Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM parivertailu

Audi A7 Sportback 3,0 TDI (180 kW) Quattro S tronic ja Mercedes-Benz CLS 350 CDI

7.9.2011

JOKAPÄIVÄINEN JUHANNUS


Hannu Stöckell, kuva

Mainonta pyrkii rakentamaan autosta kaikkivoivan kuvan. Kelistä, tiestä ja lasten huudosta huolimatta kuskin suupielet pysyvät ylöspäin. Otimme vertailuun kaksikon, jonka kohdalla tämä voi olla jopa totta.

Parivertailuautoista Audi A7 on tehty hyökkäämään Mercedes-Benz CLS:n reviirille, sillä ensimmäisen sukupolven CLS sai lähes jakamattoman huomion esimerkiksi kotimarkkinoillaan Saksassa, koska sillä ei ollut vahvaa kilpailijaa.

Autot ovat lukuarvojensa puolesta lähes yhteneviä. Liki ainoa selvä ero on Audin neliveto ja viisiovisuus, kun Mercedes on puolestaan takavetoinen ja neliovinen.

Mercedeksestä on saatavissa myös nelivetoinen 4Matic, mutta vertailuaikataululla sitä ei pystytty saamaan. Toisaalta autojen perushinta on nyt hyvin lähellä toisiaan, 4Matic olisi ollut jo lähes 10 000 euroa Audia kalliimpi.

Audin voimansiirto on hyvin lähellä RS5:n (TM 10/11) yhteydessä esiteltyä kokonaisuutta. Keskitasauspyörästö jakaa voiman takapainoisesti suhteessa 40/60.

Vaihteisto on seitsemänvaihteinen ja märillä kytkimillä toteutettu DSG, jolla ei ole pahemmin tekemistä Volkswagen-konsernissa yleisemmin käytössä olevan seitsemänvaihteisen DSG:n kanssa.

Aktiivinen takatasauspyörästö on lisävaruste.

Mercedeksen moottori on hiukan tehokkaampi, ja sen vaihteisto on perinteinen momentinmuuntimella ja planeettavaihteilla toteutettu automaatti.

Audista maantiellä saatava vaikutelma on tukeva, voimakas ja tarkka.

Pyöräntuennan viimeiset hienoudet ovat kohdallaan, ja viimeistään jämäkkä jousitus pitää huolen siitä, että auto menee kuljettajan haluamaan suuntaan. Ohjaus on ensisijaisesti tarkka, mutta siitä uupuu aivan viimeinen tunto.

Mercedes reagoi ohjaukseen Audia halukkaammin, eli auto kääntyy herkemmin. Kokonaisuutena auto on letkeä ja mukava. Tästä huolimatta tiukassakaan kaarreajossa luotto autoon ei horju, vaan se tuntuu yhtä tukevalta kuin Audi, mutta jopa hiukan hauskemmalta.

Vaikka molemmat vertailuautot ovat isoja, kaupunkiajossa niiden automaattivaihteistosta, ilmajousituksesta sekä pysäköintitutkista edessä ja takana on kiistaton apu. Tosin jälkimmäiset kaksi varustetta ovat molemmissa lisähintaisia.

Tämän lisäksi kummankaan moottorista tai ohjauksesta ei ole kaupunkiajossa sanomista.

Vertailuautojen menevä ulkomuoto saa helposti unohtamaan sen tosiseikan, että autoilla on sekä kokoa että massaa. Hyvän teknisen toteutuksen takia massaa ei huomaa niinkään arkisessa ajossa, vaan ääritilanteissa. Onneksi molemmat autot ovat turvallisuuden kannalta kunnossa.

PARIVERTAILUAUTOMME pystyvät lunastamaan osan mainonnan antamista lupauksista, mutta aivan kaikelta nekään eivät kuskia pelasta. Keskimääräistä hiljaisemmassa autossa lasten huuto ja itku kuuluvat entistä selvemmin.

Tapio Koisaari (tiivistelmä TM:n 16/11 artikkelista,s. 14-23)

Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Käytettyä etsimässä? Löydä suosikkisi Nettiautosta:

Mercedes-Benz CLS 350 CDI
audi A7

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu sekä ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus, tekniset tiedot ja hinnastot