuljettajan uskonpuute Suzuki jää pienemmän maavaran vuoksi Fiatia helpommin kiinni.

Jyrkissä mäissä ja kuopissa ei ole hätää, kunhan renkaat pysyvät maassa ja muistaa antaa riittävästi kaasua. Koska kummassakaan ei ole minkäänlaisia poikittaislukituksia, ei autoa kannata päästää ristiriipuntaan. Toisaalta molempien autojen akselivälit ovat lyhyet ja raidevälit kapeat, joten vahingossa ristiriipuntaan ei joudu.

Vauhdikkaammassa ajossa jäisellä lumiradalla Suzuki on huomattavasti Fiatia helpompi ajaa. Molemmissa autoissa mutkissa vedättämistä haittaa tietenkin tehon puute. Fiat ei vedä kunnolla korkeammilla kierroksilla, ja Suzukin moottori taas herää henkiin vasta kolmen tonnin yläpuolella.

AUTOT ovat hinnaltaan ja kantavalta idealtaan lähellä toisiaan. Käytännössä ominaisuudet menevät kuitenkin voimakkaasti ristiin. Ahtaaseen kaupunkipyörimiseen tai maastoon valinta voisi olla Fiat Panda 4×4. Suomalaisilla maanteillä ja normaalissa arkikäytössä selvästi pidemmän korren vie kuitenkin Suzuki Swift 4×4.

 

Näöltään nelivetoiset

  • Nissan Qashqai 2,0 dCi 4×4 Tekna A
  • Skoda Octavia Scout 2,0 TDI 4×4

Siinä missä Scout on saanut katumaasturimaisen ilmeen jälkimarkkinahenkisesti, on Qashqai jo syntyessään amerikkalaisen Crossover-määritelmän mukainen auto. Vertailuparin suurin ero on siinä, ettei nelivetoiseen Skodaan ole saatavana automaattivaihteistoa. Nissaniin automaatin taas saa nimenomaan nelivedon yhteydessä, ja sellaisella myös vertailuauto on varustettu.

Maantiellä kaksikko tuntuu aluksi varsin yhteneväiseltä, mutta kilometrien kertyessä eroja alkaa löytyä. Isolla moottorilla ja nelivedolla varustettu Qashqai tuntuu jämäkämmältä ja yhtenäisemmältä kokonaisuudelta kuin talvivertailussa vieraillut kevytversio. Voima ja nelivedon myötä rauhoittunut kiihdytyskäytös tekevät ihmeitä. Silti Qashqaille ominainen toiminta-alue on kapea.

Mitä haastavammaksi ajoympäristö muuttuu, sitä vaikeammin ymmärrettäväksi Qashqai käy. Etenkin kun vertailukohtana on viilipyttymäinen Scout. Skodan ongelma maantieajossa ovat ulkonäköperusteiset 17-tuumaiset matalaprofiilipyörät, jotka kantavat karkeilla alustoilla sisään meteliä ja värinöitä. Ongelma on kuitenkin suuruusluokaltaan sen verran pieni, että se on helppo joko hyväksyä tai korjata.

Olosuhteiden muuttuessa haastavista vaikeiksi, alkaa kilpailu taas tasoittua. Molemmilla autoilla määrätietoinen kuljettaja pääsee niin pahaan paikkaan, ettei sinne missään nimessä kannata mennä. Tiukan paikan edessä Skoda on kuitenkin edelleen vain hyvä henkilöauto, mutta Nissan alkaa näyttää merkkejä maastoauton kyvyistä. Automaattivaihteistostakin on karheikoissa apua.

Nissanissa nelivedon voi lukita matalissa nopeuksissa kiinteästi päälle, jolloin kaikki pyörät vetävät varmuudella kevyelläkin kaasunkäytöllä. Skodassa nelivedon kytkeytymiseen vaaditaan etupyörien luistoa, joten syvässä lumessa tai jyrkässä rinteessä kaasu on pidettävä jatkuvasti syvälle painettuna.

Toinen ero löytyy vääntömomenttia puolelta toiselle jarrujen avulla siirtävien elektronisten tasauspyörästönlukkojen (EDS) toiminnassa. Ristiriipuntatilanteeseen jouduttaessa Skodan järjestelmä luovuttaa varsin herkästi, mutta Nissanin jarrut raksuttelevat siihen asti, kunnes auto on taas saatu liikkeelle.

Skoda Octavia Scoutin hinta dieselmoottorilla on 34 990 euroa, ja siihen sisältyy sitten käytännössä kaikki tarvittava, eikä muutoksiin ole mahdollisuuksia. Kaksilitraisen ja nelivetoisen Qashqain saa edullisimmillaan 29 990 eurolla, mutta sen päälle on tarjolla kaksi kalliimpaa varustetasoa ja automaattivaihteisto. Vertailuautomme oli kaikkein kallein versio 36 740 eurollaan.